برخی واقعیت‌ها را به مردم نگفتم، می‌ترسیدم وحدت ملی آسیب ببیند

روحانی: از مردم طلب عفو می‌کنیم

رئیس‌جمهوری گفت: «آنچه با مردم گفتیم چیزی برخلاف واقعیت نبود، ولی بخشی از واقعیت را نگفتیم، چون آن را مفید نمی‌دانستم و می‌ترسیدم به وحدت ملی صدمه بزند.»

شهروندآنلاین:حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در آخرین جلسه هیأت دولت دوازدهم گفت: «در گذشته با مردم صحبت و اعلام کردیم چیزی برخلاف واقعیت نبوده است و آنچه واقعیت بود را به مردم گفتیم. البته بخشی از واقعیت را به مردم نگفتیم و از نظر من نمی‌شد آنها را بیان کنیم، به دلیل اینکه من آنها را مفید نمی‌دانستم.»

رئیس‌جمهوری افزود: «یک هدف بسیار بلندی که همه باید دنبال کنیم، وحدت ملی است. می‌ترسیدم این دُرّ گرانبها صدمه ببیند. به همین دلیل بسیاری از مسائل را به جان خریدیم و خیلی از اشکالات را پاسخ ندادیم، برای اینکه انسجام ملی و وحدت ملی در کشور ما حفظ شود.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

مردم ما به خوبی آگاهی دارند که شرایط این دولت در چهار سال نخست با چهار سال دوم یکسان نبود. در چهار سال اول از لحاظ داخلی، بین‌المللی و سرمایه اجتماعی و امید مردم به آینده شرایط بهتری داشتیم. در چهار سال دوم کمی متفاوت بود. به هر حال در چهار سال اول در دوران تعامل با جهان بودیم و به خودمان کاملا اطمینان داشتیم که حریف قدرت‌های بزرگ در مذاکره هستیم.

حتی ‌یک در میلیون تردید نداشتم که در مذاکره با جهان شکست نمی‌خوریم و شکست نخوردیم، باز هم اگر مذاکره‌ای بود، شکست نمی‌خوریم. آنقدر دیپلمات‌ها و حقوقدان‌های قوی و توانمند در خط مقدم داریم که دیدیم که در مقاطع بسیار حساس به پیروزی رسیدیم.

وقتی در تعامل و مذاکره با یک یا چند قدرت یا با جهان هستیم، آنچه را که پیروزی می‌نامیم نهایت امر است. ممکن است جایی شکست و جای دیگری پیروزی باشد، اما وقتی پیروزی ما ۹۰ و شکست ما ۲۰ بود، تفاضل ما می‌شود ۷۰، بنابراین می‌گوییم پیروز هستیم و پیروز هم بودیم.

آثار آن این پیروزی را هم مشاهده کردید. پیروز یا شکست تنها به گفتن نیست که کسی بگوید، بلکه علایم و شاخص دارد. بعد از مذاکره در ۲۳ تیر ۹۴ دیدید که تورم کاهش یافته، رشد اقتصادی و اشتغال و سرمایه‌گذاری بالا رفته و صادرات  بیشتر از واردات بود و در ده‌ها شاخص دیگر پیروز شدیم.

ما که مذاکره نکردیم فقط در سیاست پیروز شویم، البته در سیاست هم پیروز شدیم، در اقتصاد آثارش را دیدیم، البته آرزوی ما این بود.

جنگ بر ما تحمیل شد

شرایط خیلی روشن و واضح است اگر کسی زمان صلح و جنگ را تشخیص نمی‌دهد، باید غصه بخورد. این جنگ بر ما تحمیل شد، زیرا آغازگر این جنگ نبودیم. اگر دوران جنگ تحمیلی نبود، آثار و علایم اقتصادی نشان می‌داد همان روند را ادامه می‌دادیم.

اینکه مردم عزیز ما از لحاظ معیشت ناراحت هستند که حق آنهاست. باید ببینیم که در شرایط جنگ چه کاری می‌توانستیم انجام دهیم. در شرایطی که نگذاشتند نفت ما صادر شود و صادرات ما را با مشکل مواجه و روابط بانکی ما را مسدود کردند. وقتی روابط بانکی در کشور نباشد و از طریق تراستی و دلال معامله می‌کنید، حداقل ۲۰ درصد درآمد شما کاهش پیدا می‌کند و اگر چیزی وارد می‌کنید، ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.

روحانی با اشاره به توقف واردات در دوران تحریم، گفت: «در این شرایط فشار بر مردم وارد شد و ما به خاطر شرایط تحریم واردات ۲۵۰۰ قلم کالا را متوقف کردیم. وقتی واردات ممنوع شود، آثارش معلوم است، مثلا وقتی واردات خودرو را ممنوع می‌کنیم، در داخل گران می‌شود، اما چاره‌ای نبود.»

سیاست من وفور در بازار بود

اجناسی که جزو مواد اولیه کارخانجات برای اشتغال است، به آن اولویت دادیم.  موادی که جزو کالاهای اساسی و برای زندگی مردم بود، با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردیم و همه تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم.

در شرایط جنگ توزیع کالاهای اساسی کوپنی می‌شود، اما جیره‌بندی نکردیم و در این شرایط کشور اداره شد.

در جلسات اولیه اقتصادی سال ۹۷ این را تکرار کردم که سیاست من وفور در بازار است، جنس باید در بازار باشد، اما قیمت دست ما نیست تا جایی که بتوانیم باید کنترل کنیم.

معصوم نیستیم

قیمت کالا فقط ارز نیست، حمل‌ونقل و مسائل دیگر هم هست. تورم کل کشور در قیمت جنس تأثیرگذار است. ما توان خود را در این زمینه به کار گرفتیم و کار ما بی‌نقص نبوده است، ما عیب داریم و معصوم نیستیم. تلاش این بود که عیب ما کمتر باشد، اگر عیب و نقصی داشتیم، از مردم عذرخواهی واز آنها طلب عفو و رحمت می‌کنیم برای اینکه ما در حد توان اقدامات خودمان را در آن شرایط انجام دادیم.

عذرخواهی از ملت ایران 

در این جلسه می‌خواهم در حضور ملت ایران از معاون اول، تمام معاونان و وزرا تشکر کنم؛ من می‌دانم در ایام مختلف چه روزهای سختی بر این افراد گذشت؛ در این روزهای سخت همه دست به دست هم دادند و در کنار هم قرار گرفتند تا تصمیمات دولت اجرا شود.

از ملت ایران به خاطر رنج‌هایی که کشیدند، عذرخواهی و به خاطر پیروزی‌هایی که کسب کردند، تشکر می‌کنم.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.