سوزن کلئوپاترا کجاست؟

«سوزان کلئوپاترا» نام سه اُبِلیسک یا ستون هرمی مشابه متعلق به تمدن مصر باستان است که در قرن نوزدهم میلادی در نیویورک پاریس و لندن برپا شدند. اُبِلیسک لندن که در ساحل رودخانه تایمز قرار دارد برای اولین‌بار در سال ۱۴۵۰پیش از میلاد در شهر باستانی هلیوپلیس مصر و به دستور فرعون توتموس سوم برپا شد. این ستون در قرن ۱۲ پیش از میلاد به اسکندریه منتقل شده و در سزاریوم، معبد کلئوپاترا، قرار گرفت. بعدها این اُبِلیسک واژگون و دفن شد.
اما محمدعلی پاشا، فرمانروای مصر و سودان، این اُبِلیسک را در سال ۱۸۱۹ به بریتانیا هدیه کرد. به دلیل هزینه سنگین انتقال آن به لندن، این سازه باستانی تا سال ۱۸۷۷ در اسکندریه باقی ماند تا اینکه سِر ویلیام جیمز اِراسموس ویلسون، آناتومی‌شناس و متخصص پوست انگلیسی، اسپانسر مالی انتقال آن به پایتخت بریتانیا شد.
هنگام برپایی آن در سال ۱۸۷۸، یک کپسول زمان نیز در پایه‌های آن قرار گرفت.
روی بدنه «سوزن کلئوپاترا» نوشته‌هایی به خط هیروگلیف مصری حکاکی شده و در دو طرف آن دو کپی از ابوالهول‌های مصر قرار دارد که به وسیله معمار انگلیسی «جرج جان وولیامی» طراحی شده است. در بدنه ابوالهول واقع در سمت راست، آثار خرابی ناشی از بمباران هوایی ارتش آلمان در طی جنگ جهانی اول دیده می‌شود. سوراخ‌های ترکش را مرمت نکرده‌اند تا شاهدی باشند بر مقاومت انگلستان طی بمباران جنگ.
دیگر تزئینات الهام‌گرفته از تمدن مصر نیز ساحل تایمز را زینت داده‌اند، نظیر ابوالهول‌های بالداری که روی دسته‌ نیمکت‌های واقع در ساحل تایمز قرار دارند.
گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: MEM

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.