فرمانده جنگ اقتصادی بدون سرباز بود

روحانی: تدبیر در سایه امید آسان‌تر از تدبیر در سایه جنگ است

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: «ما ۱۱۶ میلیارد دلار در دو سال و خرده‌ای درآمد نفتی نداشتیم. وقتی دلار نیاید قیمت آن زیاد می‌شود. در این شرایط انتظار این بود حتی مخالفان دولت هم کنار ما می‌آمدند یا لااقل تخریب متوقف می‌شد. من فرمانده این جنگ اقتصادی بودم؛ اما بدون سرباز.»

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در نشست روحانی با مدیران ارشد دولت طی سخنانی گفت: «خداوند بزرگ را سپاسگزارم که آخرین روز مسئولیت را هم توانستیم آغاز کنیم و ان‌شاء‌الله به پایان خواهیم رساند. روز‌های ابتدایی این دولت امید مردم در اوج بود، تدبیر هم در سایه امید آسان‌تر از تدبیر در سایه فشار جنگ و سختی‌هاست. آن روز، روز امید مردم بود، آثار آن امید را در انتظارات مردم به خوبی می‌دیدیم و همچنین آثار آن انتظارات را هم در بازار ایران و هم در افکار عمومی جهان مشاهده می‌کردیم.»

 

جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری

او افزود: «من در آن زمان در اولین اجلاس سازمان ملل و در سخنرانی‌ام اعلام کردم که منطقه ما با یک فاجعه بزرگ و خشونت و تروریسم عظیمی مواجه خواهد بود و پیشنهاد دادم قطعنامه‌ای تحت عنوان «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» تصویب شود. این قطعنامه ایران به اتفاق آرای اعضا تصویب شد و این نشان‌دهنده نظر دنیا نسبت به ایران بود. اینجا دیگر بحث این جناح و آن جناح و چپ و راست نیست؛ همه کشور‌ها حضور دارند و قطعنامه رئیس‌جمهوری ایران به اتفاق آرا مورد تصویب قرار گرفت. این قطعنامه به معنای پیش‌بینی ایران از منطقه و به منزله نگاه امیدوارانه جهان به دولت یازدهم بود.»

روحانی در اشاره به تغییرات امیدوارانه در جامعه طی روز‌ها و هفته‌های ابتدایی دولت تدبیر و امید بیان کرد: «ما در آن روز‌های ابتدایی که کاری نکرده بودیم، اما از همان روز اول که آمدیم ارز شروع کرد قیمت نزولی خودش را پیمودن و به جایی رسید که رئیس بانک مرکزی اصرار داشت به مردم که قیمت ارز گران‌تر است و گران‌تر بخرید، اما حریف نمی‌شد که ارز را بالا نگه دارد. وقتی من گفتم در صد روز اول ما تلاش می‌کنیم قدم‌های مهمی را برداریم بعضی‌ خودشان را به آن راه زدند و گفتند که در صد روز که نمی‌شود کاری کرد؛ اما بسیاری از مسائل را در همان صد روز آغاز کردیم.»

احیای دریاچه ارومیه

او ادامه داد: «اولین تصمیم ما در آن مدت احیای دریاچه ارومیه بود که به مردم آذربایجان شرقی و غربی قول داده بودم و ۱۹ تصمیم در همان اولین جلسه در این مورد اتخاذ کردیم. همچنین برای رفع موانع کسب‌وکار لایحه‌ای را دو فوریتی به مجلس فرستادیم؛ یعنی در همان ابتدای کار برای محیط زیست مردم غرب کشور و حرکت در مسیر برداشتن موانع کسب‌وکار اقدام کردیم. از سوی دیگر در همان صد روز اولین موفقیت بزرگ در تعامل سازنده با جهان را شاهد بودیم.»

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به برنامه‌های افتتاح این دولت اظهار داشت: «دیروز در افتتاح پنحشنبه‌ها که در هفته‌های آخر به روز‌های دیگر هم منتقل شد که هشتاد و هشتمین افتتاح ما بود و آخرین، یعنی آخرین باری بود که این کلمه زیبای علی برکت الله را من ادا کردم. این کلمه‌ای بود که وقتی رسول خدا خواست از آن نهر عظیم عبور کند، وقتی که نمی‌توانست جبرئیل به پیامبر گفت با برکت خدا عبور کن و پیغمبر عبور کرد و در هر جنگ بزرگ و مهمی پیامبر این کلمه را به امیرالمومنین می‌گفت.»

