واکسن‌های موجود در بازار آزاد تقلبی است

سازمان غذا و دارو اعلام کرد

سازمان غذا و دارو اعلام کرده که هیچ واکسنی چه از نوع فایزر و چه نوع روسی‌ و چینی‌اش در بازار آزاد وجود ندارد و هر آنچه که به عنوان واکسن کرونا در بازار فروخته می‌شود، احتمالا تقلبی است.

کرونا این روزها روی سخت و خشنش را بیش از پیش نشان می‌دهد. تخت‌های بیمارستان‌ها پر شده است و تجهیزات دارویی هم نسبت به گذشته کم شده است. آنقدر وضعیت سخت و شرایط وخیم شده که انگار افسار این اسب سرکش از دست خارج شده، حالا به هر طرف که می‌خواهد شیهه‌کشان می‌رود.

نگاهی به وضعیت بیمارستان‌ها نشان می‌دهد که اوضاع خوب نیست، یعنی اصلا خوب نیست. بیمارستان‌های کودکان مملو از کودکانی است که تنفس‌شان به شلنگ‌های اکسیژن وابسته است و بیمارستان‌های دیگر آنقدر جمعیت دارند که به گفته یکی از پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری در عرض سه ساعت، سه تخت خالی شد که آن هم به خاطر مرگ سه بیمار بدحالی بود که روی این تخت‌ها خوابیده بودند. آنها را که بردند سه مریض بد حال دیگر سریع جایگزین شدند.

حالا همه چشم‌ها به واکسن است، واکسنی که دیر آمدنش دیگر همه را کلافه کرده است، نه اینکه نباشد، اما کم است و تزریق قطره‌چکانی‌اش سبب شده آمار مرگ‌ها به بیش از 400 نفر برسد، هر چند که خیلی‌ها بر این باورند که آمارها بسیار بیشتر از اینها است. اما ماجرا وقتی فاجعه‌بارتر می‌شود که واکسن‌هایی که قرار بود به طور رایگان به مردم برسد، حالا در بازار آزاد دست‌به‌دست می‌شود آن هم از نوع تقلبی.

سازمان غذا و دارو اعلام کرده که هیچ واکسنی چه از نوع فایزر و چه نوع روسی‌ و چینی‌اش در بازار آزاد وجود ندارد و هر آنچه که به عنوان واکسن کرونا در بازار فروخته می‌شود، احتمالا تقلبی است.

رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای خطاب به معاونان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور نسبت به پر کردن ویال‌های خالی واکسن توسط افراد سودجو هشدار داد.

بنابر اعلام صفحه اینستاگرام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در این نامه آمده است: «با احترام، عطف به نامه شماره ۱۳۵/ ۱۰۳۷/ د مورخ 1400.4.20 درخصوص اطلاعات مربوط به ارزیابی تهدیدات مدیریت بحران و با عنایت به اینکه گروه‌های کلاهبرداری ممکن است به دنبال پر کردن ویال‌های خالی واکسن که به طور نامناسب دفع شده‌اند، باشند، سازمان جهانی بهداشت، اقدام به اشتراک‌گذاری اطلاعات ارزیابی فوق به منظور افزایش آگاهی از تهدیدات محتمل در مورد ویال‌های خالی واکسن‌های کووید-۱۹ کرده است.»

ویژگی واکسن‌های تقلبی چیست

واکسن‌های تقلبی ظاهری دارند که اگر کمی با آنها آشنا باشید، می‌توانید آن را از واکسن واقعی تشخیص دهید.

واکسن‌های قلابی ویال‌های دارای خراش یا علایم دستکاری دارند که این می‌تواند یک نشانه برای تشخیص این واکسن‌ها باشد.

نشانه‌هایی از آسیب رسیدن به برچسب‌ها به وسیله آب روی این واکسن‌ها دیده می‌شود و اگر بر روی آن دقت کنید، می‌توانید

فرورفتگی، خراشیدگی یا شکستگی در پوش فلزی آن را ببینید.

خراشیدگی یا سوراخ روی درپوش‌های پلاستیکی، وجود مواد یا ذرات خارجی قابل رویت در داخل ویال، وجود دستکاری قابل تشخیص تاریخ انقضا، وجود اختلاف در تاریخ انقضا با شماره محموله معتبر و وجود مشکوک مقادیر زیادی از محصول موجود برای فروش به صورت خصوصی از دیگر مواردی است که می‌توان از روی آن تشخیص داد که واکسن تقلبی هست یا نه.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.