اهمیت استانداردسازی ساختمان‌سازی

چگونه تاب‌آوری شهری را ارتقا دهیم؟

محمدحسین ابراهیمی| «چرا خودروها باید سامانه معاینه فنی بگیرند ولی در بحث ساختمان که صدها برابر مهم‌تر است، اصلا چنین موضوعی نداریم!» این پرسش موضوعی است که در این مطلب سعی داریم به آن بپردازیم.

بسیاری از نقاط کشور ما در معرض خطر وقوع زلزله است، به همین منظور استانداردسازی ساختمان‌ موضوع حایز اهمیتی به شمار می‌آید. متأسفانه ما شاهد هستیم که در مناطق مرکزی تهران، جنوب تهران، بازار تهران که تراکم جمعیت بالاست، بسیاری از ساختمان‌ها، ناامن و فرسوده هستند.

معاینه فنی ساختمان‌ها یک اولویت

در برخی مناطق ساختمان‌های غیراستاندارد به صورت پاساژهای قدیمی، تولیدی درحال بهره‌برداری و فعالیت هستند که نیاز دارد این ساختمان‌ها از لحاظ استانداردهای ایمنی مورد بررسی و اصطلاحا معاینه فنی قرار گرفته شوند تا شاهد حوادثی تلخ مانند حادثه پلاسکو نباشیم.

علاوه بر این مرکز، بیمارستان‌های فرسوده، مراکز آموزشی از جمله مدارس، آموزشگاه‌ها حتما باید مورد ارزیابی و معاینه فنی قرار گیرند.

برای استانداردسازی ساختمان‌ چه باید کرد؟

•سنجش ضعف ساختمان چه از لحاظ سازه‌ای و چه تأسیسات

ساختمان باید به مکانی ایمن و امن برای خدمات انسانی تبدیل شود. این کار باعث می‌شود از وقوع حوادث ضعف مدیریت بحران را که تاکنون در شرایط خاص مشاهده کرد‌ه‌ایم، کاسته شود و تلفات جانی و خسارت‌های مالی را به حداقل برسانیم.

• کاهش فرسودگی ساختمان
با برنامه‌ریزی در بخش تعمیرات و نگهداری و ایجاد برنامه و راهکار در ساختمان‌های دولتی و غیردولتی و ارایه راهکار و معرفی ضعف و کاستی‌های ساختمان‌ها از فرسودگی ساختمان جلوگیری کنیم.

• فرهنگ‌سازی و توجیه مالکین
قانون باید برای ملزم کردن مالکین به برطرف‌کردن معایب، گام نخست را با فرهنگ‌سازی و توجیه مالکین گام بردارد. مالکین باید هنگام ساخت‌وساز، لازم است آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) رعایت گردد.

هنگامی که می‌خواهید خانه‌ای بخرید یا اجاره کنید؛ نقشه سازه و تأسیسات را از مالک دریافت کنید و از یک مهندس سازه بخواهید تا ساختمان را از نظر مقاومت در برابر زلزله بررسی کند. اگر قبلا هم منزلی را تهیه کرده‌اید، می‌توانید از یک مهندس سازه در مورد میزان مقاومت منزل‌تان یا امکان مقاوم‌سازی آن در برابر زلزله مشاوره بگیرید.

• توجه به بیمه ساختمان
برای جبران و کاهش خسارات ناشی از وقوع زلزله محل سکونت بیمه شود.

• ارایه اطلاعات ساختمانی
در این طرح اطلاعاتی که از ساختمان‌ها با معاینه فنی به دست می‌آید، تحویل بهره‌بردار و مالک‌ها خواهد شد. با هدف رسیدن به یک دستورالعمل و راه‌حل درمانی و با همکاری در رفع معایب نیز به ایمن‌سازی شهر و کشورمان کمک شایانی خواهد شد.

فرهنگ‌سازی برای استانداردسازی ساختمان‌ها

ان‌شاءالله ترتیبی اتخاذ شود که اول با فرهنگ‌سازی و هم به صورت گنجانیده‌شدن در قانون مبحث استانداردسازی ساختمان‌سازی در تمام کشور به تحقق برسد و اجرا شود تا در زمان‌های خاص بحرانی به جای تأسف و ای کاش‌ها، به مدیریت پیشگیری خود ببالیم و دنبال جبران خسارت‌های جزیی باشیم.

باید در راستای ایجاد فرهنگ جامعه ایمن برنامه‌های آتی را گام به گام جلو ببریم و به جایی برسیم که مردم همانطور که معاینه فنی خودرو را الزامی می‌دانند، معاینه فنی ساختمان را نیز در کنار خود بدانند که حتی در زمان خرید ملک یا اجازه از مالک معاینه فنی ساختمان را مطالبه کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.