وضعیت کرونایی پادگان‌ها نگران‌کننده نیست

به گفته مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی کرونا معدل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در پادگان‌ها از معدل کشوری بالاتر است

مشاور وزیر بهداشت و مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اشاره به وضع تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح گفت: «براساس بررسی‌های میدانی کارشناسان بهداشت در مراکز پادگان‌های نظامی سراسر کشور معدل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قطعا از معدل کشوری بالاتر و آمار ابتلا در آنها کمتر است.»

سردارفتحیان در نشست ویدیوکنفرانسی در پاسخ به سوالی درباره میزان همکاری بین‌بخشی در مقابله با این بیماری گفت: «قضاوت کار دشواری است اما در اسفند، فروردین، اردیبهشت و خرداد نمره بسیار عالی از نظر هماهنگی بین دستگاهی وجود داشت، اما در تیر، مرداد و شهریور هماهنگی‌ها کاهش یافته است که امیدواریم جبران شود. شاید یکی از علل افزایش آمار تلفات ناشی از بیماری این است که این هماهنگی‌ها قدری سست شده است. امیدوارم با حکمرانی منسجم‌تر بتوانیم جبران کنیم.»

او در پاسخ به سوالی درباره چرایی لغو دورکاری‌ها با توجه به افزایش آمار اظهار کرد: «قطعا و یقینا تأکید مسئولان ستاد کرونا این است که آن بخش‌هایی از دستگاه‌های دولتی که ظرفیت انجام دورکاری را دارند، این کار را انجام دهند. البته هنوز نواقصی در این حوزه داریم که آن را پیگیری می‌کنیم.»

فتحیان در پاسخ به سوالی درباره میزان تخت‌های بیمارستانی نیروهای مسلح که درگیر کرونا هستند، گفت: «در نیروهای مسلح از مجموعه ۷هزار تخت بیمارستانی نیروهای مسلح در سراسر کشور، ۴هزار تخت به بیماران کرونایی اختصاص دارد که در موج‌های مختلف کم و زیاد شده است. در حال حاضر بیمارستان‌هایی مانند بقیه‌الله، شهید صدوقی و… آمادگی دارند که ۷۰‌درصد ظرفیت‌شان را به بیماران کرونایی اختصاص دهند.»

او درباره وضع ذخایر استراتژیک اقلام کرونایی برای پاییز و زمستان افزود: «ذخایر استراتژیک در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در نیروهای مسلح خوب است. در مجموعه کشور هم ذخایر خوبی داریم، اما قطعا باید پیش‌بینی‌هایی انجام شود که در موج‌های جدید با کاستی مواجه نشویم.»

فتحیان درباره شهدای سلامت و مبتلایان در کادر پزشکی و پرستاری نیروهای مسلح گفت: «یکی از بیمارستان‌هایی که بیشترین فیلد بیماری کرونا بود، بیمارستان بقیه‌الله بود که تعدادی از کادر درمانی آن مبتلا شدند. حدود ۱۰‌درصد از شهدای سلامت را کادر درمانی نیروهای مسلح تشکیل می‌دهند.»

او در پاسخ به سوالی در مورد آخرین بررسی‌ها درباره حمله بیولوژیک‌بودن کرونا اظهار کرد: «در این زمینه با همکاری نیروهای مسلح مطالعاتی انجام شد اما تا این لحظه به یک نتیجه قطعی و علمی نرسیده‌ایم و هنوز در حال بررسی هستیم.»

فتحیان درباره احتمال افزایش محدودیت‌ها با توجه به افزایش مبتلایان گفت: «تا این لحظه تصمیم جدیدی برای محدودیت‌های ترددی و… نشنیده‌ام.»

او درباره وضع کمک‌های مومنانه در دوران کرونا گفت: «موسسه امدادگران عاشورا یک موسسه خیریه است که برای ۶۰‌هزار بیمار سرطانی تحت پوشش این خیریه هدف‌گذاری شد تا بتوانیم برای این بیماران سبد ارزاق تهیه کنیم. تاکنون برای ۴۰‌هزار خانوار در این زمینه سبد ۳۰۰‌هزار تومانی ارایه داده‌ایم؛ به این صورت که کارت‌های ۳۰۰‌هزار تومانی به آنها داده شده است تا خودشان اقلام مورد نیازشان را تهیه کنند.»

مشاور وزیر بهداشت و مدیر هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درباره میزان کمک خیرین سلامت در این دوران گفت: «در مجموعه نظام سلامت به‌خصوص در موج اول بیماری و به‌ویژه در اسفند، فروردین و اردیبهشت حمایت‌های فوق‌العاده‌ای را از سوی خیرین سلامت هم در تهران و هم در سراسر کشور داشتیم. قطعا این کمک‌ها گره‌های خوبی را از مجموعه بیمارستان‌ها باز کرد.»

به گزارش ایسنا، فتحیان درباره ثبت درس‌آموخته‌های نیروهای مسلح در حوزه کرونا گفت: «همه اقداماتی که نیروهای مسلح در حوزه رزمایش‌های بیولوژیک انجام دادند، فراخوانی و تدوین شده که در آکادمی‌های نیروهای مسلح در حال تدریس است. اجازه نمی‌دهیم کوچک‌ترین درس‌آموخته‌ای از دست برود. در مقابله با این ویروس وحشی و گسترده تجربیات زیادی را داریم که از این تجربیات بهره‌مند می‌شویم؛ هم در سطح راهبردی و هم در سطح عملیاتی.»

او در پاسخ به سوالی درباره وضع سربازان در مناطق مرزی گفت:  «براساس بررسی‌های میدانی که از سوی کارشناسان بهداشت در مراکز پادگان‌های نظامی سراسر کشور انجام شده است، معدل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی قطعا از معدل کشوری بالاتر است و آمار ابتلا هم در این مراکز کمتر است که علت عمده آن رعایت دستورالعمل‌هاست و وضع نگران‌کننده‌ای را در مجموعه‌های پادگان‌ها نداریم. اتفاقا در مناطق مرزی رعایت‌ها و فاصله‌گذاری‌ها بهتر است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.