3 رمز ارز قدرتمند

معرفی نحوه کار و تاریخچه 3 رمز ارز معروف بازار

قیمت بیت‌کوین در حال حاضر حدود 40هزار دلار معادل تقریبی یک‌میلیارد تومان است. استخراج هر بیت‌کوین، ۷۲هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. این مصرف برق معادل روشن بودن ۷۲۰هزار لامپ ۱۰۰وات به اندازه یک ساعت است. در واقع قیمت تمام‌شده استخراج یک واحد بیت‌کوین در ایران به احتساب قیمت برق خانگی تا صنایع (حدود 80 تا 300 تومان برای هر کیلو وات ساعت)، حدود 6 تا 20میلیون تومان تمام می‌شود!

1.بیت‌کوین

نماد اختصاری: BTC

سازنده: ساتوشی ناکاماتو

آغاز به کار: 2009

«بیت‌کوین» پشت یک نام مستعار پنهان شده است؛ شخصی به نام ساتوشی ناکاماتو که عده‌ای او را ایلان ماسک می‌دانند. البته حدس‌های دیگری را هم به عنوان سازنده بیت‌کوین مطرح کرده‌اند، اما یقینی درباره آنها وجود ندارد. اطلاعاتی هم درباره ناکاماتو در دست نیست که بدانیم دقیقا چه کسی است. به همین دلیل عده‌ای بر این باور هستند که این رمز ارز توسط گروهی از افراد ساخته شده که هویت‌شان آشکار نیست. قیمت بیت‌کوین در حال حاضر حدود 40هزار دلار معادل تقریبی یک‌میلیارد تومان است. اگر فردی با یک دستگاه ماینر متوسط به شکل انفرادی شروع به استخراج بیت‌کوین کند، در مجموع 1200 روز طول می‌کشد تا بتواند یک بیت‌کوین پاداش بگیرد. به عبارت دیگر پاداش فرد در هر روز 0.0000833 بیت‌کوین است که می‌شود چیزی حدود 80هزار تومان. استخراج هر بیت‌کوین، ۷۲هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند. این مصرف برق معادل روشن بودن ۷۲۰هزار لامپ ۱۰۰وات به اندازه یک ساعت است. در واقع قیمت تمام‌شده استخراج یک واحد بیت‌کوین در ایران به احتساب قیمت برق خانگی تا صنایع (حدود 80 تا 300 تومان برای هر کیلو وات ساعت)، حدود 6 تا 20میلیون تومان تمام می‌شود! در واقع با وجود قیمت ارزان برق در ایران، کشورمان می‌تواند بهشت ماینرها باشد. هرچند در ماه‌های اخیر ماینینگ در ایران با محدودیت‌های مختلف مواجه شده است و افراد به شکل شخصی برای ماینینگ باید مجوز دریافت کنند. تعداد سکه‌های قابل استخراج بیت‌کوین فقط 21میلیون واحد در نظر گرفته شده است، درحالی‌که برای استخراج اتریوم، محدودیتی وجود ندارد.

2. اتریوم

نماد اختصاری: ETH

سازنده: ویتالیک بوترین

آغاز به کار: 2015

پس از بیت‌کوین، بیشترین حجم بازار رمزارزها متعلق به اتریوم است. خالق اتریوم، جوانی روس به نام ویتالیک بوترین است. او در حال حاضر 26 ساله است. عجیب اینجاست زمانی که تنها 18 سال داشت، گزارش کار شبکه اتریوم را منتشر کرد. اتریوم مبتنی بر فناوری بلاک‌چین کار می‌کند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های نامتمرکز خود را در بستر آن پیاده کنند. این برنامه نظیر بیت‌کوین، تحت کنترل هیچ سازمان و نهادی نیست و تراکنش‌ها و معاملات آن به شکلی مستقل از تمام بانک‌ها و دولت‌ها انجام می‌شوند. رمز ارز پایه‌ای که در شبکه اتریوم استفاده می‌شود، اتر است. بنابراین برای معامله در شبکه اتریوم باید از توکن اتر استفاده کنیم. همان‌طور که دلار به واحد‌های کوچک‌تری نظیر سنت قابل تقسیم است، بیت‌کوین هم واحدهای کوچک‌تری دارد که با نام میلی‌بیت و ساتوشی شناخته می‌شود. این مسأله درباره اتریوم هم صادق است. اتر هم در واقع واحدها‌ی کوچک‌تری دارد به نام سابو. هر یک اتر برابر است با یک‌میلیون سابو. بین بیت‌کوین و اتریوم یک تفاوت عمده وجود دارد؛ ضمنا زمان تکمیل یک بلاک که ارتباط مستقیم با زمان تأیید تراکنش دارد، در اتریوم حدود ۱۴ ثانیه و در بیت‌کوین حداقل ۱۰ دقیقه است. نکته مهم‌تر درباره تفاوت این دو رمزارز این است که در بیت‌کوین، پاداش استخراج‌کنندگان هر چهار سال یک بار نصف می‌شود، اما در اتریوم تقسیم پاداش به نصف، هر سال انجام می‌شود. همچنین در حال حاضر می‌توان اتریوم را با کارت‌های گرافیکی استخراج کرد، اما برای استخراج بیت‌کوین به پردازنده‌های بسیار قوی‌تری نیاز است.

3. کاردانو

نماد اختصاری: ADA

سازنده: چارلز هاسکینسون

آغاز به کار: 2015

چارلز هاسکینسون خود از پایه‌گذاران اتریوم بود، اما به جهت اختلاف نظر با دیگر اعضای سازنده اتریوم از این شبکه جدا شد و کاردانو را خلق کرد. کاردانو در واقع به افتخار ریاضیدان ایتالیایی، جرلامو کاردانو اینچنین نام‌گذاری شده است. در این شبکه، کاردانو نام زنجیره بلوکی است که به کاربران امکان ارسال و دریافت وجوه را می‌دهد، ولی آدا نام ارز رمزنگاری شده است. «آدا» هم به افتخار ریاضیدان انگلیسی، ایدا لاولیس به این نام، نام‌گذاری شده‌ است. هرچند عده‌ای گمان می‌کردند آغاز کاردانو، پایان راه اتریوم باشد، اما این رمز ارز تازه در آغاز راه است. بلاک‌چین کاردانو این امکان را فراهم می‌کند که کاربران دقیقا مثل بلاک‌چین اتریوم، قراردادهای هوشمند ایجاد کنند. این قراردادها، به دو یا چند نفر اجازه می‌دهند که بدون نیاز به شخص ثالث وارد توافق شوند. بلاک‌چین کاردانو هم نامتمرکز است؛ یعنی به‌واسطه هیچ مرجعی کنترل نمی‌شود. پژوهش‌محور بودن و پشتوانه قدرتمند پژوهشگران و سازندگان کاردانو در زمینه بلاک‌چین، موقعیت این رمزارز را میان دیگر رمزارزهای اثبات سهم ارتقا داده است. در بلاک‌چین کاردانو معاملات به شیوه‌ای دیگر تأیید می‌شوند. در این شیوه به افرادی که قرار است به تأیید معاملات کمک کنند، اعتبارسنج گفته می‌شود. اعتبارسنج‌ها تعدادی از سکه‌های ADA خود را به عنوان «سهام» مسدود می‌کنند. بعد از تأیید نهایی معامله، هر کدام از اعتبارسنج‌ها به میزان سهام خود، مقداری آدا به عنوان پاداش می‌گیرند. به این ترتیب چند ماینر با کمک هم مسأله را حل می‌کنند که در مقایسه با بیت‌کوین و اتریوم، برق کمتری مصرف می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.