یک‌بار دیگر رفاقت، خیانت، عشق، انتقام و حرکت در مسیر خلاف جمع

همه آنچه می‌خواهید از فیلم جدید مسعود کیمیایی بدانید

مسعود کیمیایی که آخرین فیلمش «خون شد» در صف اکران قرار دارد و منتظر است تا با عادی‌شدن شرایط کرونایی سینمای ایران روی پرده بیاید، در تدارک ساخت سی‌امین فیلم بلند کارنامه‌اش است. گفته می‌شود این فیلم که بر مبنای شخصیت‌ها و رخدادهای واقعی جلوی دوربین خواهد رفت، از نظر داستان یکی از متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین فیلم‌های سال‌های اخیر این فیلمساز خواهد بود.

[پولاد امین] وقتی هفته گذشته اعلام شد که پروانه ساخت فیلم جدید مسعود کیمیایی به نام «خائن‌کشی» به تهیه‌کنندگی علی اوجی صادر شده است، بسیاری شگفت‌زده شدند. به‌ هرحال علی اوجی که به‌عنوان تهیه‌کننده موسیقی اعتباری در خور دارد، در سینما و تلویزیون- در عرصه بازیگری بیشتر نزدیک به سلیقه‌ای بوده که کمتر می‌توان آن را با سلیقه سینمایی کیمیایی نزدیک دانست. اوجی با حضور در متن و حاشیه سریال‌های مهران مدیری و دیگر کمدی‌های تلویزیونی این سال‌ها اگرچه نام و چهره شناخته‌شده‌ای به شمار می‌آید، اما جایگاه کیمیایی در تاریخ سینمای ایران فراتر از آن است که برای ساخت فیلمش استانداردهای خود را زیر پا بگذارد. اما حالا اخباری که از فیلم جدید مسعود کیمیایی به رسانه‌ها نشت کرده، می‌تواند دلیل نزدیکی علی اوجی را با مسعود کیمیایی توجیه کند.

 

قاعده بازی

روز گذشته رسانه‌ها خبر دادند که داستان فیلم «خائن‌کشی» درباره مهدی بلیغ- یکی از شناخته‌شده‌ترین خلافکاران تاریخ جنایی جدید ایران خواهد بود. کسانی که به مسعود کیمیایی نزدیکند، می‌توانند گواهی دهند که این کارگردان شناخت خوبی از این سارق و کلاهبردار زبردست که یکی از مهم‌ترین شیرین‌کاری‌هایش فروش کاخ دادگستری تهران به دو تاجر آمریکایی بوده، دارد و مدت‌هاست در پی ساخت فیلمی درباره این کاراکتر جذاب بوده- که تاکنون این تلاش به نتیجه نرسیده است. به‌ هرحال ساخت فیلم درباره شخصیتی که در‌ سال 1358 به جرم مرتبط با موادمخدر اعدام شده، به معنای تولید فیلمی با مایه‌های تاریخی و به‌تبع آن پرهزینه خواهد بود و کیمیایی هم به این دلیل تاکنون از پسِ تولید این فیلم برنیامده است.

ورود علی اوجی اینجای داستان است که معنای خود را پیدا می‌کند. اوجی به‌عنوان چهره‌ای نزدیک به مهران مدیری- که چندسالی است با یکی از قدرترین سرمایه‌گذاران سینما و تلویزیون این چند‌سال اخیر، یعنی «اول مارکت» کار می‌کند، به احتمال زیاد وارد این پروژه شده تا ترتیب ارتباط سرمایه‌گذار با کارگردان افسانه‌ای را داده و او را در ساخت یکی از پروژه‌های رویایی‌اش یاری دهد. فعلا تا زمانی که تکلیف شایعات رسانه‌ای در مورد سرمایه‌گذاری اول مارکت در فیلم جدید مسعود کیمیایی تعیین نشده؛ می‌توان عجالتا حضور علی اوجی بر صندلی تهیه‌کنندگی فیلم «خائن‌کشی» را همین موضوع دانست.

 

جنگ دایم

مسعود کیمیایی همین چندماه پیش در گفت‌وگویی با «شهروند» درباره قهرمانانش گفت که «برای من مهم این است که آدم فیلمم درست زندگی کند. درست یعنی در لحظه لازم که البته این لزوم را هر آدمی خودش تشخیص می‌دهد و همین تشخیص هم هست که موقعیت و جایگاه او را در دنیای داستان‌های من مشخص می‌کند، کم نیاورد. بی‌خودی کوتاه نیاید. بجنگد، برای اینکه درست باشد و درست بماند. این روزها خیلی چیزها عوض شده است. درست و غلط‌ها جابه‌جا شده‌اند؛ مثلا جنگ. امروز جنگ را بد می‌دانند؛ اما من، نه. جنگ بد است، اما برای من هر جنگی بد نیست، خطا نیست، غلط نیست. یک جایی است که تو با دور و اطرافت رفیقی و یک جایی هم هست که باید بجنگی. جای این دو اگر با هم عوض شود، خطاست؛ اما تمام جنگ‌ها نه. این هم هست که هر جنگی هم خون‌آلود نیست. برای من این جنگیدن به معنای حرکت‌کردن است، به معنای زنده‌بودن».

