کنار بیماران کرونایی می‌مانیم

داوطلبان هلال‌احمر کرمان دوشادوش مدافعان سلامت در حال مراقبت از بیماران مبتلا به کووید-19 هستند

کرونا همچنان می‌تازد و درگیری استان‌های جنوبی بیش از سایر استان‌ها مردم را نگران کرده است. کرمان از جمله استان‌هایی است که حالا بعد از شیوع افسارگسیخته کرونا در سیستان‌وبلوچستان شاهد همه‌گیری و آمار بالای مرگ‌ومیر بیماران مبتلاست. انتشار تصاویری از گورهای دسته‌جمعی بیماران کرونایی در کرمان توسط رسانه‌های محلی این استان حکایت از وضع فوق حاد کرمان دارد. گروه‌های جهادی و داوطلبانی که تا به حال در سیستان‌وبلوچستان فعال بوده‌اند، حواس‌شان به کرمان هم هست. داوطلبان جمعیت هلال‌احمر نیز فارغ از رسته و دسته تخصصی فعالیت‌هایشان این روزها پا به پای پزشکان، پرستاران و همه مسئولان می‌کوشد تا آرامش‌بخش آلام هم‌استانی‌های خود باشند؛ از مشارکت و همراهی پرستاران در مراقبت از بیماران گرفته تا تأمین ملزومات درمانی برای بیماران بستری در خانه.

هر ساعت که می‌گذرد، بر تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در کرمان افزوده می‌شود. اغلب اعضای خانواده با هم مبتلا شده و در بیمارستان بستری هستند. فوت یک عضو یعنی غربت و تنهایی او در این شرایط و ما اجازه نمی‌دهیم همشهریان و هموطنان‌مان این‌گونه به دیار باقی بروند. این حرف‌های «مصطفی صالحی» داوطلب جوان 32ساله کرمانی است. صدایش پر از بغض است: «مشارکت در مراسم تدفین متوفیان کرونایی بر عهده خود افراد است و این مهم‌ترین بخشی است که باید داوطلبان ورود کنند. خوشبختانه گروه‌های جهادی در این زمینه خیلی خوب عمل کردند و ما نیز به عنوان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در کنار این جهادگران خدمت می‌کنیم.»

دوستانش در سنگرهای دیگر مشغول به کارند. حسین و علیرضا با گروه‌های محلی مشغول تهیه آبمیوه و پک‌‌های تقویتی برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها و منازل هستند. حسین 25 ساله است عضو داوطلب هلال‌احمر است، دوره‌های آموزشی کمک‌های اولیه را در دانشگاه سپری کرده و امروز می‌تواند علاوه بر مشارکت در تهیه آبمیوه و ملزومات غذایی برای بیماران کرونایی بیماران بستری در خانه را در بخش تزریقات نیز یاری کند: «کادر درمان و پرستاری ما خسته‌اند. بیمارستان‌ها اضافه بر ظرفیت خود بیماران را پذیرش کرده‌اند، حجم زیادی از بیماران در خانه‌ها بستری هستند و برای انجام تزریقات نیازمند کمک هستند. اکثر داوطلبان دوره‌دیده به میدان آمده‌اند و در این بخش همشهریان را یاری می‌کنند.»

«سیدحسام‌الدین حسینی» نماینده پیشرفت و آبادانی قلعه گنج نیز این روزها همراه با تیم‌های جهادی و داوطلب خدمت به بیماران کرونایی و کمک به آرام‌شدن منطقه را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند: «گروه‌های جهادی و داوطلبان با ایجاد نقاهتگاه‌های موقت بستر اسکان موقت بیماران را فراهم کرده‌اند.»

هیچ نقطه محرومی از قلم نیفتاده

اداره منابع داوطلبی و فعالیت‌های اجتماعی جمعیت هلال‌احمر کرمان این روزها یکی از شلوغ‌ترین و پرترددترین بخش‌های هلال‌احمر است. حجم بیمارانی که برای دریافت خدمات حمایتی به این اداره مراجعه می‌کنند، هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند. یکی در تأمین هزینه‌های درمانی درمانده، مانده دیگری نیازمند تجهیزات درمانی مثل وانتیلاتور برای بیمار بستری‌شده در خانه است.

