تزریق واکسن؛ بی‌صف و بی‌استرس

پایگاه تجمیعی واکسیناسیون در مجتمع دارویی درمانی جمعیت هلال‌ا‌حمر راه‌اندازی شد

یک سال و اندی از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد؛ روزهای سختی که نه ترسش فراموش‌شدنی است، نه دغدغه رهایی از آن. افزایش هر روزه مرگ‌ومیرها در سایه تولد ویروس‌های جهش‌یافته ترس در دل مردم دنیا انداخته و همه امیدوارند با اجرای طرح واکسیناسیون عمومی، شیوع ویروس کمتر و کمتر شود. جمعیت هلال‌احمر ایران از روزهای نخست شیوع این بیماری تمام قد در کنار مردم کشور ایستاد. روزهای نخست با تمرکز بر تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و پس از آن به دنبال کشف و تولید واکسن در دنیا کمر همت برای واردات واکسن به کشور بست تا با تأمین واکسن کمی از این دغدغه‌ها بکاهد. حال بعد از گذشت پنج ماه از واردات و تو‌لید واکسن در کشور در حالی که هموطنان از شلوغی صف‌های انتظار واکسن در مراکز تعیین‌شده گلایه‌ دارند‏، باز هم این بار جمعیت هلال‌احمر به میدان آمد و با در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های زیرساختی خود تلاش کرد تا آرامش و امنیت را برای متقاضیان واکسن در شهر تهران فراهم کند. مجتمع دارویی درمانی هلال یک هفته‌ای است پذیرای جامعه هدف برای دریافت واکسن است و شرایطی را فراهم کرده که مردم در کمترین زمان واکسن تزریق کنند.

پیرمرد با نفس‌های به شماره افتاده، روی صندلی کنار راننده تکیه داده. گاه ماسکی را که بر چهره دارد، کمی جلو می‌کشد و نفسی تازه می‌کند و دوباره نگران و هراسان به اطرافش چشم می‌دوزد. توسط نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر با خودرو به داخل مجتمع دارو درمانی هلال وارد می‌شود. باورش نمی‌شود امروز می‌تواند بعد از مدت‌ها چشم انتظاری برای دوز دوم، بالاخره موفق به دریافت واکسن شود. پسرش می‌گوید باورمان نمی‌شود از صبح به چند مرکز واکسیناسیون مراجعه کردیم، ازدحام جمعیت به حدی بود که واکسن به ما نرسید. پرسان‌پرسان خود را به این پایگاه رساندیم و از خلوتی، نظم و برخورد خوب متولیان متعجب شدیم.

حسین بختیاری 60 ساله است. او هم برای دریافت دوز دوم واکسن به این پایگاه مراجعه کرده است. برخلاف تجربه تزریق دوز اول که همراه با معطلی و خستگی بسیار برای او بوده، در پایگاه واکسیناسیون هلال‌احمر توانسته در کمترین زمان واکسن را دریافت کند و با خیال راحت راهی خانه شود: «باورم نمی‌شد امروز به این راحتی واکسن را دریافت کنم.»

ایرج رشیدیان 56 ساله اما وقتی نام جمعیت هلال‌احمر را بر پایگاه دیده شش‌دانگ خیالش جمع شده، چراکه معتقد است هرجا هلال‌احمری‌ها باشند، امنیت خاطر و آرامش است: «هلال‌احمری‌ها همیشه باعث اطمینان خاطر ما هستند و ما قدردان آنها هستیم. در هر بحرانی که هلال‌احمر به میدان آمد، خیال ما راحت شد. امروز هم در بحران کرونا چه در بخش واردات مسکن، چه در بخش تزریق واکسن.»

سودابه اسماعیل‌زاده، یکی دیگر از شهروندان تهرانی حاضر در این پایگاه هم از وضعیت مطلوب پایگاه تجمیعی واکسیناسیون هلال‌احمر در مجتمع دارو درمانی هلال ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: «خوشبختانه در سایه تلاش جمعیت هلال‌احمر چه در بُعد واردات واکسن، چه در بُعد تزریق ما شاهد بهبود روند واکسیناسیون در کشور هستیم و خوشحالیم که این نهاد مردمی همیشه در کنار ما است.»

معصومه صادقی بانوی 55 ساله دیگر هم در حالی که باخوشحالی مرکز واکسیناسیون را ترک می‌کند، می‌گوید: «واقعا امروز در این مرکز روحیه گرفتم و خوشحالم برخلاف آنچه فکر می‌کردم اتفاق افتاد. ترس از صف طولانی و ازدحام و عدم رعایت فاصله اجتماعی در این پایگاه وجود نداشت. برخورد خوب و محترمانه در کنار راهنمایی‌های صحیح باعث شد تا یک تجربه خوب از روز واکسیناسیون داشته باشم.»

امدادگران در کنار پرسنل وزارت بهداشت روند واکسیناسیون مراجعان را دنبال می‌کنند. حسین 22 ساله است و چهار سالی می‌شود که در جمعیت هلال‌احمر به عنوان داوطلب فعالیت می‌کند. او این روزها در کنار دیگر همکارانش کار ثبت مشخصات مراجعه‌کنندگان را دنبال می‌کند. داوطلبان دیگر هم حسابی مشغولند. یکی مراجعان ورودی را رهنمایی می‌کند، دیگری با ویلچر سالمندان را تا محل تزریق واکسن هدایت می‌کند. اینجا همه آمده‌اند تا تسکینی باشند بر آلام بشریت.