او افزود: «امروز بعد از پایان هشت سال این دولت همه متوجه شدند که راه نجات کشور اعتدال در داخل و خارج است، با افراطی‌گری و چنگ‌انداختن روی صورت همدیگر و تخریب و هتاکی به یکدیگر نمی‌توانیم به جایی برسیم و کشور را به پیشرفت برسانیم. باید به این نتیجه برسیم که دوران تندروی و افراطی‌گری به پایان رسیده است.»

توانستیم هفت قطعنامه خطرناک را از روی سر ملت ایران برداریم

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: «در طول این ۸ سال جناح‌های مختلف اختلاف سلیقه داشتند، اما هر دو جناح به آینده امیدوار بودند و شرایط امیدواری در این هشت سال تقلیل پیدا نکرد. من به ملت ایران عرض می‌کنم کشور باید توسعه پیدا کند، به اوج برسد و کشور الگو برای منطقه و جهان باشد؛ که یکی از راه‌های اصلی آن تعامل سازنده با همسایگان، دوستان و جهان است. چطور ما توانستیم هفت قطعنامه خطرناک را از روی سر ملت ایران برداریم راه آن همین تعامل سازنده بود. من می‌دانم روز‌هایی بود که تقریبا همه دوستان ما مأیوس بودند و می‌گفتند دیگر نمی‌شود کاری کرد، اما در تمام این مدت من اطمینان داشتم که قادر به نتیجه گرفتن هستیم.»

رئیس‌جمهوری گفت: «در پارس جنوبی روز گذشته برای بیست و هفتمین سکوی دریایی جشن گرفته شد در صورتی که همه این طرح‌ها خاک می‌خورد؛ برجام باعث شد قطعات برسد و کار انجام شود.»

توافق دائمی در کشور نداریم

او ادامه داد: «ما شاهد یک پیشرفت در کشور بودیم من این را نمی‌گویم، آمار می‌گوید. در سال ۹۵ رشد اقتصادی ما چه بود؟ امروز کجاست.»

روحانی اشاره کرد: «ما توافق دائمی در کشور نداریم، توافقات دائمی نیست. کسی با کسی توافق نمی‌کند که هیچ وقت چیزی تغییر نکند باید مشاهده کنیم در آن زمان کاری را انجام می‌دادیم مفید بود یا مضر. البته همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند آدم نمی‌تواند اعتماد به غرب کند؛ آن هم اعتماد به آمریکا. هنگامی که برجام توافق شد ارتجاع منطقه و تندرو‌های آمریکا دست به کار شدند.»

او ادامه داد: «در سال ۹۵ داعش در منطقه به وجود آمد، موصل سقوط کرد و کشور‌های همسایه دچار چالش شدند. هنگامی که مذاکرات آغاز شد مشاهده کردند نمی‌توانند کاری کنند وزیر امور خارجه عربستان رفت به ژنو، وزیر رژیم صهیونیستی آمد منطقه و گفتند ما نفت را به بشکه‌ای ۲۵ دلار می‌رسانیم اگر کارشکنی نبود سال ۹۳ مذاکرات تمام می‌شد.»

رئیس قوه مجریه گفت: « ما با نفت بشکه ۳۰ دلار کشور را اداره کردیم. می‌گذریم از اینکه نگذاشتند توافق حاصل نشود و بین دی تا تیر چه اتفاق‌ها نیفتاد که مردم هم خبر ندارند.»

رژیم صهیونیستی و غرب بوی کباب شنیدند در صورتی که خر داغ می‌کردند

او ادامه داد: «در دولت دوازدهم رژیم صهیونیستی و غرب بوی کباب شنیدند در صورتی که خر داغ می‌کردند، دی ۹۶ گفتند ایران در حال فروپاشی است. حالا من راست و دروغ بردن اسناد را از ایران نمی‌دانم. اما آن اتفاق که می‌خواستند برجام به هم بخورد در سال ۹۶ رخ نداد.»

روحانی اظهار کرد: «وقتی دلار نمی‌رسد، دلار گران می‌شود و وقتی دلار گران شود، در سایر اجناس تأثیرگذار است. در این شرایط انتظار این بود که حتی مخالفان دولت نیز کمک می‌کردند یا حداقل تخریب‌های بزرگ متوقف می‌شد. رهبری به من فرمودند که شما فرمانده این جنگ هستید، اما من فرمانده بدون سرباز و بدون اسلحه بودم. من می‌دانستم جنگ اقتصادی یعنی چه. باید همه دست به دست هم می‌دادیم. امروز هم همه باید دست به دست هم بدهیم. علیرغم اینکه قصد داشتند مسیر ریال و دلار و فعالیت اقتصادی ما را متوقف کنند، نتوانستند به هدف‌شان دست یابند، نمونه آن نیز افتتاح‌های پنجشنبه‌های ماست.»