حالا با چنین تعریفی از زندگی و جنگ و قهرمان، داستان مهدی بلیغ در دست و ذهن مسعود کیمیایی نوید یک فیلم درست را می‌دهد. فیلمی که پیش از ساخت می‌تواند دوستداران دنیای سینمایی مسعود کیمیایی را امیدوار کند. شاید فیلم جدید کارگردان باسابقه سینمای ایران یادآور نقاط اوجش باشد. کیمیایی که همواره قهرمان‌هایی ساخته که نوع زیست و تلقی‌شان از مبارزه آنها را محبوب سلیقه مردم کرده، از داستان بلیغ می‌تواند برای ساخت یک نمونه جذاب‌تر، پرتحرک‌تر و خون‌دارتر استفاده کند. به ‌هرحال مهدی بلیغ، در تک‌تک لحظاتِ بودنش این خون و جان را زندگی کرده. یک زندگی ریسکی سرتاسر جنگ و مبارزه و گریز- که مضامین محبوب مسعود کیمیایی را هم در خود دارد: از رفاقت‌های عادی در این نوع زندگی گرفته تا حرکت در خلاف مسیر جمع و خیانت و عشق و عاطفه و شاید انتقام. این خطوط مشترک دوستداران دنیای سینمای کیمیایی را به فیلم جدیدش امیدوار می‌کنند.

 

پول و ناموس و زندان

روز گذشته یکی از روزنامه‌ها خلاصه داستان فیلم جدید مسعود کیمیایی را رسانه‌ای کرد. طبق این خبر، داستان فیلم «خائن‌کشی» در دهه20 آغاز می‌شود؛ جایی که مهدی نظری، هوشنگ مجتبایی و مهدی بلیغ که سارقان بدنام تهران آن سال‌ها هستند، با هم یک تیم سرقت تشکیل داده و کارشان را آغاز می‌کنند. این سه با هم عهد کرده‌اند اگر یکی‌شان به دام قانون افتاد، دیگری‌ها دنبال کار او را گرفته و آزادش کند. اما بعد از دستگیری مهدی بلیغ، آن دوتای دیگر نه‌تنها تلاشی برای آزادکردن او انجام نمی‌دهند، بلکه با فریب همسر بلیغ یک زخم کاری دیگر به او می‌زنند. موضوعی که باعث می‌شود بلیغ بعد از آزادی از زندان، کاری نداشته باشد، مگر یافتن و کشتن آنها.

حرف آخر

هنوز چیزی درباره بازیگران کار گفته نشده و معلوم نیست نقش این چهره‌هایی را که هرکدام مابه‌ازای واقعی هم دارند، چه بازیگرانی ایفا خواهند کرد. با این حال، بعضی گفته‌ها و ادعاهای ماه‌های اخیر می‌توانند تکه‌هایی از تاریکی‌های ماجرا را روشن کنند. مثلا ادعای فرامرز قریبیان که چندماه بعد از اعلام بازنشستگی از بازیگری، همین چندوقت پیش گفت تنها به خاطر کیمیایی بازنشستگی خود را خواهد شکست، چنین به ذهن می‌آورد که شاید با او درباره حضور در یکی از نقش‌های این فیلم صحبت شده باشد. البته شرایط قریبیان از نظر سنی برای ایفای نقش‌های اصلی فیلم مناسب نیست، اما به ‌هرحال بعید نیست شاهد حضور او در این فیلم باشیم.

درباره نقش‌های اصلی اما صحبت‌های درگوشی حکایت از حضور امیر جدیدی و پولاد کیمیایی در دو نقش اصلی می‌کنند. امیر جدیدی که در «قاتل اهلی» یکی از بهترین نقش‌های کارنامه‌اش را ایفا کرد، با حضور در این فیلم می‌تواند خود را به‌عنوان قهرمانی از جنس قهرمانان کیمیایی تثبیت کند. پولاد هم که طبیعتا گزینه اول مسعود کیمیایی برای ایفای نقش اصلی فیلم‌هایش است، حتی اگر تنها فیلم سال‌های اخیر کیمیایی که پولاد در آن غایب بوده (خون شد) بهترین فیلم این سال‌های کیمیایی لقب گرفته باشد.

درباره تنها نقش زن مهم داستان، یعنی همسر مهدی بلیغ گفته می‌شود شاهد اولین همکاری یکی از ستاره‌های سینمای ایران با مسعود کیمیایی خواهیم بود. ستاره‌ای که در سال‌های اخیر در مجامع بین‌المللی خوش درخشیده و در باشکوه‌ترین مراسم سینمایی دنیا دیده شده و مورد تحسین قرار گرفته است. این اتفاق البته هنوز حتمی نشده، اما اگر رخ دهد و ترانه علیدوستی در قاب دوربین مسعود کیمیایی بنشیند، شاید بتوانیم شاهد اتفاقاتی به یادماندنی روی پرده باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.