هشدار ایران نسبت به فضاسازی‌های کاذب

ربایش احتمالی یک نفتکش و از دست رفتن کنترل سکان چند کشتی دیگر در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان

سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار منتشرشده در مورد بروز حوادث امنیتی پی‌درپی برای کشتی‌ها در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان را کاملا مشکوک دانست و نسبت به هر گونه فضاسازی کاذب برای اهداف خاص سیاسی هشدار داد.

شهروندآنلاین: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال با تأکید مجدد بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در برقراری و حفظ ثبات و امنیت در منطقه خلیج‌فارس و دریای عمان اظهار کرد: «نیرو‌های دریایی ایران با اعلام کمک وامدادرسانی به کشتی‌های عبوری در منطقه، در صورت نیاز آمادگی ارایه خدمات پشتیبانی دریایی را دارند.»

خطیب‌زاده همچنین اضافه کرد: «در صورت بروز مشکل در سامانه‌های ناوبری، جمهوری اسلامی ایران آماده کمک‌رسانی و بررسی موضوع از نزدیک است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با کشور‌های منطقه در این زمینه اعلام کرد.

ربایش احتمالی یک نفتکش و از دست رفتن کنترل سکان چند کشتی دیگر

روز گذشته خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی گزارش داده که احتمالا یک کشتی حمل قیر به نام «آسفالت پرینسس» در نزدیکی سواحل امارات ربوده شده‌ است.

در این گزارش آمده است که این حادثه در دریای عمان صورت گرفته و این کشتی حمل قیر که با پرچم پاناما در حال تردد به سمت تنگه هرمز بوده، توقیف شده است. گفته می‌شود این عملیات از سوی ۸ یا ۹ فرد مسلح که به این کشتی حمله کرده‌اند، صورت پذیرفته شده است.

به گزارش رویترز به نقل از سامانه ردیابی رفینیتیو/Refinitiv روز سه‌شنبه همچنین دستکم پنج کشتی در آب‌های بین ایران و امارت عربی متحده وضعیت ردیابی خود را به «بی‌سکان» تغییر دادند که به معنای تحت کنترل نبودن کشتی و عدم ناوبری و هدایت کشتی به دلایلی نامعلوم است.

رویترز در ادامه می‌نویسد که نمی‌تواند اطلاعات سامانه رفینیتیو و ارتباط آن با احتمال ربوده شدن کشتی را تأیید کند.

چهار نفتکش به نام‌های گلدن بریلیانس، ابیس، جاگ پوجا و همچنین کوئين اماتا از طریق سامانه رهیابی خود اعلام کرده بودند که به دلیل مشکلی نامشخص کنترل خود بر سکان کشتی را از دست داده‌اند. هر چهار کشتی در زمان‌های تقریبا یکسان هشدار داده‌اند هدایت کشتی از فرمان آنها خارج است.

همزمان، خبر دیگری در خصوص مشکل هدایت یک کشتی دیگر به نام کامدنهو از سوی خبرگزاری آسوشیتدرپرس منتشر شده است.

این خبرگزاری گزارش داده ناوگان پنجم ارتش آمریکا که در منطقه حضور دارد به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این رابطه پاسخی نداده است. مقام‌های وزارت دفاع بریتانیا نیز تا این لحظه واکنش رسمی به این ماجرا نداشته‌اند.

این اتفاقات در حالی رخ داده که هفته گذشته یک کشتی تجاری متعلق به یک میلیاردر اسرایيلی در دریای عمان هدف حمله پهپادی قرار گرفت که طی آن دو شهروند رومانیایی و بریتانیایی کشته شدند. آمریکا، بریتانیا و اسرایيل، ایران را مسئول آن حمله معرفی کردند. همچنین نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرایيل تهدید کرده بود که تل‌آویو به شیوه خود پاسخ آنچه او «اشتباه بزرگ ایران» خوانده بود را خواهد داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.