او ادامه داد: «فشاری که در سال ۹۷ به ما وارد شد و موجب تورم و کاهش رشد شد، توانستیم در سال ۹۸ جبران کنیم. پایان بهمن ورود کرونا به ایران موجب شد که ما با مشکلی عظیم در بهار ۹۹ مواجه شدیم.»

رئیس دولت گفت: «امسال ما در چهار ماهه اول بیش از ۱۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داشتیم. بیکاری، فشار بر کادر درمان و مردم را نباید نادیده گرفت. اقتصاددانانی که برای من نوشتند که دیگر تا پایان دولت رشد اقتصادی نخواهیم دید، این معضلات را برای مردم باز کنند. ما توانستیم بخشی از مشکلات را جبران کنیم، اما بخشی دیگر همچنان باقی است.»

واکسن ما امروز به مرز ۱۳ میلیون دوز تزریق می‌رسد

او بیان کرد: «اینکه واکسن ما امروز به مرز ۱۳ میلیون دوز تزریق می‌رسد به این معناست که این کار در حد توان انجام گرفته است.»

روحانی افزود: «ما فکر نمی‌کردیم در عرض یک هفته ۲۵ استان ما دچار سیل شود. ما فکر نمی‌کردیم با یک زلزله عظیمی مواجه شویم. ما فکر نمی‌کردیم آمریکایی‌ها به این راحتی برجام را زیر پا بگذارند. درنهایت من فکر نمی‌کردم این روز‌های پایانی دولت دوازدهم با ادامه جنگ اقتصادی پایان یابد. من فکر می‌کردم پایان دولت با پایان جنگ اقتصادی و مهار کرونا همزمان باشد.»

رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «بِینی و بِین الله دولت کوتاهی نکرده است. من هیچ وزیری را به خاطر توصیه فرد، جناح و رفاقت انتخاب نکردم. خدا را گواه می‌گیریم حتی یک نفر را بر مبنای رفاقت انتخاب نکردم. من هیچ وقت به هیچ وزیری نگفتم که این فرد معاون یا مدیرکل بشود. طبق وظیفه خود عمل کردند و من نیز به وظیفه خود عمل کردم. من تابع خرد جمعی بودم و به مردم وعده دادم و به این وعده‌‎ام نیز عمل کردم. ما در حد توان به وعده‌هایمان عمل کردیم. احیای دریاچه ارومیه دو، سه ماه عقب افتاد. اینها طرح‌هایی بوده که آماده بهره‌برداری بوده است.»

همه ما برای کمک به دولت سیزدهم حاضر خواهیم بود

رئیس‌جمهوری گفت: «بسیاری از طرح‌های راه‌آهن یک یا دو هفته دیگر آماده افتتاح هستند و همه تلاش ما تا ساعت آخر و حتی تا فردا و ساعتی که دولت را تحویل می‌دهیم، ادامه خواهد داشت. ملت ایران و دولت ایران افتخارات بزرگی انجام دادند که فراموش‌ناشدنی است. در بخش سلامت، شرکت‌های دیجیتال، فضای مجازی و بخش انرژی و کشاورزی کار‌های بزرگی انجام شده و افتخار می‌کنم آب به کویر شرق ایران و نفت به دریای عمان رسید.»

او افزود: «من از همه، از معاون اولم و از همه وزرا و استانداران تشکر می‌کنم که بار سنگینی بر دوش داشتند. من خدا را گواه می‌گیرم که جمعه‌ای نشد با وزیری تماس گرفته باشم که در حال انجام فعالیت نباشد و بگوید امروز روز استراحت است. خدمت به ملت مخصوصا ملت ایران افتخار است. خدمت به کشور مخصوصا کشوری مثل ایران افتخار است. خدمت به اسلام و دانشجویان افتخار است. قول دادم به زنان و جوانان و اقوام و روستاییان که عدالت را برقرار کنم و در حد توانم این کار را کردم و این موضوع را آمار و ارقام در خصوص آمار اشتغال زنان، جوانان و به‌ویژه خانواده ایثارگران و روستاییان و اقوام نشان می‌دهد.»

او در پایان گفت: «به عنوان افتخاری برای دولت دوازدهم، آب و برق برای کم‌مصرف‌ها مخصوصا روستاییان مجانی شد. خدا به همه اجر دهد که خادم ملت باشیم و همه ما برای کمک به دولت سیزدهم حاضر خواهیم بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.