خداحافظی با نسل طلایی؛ والیبال نیازمند تحول عظیم

به نظر می‌رسد نسل طلایی والیبال ایران به پایان راه رسیده و تیم‌ملی نیاز به تحولی عظیم دارد

حذف تلخ تیم‌ملی والیبال از المپیک توکیو نشان داد که دیگر ایران حتی در آسیا هم آقایی نمی‌کند و با این روند شاید بار دیگر به یکی، دو دهه قبل برگردیم.

تیم‌ملی والیبال ایران با شکست مقابل تیم ژاپن از صعود به جمع هشت تیم پایانی المپیک توکیو بازماند. این شکست تلخ همه رویا‌های والیبال ایران را بر باد داد؛ والیبالی که آرمانش رسیدن به سکوی المپیک بود، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد که در همان مرحله اول از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در چند سال گذشته بار‌ها گفته شد که والیبال ایران مشکلات زیادی دارد، اما همه این مشکلات پشت موفقیت‌های تیم‌ملی پنهان ماند و مسئولان فدراسیون والیبال هر بار که انتقادی از آنها می‌شد، موضع‌گیری می‌کردند و وضعیت والیبال را تنها در موفقیت‌های تیم‌ملی می‌دیدند، اما این‌بار تیم‌ملی هم نتوانست برای والیبال ایران آبروداری کند و شکست سختی را در توکیو متحمل شد.

در لیگ ملت‌ها و زمانی که تیم‌ملی روی نوار باخت حرکت می‌کرد، زنگ خطر برای والیبال ایران زده شد. در آن زمان این‌طور عنوان شد که تیم‌ملی برای انجام بازی‌های تدارکاتی در لیگ ملت‌ها حاضر شده و هدفش نتیجه‌گرایی نیست و تیم‌ملی واقعی را باید در المپیک دید، اما در المپیک هم این شکست‌ها تکرار شد و تیم‌ملی والیبال از پنج بازی خود در مرحله گروهی المپیک، سه شکست را متحمل شد و تنها به دو برد دست پیدا کرد که البته یکی از این برد‌ها آنقدر قابل پیش‌بینی بود که می‌شد حتی با تیم جوانان هم تیم ونزوئلا را شکست داد.

حذف از المپیک توکیو قطعا تبعات زیادی برای والیبال ایران دارد و حداقل انتظار این است که تصمیمات جدی درخصوص تیم‌ملی گرفته شود. دیگر نمی‌توان به صرف حضور بازیکنانی همچون سعید معروف، محمد موسوی و امیر غفور تصور کنیم که جزو تیم‌های برتر دنیا هستیم. حالا کار به جایی رسیده که در آسیا هم حرف اول را نمی‌زنیم و پس از سال‌ها این جایگاه را به ژاپن واگذار کردیم.

زمزمه‌هایی درباره خداحافظی برخی از ستاره‌های ایران از جمله سعید معروف هم به گوش می‌رسد. از سوی دیگر گفته می‌شود امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم‌ملی در یک دهه اخیر هم دیگر قرار نیست در تیم‌ملی حضور داشته باشد. ولادیمیر آلکنو هم که قطعا بدون بازگشت به ایران به کارش پایان می‌دهد و دیگر او را در تهران نخواهیم دید.

داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال بار دیگر از مردم عذرخواهی کرده و خواسته همه صبر را در دستور کار قرار دهند تا به صورت منطقی به این ناکامی نگاه شود، اما به نظر می‌رسد این بار باید تصمیمات جدی برای تحول در والیبال ایران اتخاذ شود.

شاید دیگر دوران نسل طلایی که توانست با مربیگری خولیو ولاسکو در جهان اوج بگیرد، به پایان رسیده و بهتر است فدراسیون هم با اعتماد به بازیکنان جوان و نسل جدید سرعت عبور از این دوره تغییر نسل را بالاتر ببرد.

خیلی از کارشناسان به شخص رئیس فدراسیون حمله کردند و او را مقصر دانستند، اما برخی هم معتقدند داورزنی هر کاری نیاز بوده برای موفقیت والیبال ایران در المپیک انجام داده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.