نمره مردودی در کارنامه کشتی آزاد ایران

حسن یزدانی طلا نگرفت و در 5 وزن دیگر هم آزادکاران فقط یک برنز به دست آوردند

تیم‌ملی کشتی آزاد که امید اصلی کاروان ایران در المپیک توکیو بود، تنها با یک نقره و یک برنز و عملکردی ضعیف‌تر نسبت به دوره قبلی به کار خود پایان داد.

همه نگاه‌ها از مدت‌ها برای کسب مدال طلا به حسن یزدانی بود. کشتی‌گیری که در سال‌های اخیر توانسته با نمایش خود در میادین جهانی طرفداران زیادی را حتی خارج از ایران به سوی خود جلب کند. اما المپیک توکیو برخلاف دوره قبلی که جایی برای درخشش حسن یزدانی و معرفی او به کشتی جهان بود، نتوانست پایان خوشی برای این ستاره کشتی ایران داشته باشد.

حسن یزدانی که خوب می‌دانست برای رسیدن به مدال طلا باید دیوید تیلور آمریکایی را برخلاف دو مبارزه قبلی شکست دهد، در فینال با او برخورد کرد و با اینکه تا ثانیه‌های پایانی هم از حریف پیش بود، درنهایت 4 بر 3 کشتی را واگذار کرد.

این شکست برای کشتی‌گیر ایرانی که لقب بولدوزر را از اتحادیه جهانی کشتی دریافت کرده، به راحتی قابل هضم نبود و او در شرایطی که از تشک به سمت سالن گرم می‌رفت، به وسایل ضربه زد و حرکاتی از خود نشان داد که منتقدان زیادی داشت. از کوره در رفتن حسن یزدانی بیش از مدال نقره او بازتاب داشت و درنهایت این کشتی‌گیر بدون اینکه صحبتی با مردم کند، با توکیو وداع کرد.

البته عملکرد ضعیف کشتی آزاد ایران که شاید قبل از اعزام پرامیدترین تیم ایران به شمار می‌رفت، به همین جا ختم نشد. به جز امیرحسین زارع که در 20 سالگی عملکرد خوبی از خود نشان داد و توانست برنز المپیک توکیو را از آن خود کند، چهار آزادکار دیگر ایران دست خالی تشک مسابقه را ترک کردند و نمایش خوبی از خود به جای نگذاشتند.

المپیک ٢٠٢٠ توکیو در عین ناباوری بدون طلا برای کاروان کشتی آزاد ایران سپری شد که البته با نگاهی به ادوار مختلف حضور ایران در این آوردگاه جهانی، اتفاق عجیبی محسوب نمی‌شود و این یازدهمین المپیک بدون طلا برای کشتی آزاد ایران است. المپیک‌های ١٩٤٨لندن، ١٩٥٢ هلسینکی، ١٩٦٠ رم، ١٩٦٤ توکیو، ١٩٧٢ مونیخ، ١٩٧٦ مونترال، ١٩٨٨سئول، ١٩٩٢ بارسلون، ٢٠٠٤ آتن و ٢٠٠٨ پکن هم چون المپیک ٢٠٢٠ بدون مدال طلا برای ایران طی شده است.

کشتی آزاد ایران با وجود پیشتازی در تعداد مدال برای ایران در تاریخ المپیک، هنوز به جز المپیک ١٩٥٦ ملبورن که حبیبی و تختی طلایی شدند، هنوز نتوانسته است حتی در یک دوره دیگر از بازی‌ها، بیش از یک مدال طلا به ارمغان آورد. این حقیقت کشتی ما است؛ حداکثر یک طلا در المپیک‌ها با وجود همه امیدواری‌ها.

به هر حال در این دوره که کشتی آزاد نسبت به المپیک ریو عملکرد ضعیف‌تری از خود به جای گذاشت و حتی از تیم‌ملی کشتی فرنگی نیز نمره پایین‌تری به دست آورد، می‌توان به غلامرضا محمدی و تیمش نمره مردودی داد. آنها در حالی با یک نقره و یک برنز به کارشان پایان دادند که در المپیک ریو، تیم 6 نفره ایران یک طلا، یک نقره و یک برنز کسب کرده بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.