۵۰ طعمه در تور کلاهبردار بزرگ ارز دیجیتال

مجرم سایبری با ایجاد یک سایت احراز هویت حساب‌های کاربری ارزهای دیجیتال در یک صرافی خارجی، از ۵۰ طعمه‌اش کلاهبرداری کرد.

رسیدگی به این پرونده کلاهبرداری با شکایت یکی از مالباختگان  کلید خورد. بررسی‌ها نشان می‌داد کلاهبرداری تحت عنوان احراز هویت حساب کاربری ارزهای دیجیتال، صورت گرفته است. همین شد تا موضوع در دستور کار پلیس فتا پایتخت قرار گرفت.

سرقت۳ میلیارد ارز دیجیتال

شاکی وقتی پیش روی ماموران نشست گفت: حساب کاربری‌ام که در آن معادل سی میلیارد ریال ارز دیجیتال داشتم دچار مشکل شده بود.

در فضای مجازی جستجو کردم و با یک سایت که در زمینه مشاوره در خصوص رمز ارزهای مختلف و حل مشکلات ورود به پروفایل و احراز هویت کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی فعالیت داشت آشنا شدم.
سایت مورد نظر نماد اعتماد الکترونیک داشت. من  هم بدون اطمینان از اصالت نماد و هویت مدیران آن، جهت رفع مشکل حساب کاربری‌ام، تمام مشخصات و مدارک هویتی خود را به همراه ایمیل،نام کاربری و رمز عبورم را ارسال کردم.

این در حالی بود که مبلغی را نیز جهت کارمزد واریز کردم اما بعد از گذشت دو روز از طرف این سایت با من تماس گرفتند و ادعا کردند که امکان احراز هویت حساب کاربری‌ام وجود ندارد. در نهایت با بررسی بیشتر متوجه شدم نام کاربری و رمز عبورم تغییر کرده و تمام ارزهای دیجیتال داخل آن حساب کاربری سرقت شده است.

تحقیقات پلیس فتا

پی‌جویی سرنخ‌های دیجیتال مجرمانه در دستور کار کارگاهان قرار گرفت. تیم های زبده این پلیس از روش‌های نوین کشف جرایم سایبری و  از روش های پنهان‌ساز هویتی استفاده کردند.

در نهایت هویت واقعی متهم شناسایی شد. با توجه به شیوه و شگرد مجرمانه این کلاهبردار تیم عملیاتی این پلیس پس از تشریفات قضایی مجرم را در محل اختفای خود در یکی از محله های شمالی تهران بزرگ دستگیر و به همراه تجهیزات هوشمند به پلیس فتا منتقل کردند.
تاکنون بیش از 50  مالباخته شناسایی شده اند و تحقیقات همچنان در راستای شناسایی تمام شکات و کشف زوایای پنهان پرونده ادامه دارد.

متهم پس از انتقال به پلیس فتا و مواجهه با ادله دیجیتال جمع آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار کرد.

«یک سایت احراز هویت حساب‌های کاربری ارز دیجیتال یک صرافی معتبر خارجی ایجاد کردم. با درج نماد جعلی اعتماد الکترونیک جهت جلب اعتماد مراجعه کنندگان ، اطلاعات محرمانه و مدارک هویتی افراد را دریافت می‌کردم.  پس از سرقت تمام ارزهای دیجیتال موجود در حساب‌های کاربری آنها، اکانت‌شان را نیز از دسترس خارج می‌کردم.»

توصیه‌های پلیسی

سرهنگ گودرزی رئیس پلیس فتا تهران بزرگ با اعلام این خبر به شهروندان توصیه کرد: از یک ایمیل منحصر به فرد و گذرواژه ای قوی برای کیف پول و حساب های کاربری ارزهای دیجیتال استفاده کنید. اکثر مشکلات کاربران تنها به دلیل نا‌آشنا بودن افراد با این موضوع و در نتیجه عدم رعایت نکات امنیتی مربوط به آن است.

در صورت بی‌توجهی به تنظیمات امنیتی کیف پول‌ها و عدم نگهداری درست رمزهای خصوصی و عمومی خود افراد با خطرات امنیتی جدی مواجه می‌شوند و احتمال اینکه سرمایه‌های خود را از دست بدهند، وجود دارد.

به هیچ عنوان به هویت‌ها در فضای مجازی اعتماد نکنید. اطلاعات محرمانه خود از جمله اطلاعات هویتی، ایمیل، نام کاربری و رمز عبور حساب‌های کاربری دیجیتال را به هیچ عنوان در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید. توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرید و همواره مراقب ترفند کلاه‌برداران و سودجویان باشید.  در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی  www.cyberpolice.ir اعلام کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.