راه‌اندازی سازمانی ملی برای تعلیم‌وتربیت کودک

با حضور وزیر آموزش‌وپرورش اتفاق افتاد

وزیر آموزش‌وپرورش در مراسم راه‌اندازی سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک تصریح کرد: مهدهای کودک باید قاعده‌مند باشند و دارای انضباط بیشتری شوند.

شهروندآنلاین- سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک صبح چهارشنبه با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش‌وپرورش به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

محسن حاجی میرزایی در این مراسم گفت: «در حوزه کودکان تا قبل از ورود به مدرسه جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون نفر داریم که توسط سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک تحت پوشش قرار می‌گیرند.»

در حال حاضر بنابر آمار ۱۴ درصد از کودکان به مهدکودک می‌روند.این آمار یعنی ۸۶ درصد از کودکان تحت آموزش هدفمند قرار نمی‌گیرند که به گفته وزیر آموزش‌وپرورش با شکل‌گیری سازمان ملی تعلیم‌وتربیت، آموزش‌وپرورش خودش را نسبت به این افراد متعهد می‌داند.

مهدکودک قاعده‌مند

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: «مهدهای کودک باید قاعده‌مند باشند و دارای انضباط بیشتری شوند و از کسانی که در مرحله انتقال قبول زحمت می‌کنند، تشکر می‌کنم.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش نیز پیش از این اعلام کرده بود در سال تحصیلی پیش رو سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک را خواهیم داشت.

رضوان حکیم‌زاده درباره روند تشکیل سازمان ملی تعلیم‌وتربیت کودک به ایسنا توضیح داده بود: «ماده واحده سازمان مصوب و ابلاغ شد. خوشبختانه اساسنامه سازمان نیز به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

بر همین اساس فرآیند تأسیس این سازمان به این صورت بوده که در وزارتخانه کارگروهی تشکیل و تقسیم کار شده و هرکدام از واحدهای مرتبط، بخشی از کار را برعهده گرفته‌اند تا مقدمات تشکیل سازمان را در اسرع وقت در محدوده زمانی که مصوبه تعیین کرده، فراهم کنند.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه امور مربوط به تأمین محتوا را سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دنبال کرده است، گفت: «تهیه سندجامع تربیت اوان کودکی نیز برعهده معاونت آموزش ابتدایی است و جلسات منظمی پیرامون آن برگزار شده است.»

توانمندسازی خانواده‌ها در تربیت کودک

در چهارچوب اساسنامه این سازمان دوره کودکی به دو گروه تقسیم شده است. کودکی شامل کودکان گروه سني بدو تولد تا شش سال تمام است كه به دو دوره سه ساله (دوره اول كودكي و دوره دوم كودكي) تقسيم مي‌شود.

تعليم‌وتربیت کودکان در اين دوره با محوریت خانواده‌ و با مشارکت مردم، نهادهای دولتی و غیردولتی انجام می‌شود. مهدهای کودک، کودکستان‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و سایر مراکز نگهداری و آموزش کودکان یا هر عنوان دیگری که مسئولیت مراقبت، رشد، پرورش و آموزش و تربيت کودکان تا پیش از دبستان را عهده‌دار هستند، در شمول این اساسنامه قرار می­‌گیرند.

در اساسنامه این سازمان آمده است در دوره اول كودكي، مسئوليت نگهداري و فراهم آوردن زمينه تربيت‌پذيري كودكان با «خانواده» است و سازمان، نقش توانمندسازي خانواده‌ها و راهبري، هدايت، حمايت و نظارت بر مراكز ارایه‌دهنده خدمات تعليم‌وتربيت كودك را برعهده دارد.

در دوره دوم كودكي، سازمان، ضمن اهتمام به توانمندسازي خانواده‌ها، با مشاركت حداكثري بخش غيردولتي، به ارایه خدمات تعليم‌وتربيت و ساماندهي امور مربوط مي‌پردازد.

30 درصد فرهنگیان واکسینه شدند

گفتنی است در مراسم صبح چهارشنبه، وزیر آموزش‌وپرورش درباره واکسیناسیون فرهنگیان نیز گفت: «روز پنجشنبه هفته گذشته که شروع واکسیناسیون فرهنگیان بود، اعلام کردم که تمام مربیان مهدکودک و مربیان پیش‌دبستانی نیز تحت پوشش واکسیناسیون هستند.»

او ادامه داد: «خوشبختانه از پنجشنبه که آغاز واکسیناسیون فرهنگیان بود تا امروز، ۳۰ درصد جامعه فرهنگیان تحت پوشش واکسن کرونا قرار گرفتند. پیش‌بینی می‌کنم در یک هفته تا ۱۰ روز آینده تمام فرهنگیان واکسینه خواهند شد و ما می‌توانیم سال تحصیلی را با اطمینان بیشتری آغاز کنیم.»

او افزود: «پیش‌تر با دکتر رئیسی، رئیس جمهوری منتخب، صحبت کردم و ایشان هم علاقه‌مند هستند که سال تحصیلی به‌صورت حضوری آغاز شود و ان‌شاءالله کار واکسیناسیون به‌طور کامل انجام شود تا نگرانی خانواده‌ها هم برطرف شود.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.