کسانی که دنیا را جایی بهتر برای زندگی می‌کنند

فهرست 100 فرد بانفوذ جهان از نگاه نشریه تایم

نشریه معتبر تایم به سیاق همه ساله فهرست 100 فرد تاثیرگذار و بانفوذ ‌سال را منتشر کرد. فهرست برگزیدگان امسال طیف گسترده‌ای از چهره‌های تاثیرگذار را شامل است، از سیاستمدارانی چون دونالد ترامپ، جو بایدن و کامالا هریس، تا فعالان جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد»، قهرمانان پزشکی و سلامتی مانند دکتر فائوچی و البته سلبریتی‌ها که امسال هم پای ثابت این فهرست هستند

[پولاد امین] فهرست اسامی ۱۰۰ چهره تاثیرگذار‌ سال 2020 جهان از نگاه نشریه معتبر تایم اعلام شد. فهرستی شامل شماری از تاثیرگذارترین، بزرگترین، مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین چهره‌های امسال در زمینه‌های مختلف، از سلنا گومز، مگان تی استالیون و مایکل بی جوردن و البته چهره‌های معتبرتری چون جنیفر‌هادسون، گاریله یونیون، تایلر پری، بیلی پورتر و بونگ جون هو کارگردان برنده اسکار فیلم «انگل» گرفته که از دنیای هنر به این فهرست راه یافته‌اند؛ تا کسانی که بنا به ادعای همه ساله تایم «توانسته‌اند تاثیراتی افتخارآفرین در دنیا داشته باشند». کسانی که امسال بیش از همیشه امکان فعالیت در زمینه‌هایی را داشته‌اند که دنیا را تبدیل به جای بهتری برای زیستن می‌کند.

 

آغاز داستان

اول بار در‌سال 1998 بود که در جریان یک مناظره‌ دانشگاهی قرار بر این شد که نشریه معتبر تایم ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار قرن بیستم را معرفی کند. در آن شماره که به بهانه جمع بستن صد‌سال پرماجرا منتشر می‌شد، تایم نوشت که این صد چهره «به‌طور چشمگیری باعث پیشرفت یا حتی پسرفت بشریت شده‌اند».

بعد از چند ‌سال نشریه تایم تصمیم گرفت این فهرست را سالانه تجدید کند. از آن‌ سال به بعد بود که فهرست صد چهره تاثیرگذار تایم پا به دنیا گذاشت. فهرستی که با توجه به محبوبیت و اهمیت عجیب و غریبش بدل به موفق‌ترین و موثرترین ابراز وجود تایم در دنیای رسانه‌ها شد. تا جایی که حالا بعد از شانزده هفده‌سال اشخاص معمولی، رسانه‌ها، سلبریتی‌ها و به‌طورکلی دنیای خبر و سرگرمی اهمیتی بسیار فراتر از یک رخداد ژورنالیستی برای فهرست تایم ۱۰۰ قایل هستند و البته همین هم باعث شده است که فهرست تایم ۱۰۰ از زمان انتشار، بارها و بارها به دلیل قرار داشتن یا نداشتن برخی نام‌های مهم و تاثیرگذار جهان در لیست، مورد انتقاد قرار گیرد.

داستان امسال

اسامی ۱۰۰ چهره تاثیرگذار‌ سال 2020 در پنج بخش مختلف شامل پیشگامان، هنرمندان، رهبران، غول‌ها و نمادها تنظیم شده است. اما مهم‌ترین تفاوت آن حضور نام‌های کمتر شناخته‌شده در این فهرست است. درواقع برخلاف سال‌های گذشته که شاهد حضور پرشمار هنرمندان، ورزشکاران و سیاستمداران- یا به عبارت بهتر:   سلبریتی‌ها- در فهرست تایم بودیم، امسال نام‌های کمترشناخته‌شده‌ای که به دلیل شرایط عمومی جهان از سایه به در آمده و تلاش‌هاشان برای نجات جان مردم بیشتر از همیشه به چشم آمده است، خود را به این فهرست رسانده‌اند. مثلا شماری از دانشمندان عرصه سلامتی و البته پزشکان و پرستاران را می‌توان در این فهرست مشاهده کرد. کسانی مانند «کامیلا روث» متخصص آلمانی بیماری‌های عفونی که دنیا را با امکان انتقال بیماری کووید 19 توسط افرادی که خودشان نشانه‌های ابتلا به این بیماری را نداشتند، آشنا کرد.

فعالان سیاسی و اجتماعی که در قالب جنبش‌های گوناگون ازجمله «جان سیاهان اهمیت دارد» و دیگر جنبش‌های برابری‌طلبانه جنسیتی بحث‌های برابری‌طلبانه را وارد ادبیات رسانه‌ای امسال کردند، نیز، در این فهرست جایگاه بالایی دارند. «آلیشیا گارزا»، «پاتریس کولورز» و «اوپال تومتی» بنیان‌گذاران جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» از این جمله‌اند.

 

سال زنان

درباره صد چهره بانفوذ امسال تایم می‌توان به یک سری نکات حاشیه‌ای اما مهم دیگر اشاره کرد. ازجمله این‌که 54 نفر از 100 چهره تاثیرگذار امسال را زنان تشکیل می‌دهند که در قیاس با سال‌های پیش حکایت از یک ارتقای کلی می‌کند. به عبارت بهتر امسال از نگاه تایم زنان حضوری موثرتر از همیشه داشته‌اند و از این نظر‌ سال 2020 را می‌توان در تمام سال‌های فعالیت جنبش‌های برابری‌طلبانه جنسیتی یک نقطه عطف به شمار آورد.

 

سیاستمداران تاثیرگذار

چهره‌های سیاسی هم حضور پررنگی در فهرست امسال دارند. ازجمله مهم‌ترین چهره‌های رقابت‌های انتخاباتی آمریکا، دونالد ترامپ، جو بایدن و کامالا هریس که رقابت ریاست‌جمهوری آمریکا با حضور آنها در جریان و طبیعی است افرادی که اگر در رقابت پیش‌رو برنده شوند، قبای مهم‌ترین پست سیاسی دنیا را بر تن خواهند کرد، در بین صد چهره مهم‌ سال حضور داشته باشند.

آنگلا مرکل، نارندرا مودی نخست‌وزیر هندوستان، نانسی پلوسی، آنتونی فائوچی و بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل ازجمله دیگر چهره‌های سیاسی هستند که در بخش رهبران معرفی شده‌اند.

 

رکوردداران

با این‌که خیلی کم اتفاق افتاده که یک شخصیت برای سال‌های متمادی تأثیر شگرفی بر معادلات جهانی گذاشته باشد، اما به‌هرحال در فهرست سالانه تایم  بعضی از چهره‌ها بارها و بارها حضور داشته‌اند. در این زمینه رکورد در اختیار باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده است که 11 بار در فهرست 100 چهره بانفوذ تایم حضور داشته. بعد از او هم هیلاری کلینتون با ۱۰ حضور، اوپرا وینفری با ۹ حضور، آنگلا مرکل و کیم جونگ اون با ۸ حضور، ولادیمیر پوتین و پاپ فرانسیس با ۶ حضور، استیو جابز و آنگسان سو کی با ۵ حضور و در ادامه بیل کلینتون، جورج کلونی، نلسون ماندلا، دالایی لاما، براد پیت، مارک زوکربرگ و لبرون جیمز اشاره کرد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا هم امسال برای پنجمین‌ سال پیاپی در این فهرست حضور دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.