«فاطمه یزدانی‌زاده» رئیس اداره منابع داوطلبی و فعالیت‌های اجتماعی جمعیت هلال‌احمر استان کرمان می‌گوید: «کرونا در کرمان بیداد می‌کند و اگر فعالیت‌های داوطلبانه هلال‌احمری‌ها، خیرین و جهادگران نبودند بخش درمان خیلی بیش از این از پا درآمده بود.»

آمار بالای بیماران مبتلا به کرونا به شدت افزایش یافته و علاوه بر ظرفیت بیمارستان‌های دولتی حتی ظرفیت بیمارستان‌های خصوصی نیز در کرمان به کار گرفته شده و شرایطی فراهم شده که هزینه درمان بیماران نیازمند از طریق جمعیت هلال‌احمر استان پرداخت می‌شود: «بخش قابل توجهی از نیاز بیماران بستری‌شده در خانه در بخش تجهیزات پزشکی نیز از طریق بانک امانات هلال‌احمر تأمین می‌شود و سعی می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم شرایطی را فراهم کنیم که خانواده‌ها دغدغه‌ای در این بخش نداشته باشند.»

جمعیت هلال‌احمر استان کرمان به همان اندازه که در شهرها دغدغه تأمین امکانات و ارایه خدمات مختلف حمایتی به بیماران کرونایی را در چنین شرایط حادی دارند، در روستاهای دورافتاده و مناطق حاشیه‌ای نیز از بیماران کرونایی غافل نشده‌اند: «همراه با تیم‌هایی از خیرین و پزشکان داوطلب به مناطق روستایی دورافتاده، صعب‌العبور و کپرنشین استان مراجعه کرده‌ایم و ضمن غربالگری و شناسایی بیماران، بسترهای درمان آنها نیز فراهم شده است.»

مشارکت جوانان در طرح شهید سلیمانی

نیروهای داوطلب جوان هلال‌احمر کرمان هم که از یک سال گذشته در بخش مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا فعال بوده‌اند، این روزها پرشورتر از همیشه در میدان مبارزه و خدمت حاضرند. بابایی معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر کرمان می‌گوید: «تمامی اعضای داوطلب حوزه جوانان با مشارکت در طرح شهید سلیمانی مشغول خدمت به همشهریان و هموطنان کرمانی خود هستند. طرح ناظران سلامت با جدیت طی  سال گذشته با مشارکت داوطلبان دنبال شد و امروز این گروه نقش پررنگی در اجرای طرح واکسیناسیون عمومی دارند. آموزش دیده‌ها در بخش تزریق و باقی در بخش ثبت‌نام از افراد و راهبری آنها.»

9 هزار تیم داوطلب

مدیر جمعیت هلال‌احمر استان کرمان از مشارکت همه‌جانبه مسئولان و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در مقابله با شیوع کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: «همه تلاش خود را می‌کنیم تا در شرایط فوق حاد شیوع کرونا در کرمان در کنار مرد باشیم و با تأمین ملزومات درمانی و حمایتی بیماران سعی می‌کنیم شرایط را بهبود ببخشیم.»

رضا فلاح با اشاره به فعالیت 600 نفر از داوطلبان هلال‌احمر در طرح حاج قاسم سلیمانی از بهره‌مندی 273هزار از مزایای اجرای این طرح در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: «9 هزار تیم داوطلبان در قالب طرح حاج قاسم سلیمانی مشارکت دارند. این تیم‌ها شامل تیم‌های غربالگری شفاهی، تذکر لسانی و دعوت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرها، تیم‌های یاریگر در مراکز درمانی و تیم‌های فعال در توزیع ملزومات غذایی بین خانواده‌های نیازمندان هستند.»

به گفته او، تاکنون 13 هزار پک حمایتی بین نیازمندان کرمانی در قالب طرح شهید قاسم سلیمانی توزیع شده و کار دوخت ماسک در کانون‌های هلال‌احمر با جدیت دنبال می‌شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.