با راه‌اندازی این مرکز شاهد مراجعه جمعیت زیادی به پایگاه خودرویی بودیم که این  مسأله گاه باعث اختلالاتی در روند کار می‌شد. بنابراین تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی پایگاه‌های تجمیعی جمعیت مراجعه‌کننده را در نقاط مختلف پراکنده کنیم تا مردم در سایه امنیت بیشتری کار واکسن را دنبال کنند.

روزانه 500 نفر را پذیرش می‌کنیم

دکتر «اهورا احمدی» مدیر امور درمان مجتمع هلال نیز از همان ساعات اولیه صبح در پایگاه واکسیناسیون تجمیعی هلال‌احمر حاضر است و بر روند کار نظارت می‌کند: «ماهیت کار هلال‌احمر، حضور در مواقع بحران است و شیوع بیماری کرونا، در زمان حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین بحران‌هایی است که جامعه بشری را درگیر خود کرده است. جمعیت هلال‌احمر در این بحران نیز همراه مردم کشور بوده و هست از واردات واکسن و کاهش دغدغه‌های مردمی در این بخش گرفته تا ایجاد زیرساخت‌های لازم برای واکسیناسیون. اطلاع از مشکلات شهروندان در صف‌های جمعیت هلال‌احمر را بر آن داشت تا نسبت به ایجاد پایگاه تجمیعی واکسیناسیون در مجتمع دارو درمانی هلال‌احمر اقدام کرده و با در اختیار قرار دادن فضای کافی برای واکسیناسیون در سایه مشارکت وزارت بهداشت بستر بهره‌مندی مردم از این امکانات را فراهم کند.»

به گفته او با ایجاد این زیرساخت وزارت بهداشت و دانشگاه شهید بهشتی کار تزریق واکسن را دنبال کرده و داوطلبان و کارشناسان جمعیت هلال‌احمر در کنار آنها می‌کوشند تا روند واکسیناسیون با سرعت و نظم بهتری دنبال شود: «پایگاه تجمیعی واکسیناسیون هلال‌احمر در روزهای نخست روزانه 250 نفر را پذیرش می‌کرد و خوشبختانه این ظرفیت تا امروز به 500 نفر افزایش یافته است.»

علاوه بر این پایگاه، تعدادی چادرهای ویژه امدادی به نام «راپال» هم در محوطه مجتمع دارویی درمانی هلال برپا شده است. به گفته دکتر احمدی، با بهره‌گیری از این چادرها در صورت اعلام نیاز وزارت بهداشت امکان تزریق واکسن برای 1000 تا 1500 نفر در روز در مجتمع دارویی درمانی هلال وجود دارد.

او با بیان این که مردم ولی نعمت ما هستند و تمام سعی خود را خواهیم کرد تا بهترین خدمت را به مردم بدهیم، تأکید می‌کند: «لبخند رضایت مردم برای ما مهم است و می‌کوشیم با شناسایی نقاط ضعف و رفع آنها روند واکسیناسیون را تسریع ببخشیم.»

 

امکان افزایش ظرفیت واکسیناسیون

«محمد سلیمانی» مدیر مجتمع دارو درمانی هلال ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما از آمادگی کامل مجتمع دارو درمانی هلال برای افزایش زیرساخت‌های واکسیناسیون کووید_19 در منطقه 4 خبر داد: «مجتمع دارویی درمانی هلال آماده است به محض دریافت نیاز از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه شهید بهشتی ظرفت‌های زیرساختی و نیروی انسانی مورد نیاز را افزایش دهد و تمام داوطلبان و جوانان عضو جمعیت آماده‌اند تا مسئولان امر را در جریان روند واکسیناسیون همراهی کنند.»

او با بیان اینکه وظیفه هلال‌احمر تسکین آلام بشری است، ادامه می‌دهد: «ریشه‌کنی بیماری منحوس کرونا یکی از مأموریت‌های اصلی ما است و تا آخرین لحظه کنار مردم خواهیم بود.»

به گفته مدیر مجتمع دارویی درمانی هلال‌احمر به منظور راه‌اندازی پایگاه واکسیناسیون هلال‌احمر در مجتمع دارویی درمانی هلال، کمیته‌های تعیین و تزریق واکسن با وزارت بهداشت‏، کمیته پشتیبانی با مجتمع دارویی درمان هلال‏، کمیته امنیت و انتظامی با مسئولیت حراست مجتمع دارویی درمانی هلال و کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی با مسئولیت روابط عمومی مجتمع دارویی درمانی هلال روند انجام کار در این پایگاه را دنبال می‌کنند.

 

پایگاه‌های تجمیعی و افزایش امنیت سلامت مردم

«آمایی پور» مسئول واکسیناسیون هلال‌احمر و مجری مراکز تجمیع واکسیناسیون در مناطق 4 و 7 تهران می‌گوید: «روزانه تعداد 500 پیامک برای ثبت‌نام‌کنندگان در سامانه واکسن ارسال و به اندازه این تعداد در این مرکز واکسن تأمین می‌شود تا مردم بدون معطلی در وقت تعیین شده به پایگاه مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند.»

او با اشاره به فعالیت مرکز واکسیناسیون خودرویی مجتمع دارو درومان هلال در یک ماه اخیر می‌گوید: «با راه‌اندازی این مرکز شاهد مراجعه جمعیت زیادی به پایگاه خودرویی بودیم که این  مسأله گاه اختلالاتی را در روند کار باعث می‌شد. لذا تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی پایگاه‌های تجمیعی جمعیت مراجعه‌کنندگان را در نقاط مختلف پراکنده کنیم تا مردم در سایه امنیت بیشتری کار واکسن را دنبال کنند.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.