قبل از انتخاب رشته بخوانید

شوخی‌های رایج با رشته‌های تحصیلی را می‌شناسید؟

آرزو درزی

شوخی‌های رایج با رشته‌های تحصیلی را می‌شناسید؟ می‌دانید بعد از فارغ‌التحصیلی، اقوام و بستگان چه درخواست‌هایی از شما خواهند داشت؟ چه توصیه‌هایی خواهند کرد و چه سوال‌هایی خواهند پرسید؟ اینها معیارهای اصلی انتخاب رشته هستند، وگرنه بازار کار و درآمد را هیچ رشته‌ای ندارد.

داریم در مورد مکالمات و پرسش‌ها و شوخی‌ها صحبت می‌کنیم. مکالماتی که از روز اول پایتان را در دانشگاه بگذارید (یا وارد کلاس آنلاین شوید) تا آخر عمر گریبان‌تان را می‌چسبد. در این مطلب می‌خواهیم شما را با حقیقت آشنا کنیم تا بدانید پس از انتخابِ رشته مورد علاقه‌تان، انتظار چه چیزی را باید داشته باشید.

حقوق: می‌دانیم همیشه دلتان می‌خواسته طرف حق را بگیرید و از حقیقت دفاع کنید و گامی درجهت گسترش عدالت درجامعه بردارید؛ خیلی هم قابل تقدیر است. اما به این فکر کنید که شما سال‌ها درجهت تحقق آرمان‌هایتان درس می‌خوانید و تلاش می‌کنید، اما درنهایت اقوام و بستگان که شما را می‌بینند، با شیطنتی مثال‌زدنی می‌پرسند: «شما که حقوق خوندی، نمی‌دونی این حقوق ما رو کی می‌دن؟»

مدیریت: «خودتان را آماده کنید که هر آدم دور و نزدیکی در مورد جایی که مدیریتش می‌کنید ازتان بپرسد.» تشخیص شوخی و جدی‌اش کمی دشوار است، ولی در هرصورت سعی کنید در جواب جمله «شما که مدیری و مدیریت می‌کنی، دست این پسر ما رو هم یه جا بند کن» لبخند بزنید و خیار پوست بگیرید. البته اگر دخترید، از الان برای شوخی «طفلک شوهرت که قراره تو مدیرش باشی» هم پاسخ‌های درخور آماده کنید.

پزشکی: اگر پزشکی قبول شدید، تا جایی که می‌توانید از همه مخفی کنید. می‌دانیم دلتان می‌خواهد موفقیت‌تان را به همه اعلام کنید، اما به خاطر خودتان می‌گوییم. دو روز دیگر این چیزها برایتان عادی می‌شود و شما می‌مانید و کوهی از جواب آزمایش و نتیجه سونوگرافی و عکس انتهای حلق و نمونه آزمایش دوستان و بستگانتان که در واتس‌اپ جهت تشخیص مشکل برایتان ارسال می‌شود. چند‌سال صبر کنید، مطب که زدید، به آنها اعلام کنید که با وقت قبلی بیایند. یک تخفیف ریزی هم به آنها بدهید که دلخور نشوند.

مهندسی کامپیوتر: برای اینکه در وقت‌تان صرفه‌جویی کنید، از الان یک سی‌دی ویندوز، یک گلچین شاد ایرانی و چندتا فیلترشکن خوب که تلگرام را باز کند، کنار بگذارید. یک پیام هم با این متن آماده کنید: «سلام، متأسفانه نمی‌تونم اینستاگرام کسی رو هک کنم». هر دفعه بخواهید این پیام را تایپ کنید، سخت‌تان می‌شود.

ریاضی: اگر به علوم پایه و دنیای جذاب و بی‌پایان ریاضیات علاقه دارید، این مکالمه را زیاد خواهید داشت:

راستی گفتی رشته‌ات چیه؟

ریاضی.

دیپلمتو می‌دونم، منظورم دانشگاه بود، چی می‌خونی؟

ریاضی دیگه.

دانشگاه قبول نشدی یعنی؟

این مکالمه کمی دردناک است؛ اگر طاقتش را دارید، این رشته را انتخاب کنید.

تاریخ: پتانسیل شوخی و پرسش‌ در این رشته بی‌نهایت است. از شرایط آغامحمدخان بگیر تا علایق ناصرالدین‌شاه. اما مهم‌ترین‌شان یک جمله است: شما که تاریخ خوندی، اگه گفتی امروز چندمه؟ ایح ایح ایح.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.