تراژدی تلخِ رکورد‌دار ایرانی در بیروت

گفت‌و‌گوی «شهروند» با دوست و همکار ارشا اقدسی که در لبنان دچار حادثه وحشتناکی شد

بدلکار معروف ایرانی در لبنان دچار حادثه شد. بیست روز از سفر کاری‌اش به این کشور می‌گذشت که سانحه را لمس کرد. سفر کاری پروژه فیلمبرداری بود؛ پروژه‌ای محصول امارت و لبنان. عقربه‌ها میان ساعت، پنج-شش عصر چهارشنبه سرگردان بودند که در صحنه تصادف خودرو ارشا اقدسی دچار آسیب شدیدی شد. حالا وضعیت جسمانی‌اش تحت‌الشعاع قرار دارد و چشم‌های نگران هوادارانش نظر به لبنان دوخته‌اند.
گفته می‌شود گارد‌کشی خودرو فوردموستانگ در صحنه فیلم باعث این اتفاق تلخ است.

‌بهاره شبانکارئیان| وایرال‌شدن عکس‌های ارشا اقدسی با مضمون آرزوی بهبودی نگرانی‌های زیادی را به تصویر کشیده است. این بدلکار سی‌و‌هشت ساله که در چپ‌کردن خودرو مقام دارد، حالا در یکی از همین چپ‌کردن‌ها دچار آسیب شدیدی شده است.

او با ماشین دو دور روی هوا چرخیده است که در دنیا 5 نفر تا به حال این کار را کرده‌اند. او در مسابقات روسیه هم در چپ‌کردن در دنیا اول شد. دو دور روی هوا چرخیدن یک رکورد است که فقط ۵ نفر دارند و ارشا یکی از آن ۵ نفر است.

او سه ساله بود که ورزش را شروع کرد. ادامه ورزش‌ها منجر به مربیگری در شاخه‌های مختلف ورزش ازجمله آی کیدو شد. او آی کیدو را فرا گرفت و مربی آن شد و در سال ۸۴ بورسیه تحصیلی در رشته تربیت بدنی در کشور ایتالیا را گرفت؛ اما سرنوشت او را در مسیر دیگری هل داد.

آشنایی با پیمان ابدی، ارشا را از رفتن به ایتالیا بازداشت. ماندن و نرفتن فعالیت‌های ورزشی ارشا را گسترش داد؛ تا جایی که یک سال بعد گروه انجمن بدلکاران ۱۳ را تأسیس کرد و در سطح بین‌المللی فعالیتش را ادامه داد.

ارشا اقدسی

مادر ارشا عازم لبنان

امیر میراخوری یکی از دوستان و همکاران تیم ۱۳ بدلکاران که راهی بیروت است، در گفت‌وگو با خبرنگار شهروند آنلاین از شرایط جسمی و پروژه کاری ارشا با ناراحتی می‌گوید: «قرار بود من هم همراه او باشم. اما از طرف پروژه فیلمبرداری اعلام کردند فقط یک نفر نیاز است که ارشا هم راهی سفر شد.

۲۰ روز پیش بود که به لبنان رفت. ارشا پیش از این حادثه درباره وضعیت گاردریلی که در صحنه ایجاد کرده بودند، صحبت کرده بود. او معتقد بود که وضعیت گاردریل مناسب نیست. چهارشنبه وقتی در صحنه فیلمبرداری حضور پیدا کرد، قرار بود ماشین را چپ کند؛ اما همین صحنه باعث آسیب‌دیدگی‌اش شد.»

چند جراحی در انتظار ارشا

با امیدواری که از پس صدای غمگینش شکوفا می‌شود ادامه می‌دهد: «در حال حاضر در بیمارستان بیروت بستری است و قرار است در یازدهم مرداد ماه عمل شود. مادر ارشا نگران و عازم لبنان است. شرایط انتقال ارشا فعلا به صلاح نیست.»

کلمات را غمگین و شمرده بیان می‌کند: «این پروژه فیلمبرداری شامل خیلی از کارهای بدلکاری می‌شد. یکی از همین کارها چپ‌کردن ماشین به وسیله ارشا بود. در حال حاضر ارشا چند آسیب جدی دیده است؛ مهره‌های گردن، آسیب در ناحیه کمر و ریه.

قبل از جراحی ارشا شرایط حتما باید ثبات پیدا کند. شرایط تقریبا روند خوبی دارد و قرار است که یازدهم مرداد بر اساس اولویت عمل شود. در ابتدا گردنش عمل خواهد شد و بعد از آن جراحی‌های دیگر انجام می‌شود.»

ماشین را به تصویر می‌کشد: «ماشین یک فوردموستانگ بود. به قول خود ارشا، ماشین سرپا و سالم بود. مشکلی نداشت. اما به لحاظ گاردکشی، چون خود ارشا گاردکشی را انجام نداده بود، راضی نبود. شاید علت اصلی وجود همین گاردریل‌ها بوده است.»

در بچگی پدرش را از دست داد

امیر با کوله‌باری سنگین از کارهایی گره‌خورده و نگرانی بابت بهترین دوستش عازم لبنان است: «کلا دو فرزند بودند. در بچگی پدرشان را از دست دادند. از سه سالگی ورزش را شروع کرد. یک خواهر بزرگ‌تر دارد که خارج از کشور زندگی می‌کند. مادر ارشا به تنهایی دو فرزندش را بزرگ کرد.

قرار بود به خاطر بورسیه تحصیلی در سال ۸۴ از ایران راهی ایتالیا شود. اما تقدیر مانع از رفتن ارشا به ایتالیا شد. پیمان ابدی در آن سال برای کلاس‌های بدلکاری آگهی داده بود. دیدن آگهی کلاس‌های ابدی همان و ماندن ارشا همان.

در کنار بدلکاری سابقه مربیگری در رشته رزمی آی کیدو، اسب‌سواری، کمانگیری روی اسب، چتربازی، سقوط آزاد، بیس جامپینگ، کار با طناب، پارکور و ورزش‌های رزمی سینمایی را داشت. او برای جلوه‌های ویژه فیلم سارا و آیدا در جشنواره فجر کاندیدای بهترین جلوه‌های ویژه شد و جوایز زیادی با عنوان‌های دیگر در رزومه کاری‌اش وجود دارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.