کرونای دلتا افسارگسیخته در آسیا می‌تازد

کرونای دلتا و میزان پایین واکسن، کشورهای آسیایی را با شدیدترین شیوع مواجه کرده است

«دلتا» در جهان ویرانگری می‌کند، اما در آسیا لجام‌گسیخته می‌تازد. کرونای بسیار مسری دلتا و میزان پایین واکسن، کشورهای آسیایی را با شدیدترین شیوع کرونا مواجه کرده است. کشورهای جنوب‌شرقی آسیا که سال گذشته توانستند شیوع بیماری را مهار کنند، اکنون با آشفتگی در ارایه خدمات بهداشتی، کمبود تخت بیمارستان، تجهیزات و اکسیژن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: کرونای بسیار مسری دلتا (Delta) و میزان پایین واکسن، کشورهای آسیایی را با شدیدترین شیوع کرونا مواجه کرده است.

در حالی که کشورهایی مانند چین، ژاپن و کره‌جنوبی با افزایش موارد ابتلا روبه‌رو هستند، تیغ تیز دلتا بر سر جنوب‌شرقی آسیاست و کشورها شاهد افزایش سریع موارد ابتلا و مرگ‌ومیر هستند.

کشورهای جنوب‌شرقی آسیا که سال گذشته توانستند شیوع بیماری را مهار کنند، اکنون با آشفتگی در ارایه خدمات بهداشتی، کمبود تخت بیمارستان، تجهیزات و اکسیژن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

سرخوردگی شهروندانی که مجبور به تحمل محدودیت‌های بیشتر در آزادی‌ها و کار خود هستند، به نقطه جوش رسیده است و اعتراضات به نحوه برخورد دولت‌هایشان با شیوع این بیماری در مالزی و تایلند گسترش یافته است.

در همین حال، میانمار به‌ دلیل کودتای نظامی فوریه در آستانه فروپاشی است و سرکوب خونین متعاقب آن، سیستم بهداشتی را متلاشی کرده و واکسیناسیون به‌طور کامل متوقف شده است.

در حالی که کشورهای ثروتمندتر مانند انگلستان و سنگاپور بیش از نیمی از جمعیت خود را به‌طور کامل واکسینه کرده‌اند، شاهد شیوع مجدد بیماری هستند.

بر اساس گزارش نشریه علمی آنلاینِ Our World in Data، ویتنام کمتر از یک‌درصد از جمعیت خود را کاملا واکسینه کرده، تایلند حدود 5درصد، فیلیپین 7.2درصد و اندونزی 7.6درصد.

با گذشت بیش از یک‌سال‌ونیم از پاندمی، دلتای بسیار مسری نقاط ضعف کشورهایی را که میزان واکسیناسیون پایینی دارند، آشکار کرده است، حتی اگر قبلا کنترل ویروس را در دست داشته‌اند.

کووید-19 در اندونزی
کارگران با لباس محافظ قربانی کووید را در قبرستان سیپنجو، شهر بوگور، جزیره جاوه، اندونزی، 14 جولای 2021 دفن می‌کنند.

ویتنام

شاید در هیچ کجای جنوب‌شرقی آسیا ضربه کرونا به اندازه ویتنام مشهود نباشد.

سال گذشته، این کشور به‌ لطف استراتژیِ تهاجمیِ غربالگریِ زودهنگامِ مسافران در فرودگاه‌ها و برنامه قرنطینه و نظارت دقیق، نمونه‌ای چشمگیر در مهار ویروس شناخته شد.

به گفته بانک جهانی، طی یک‌سال‌ونیم گذشته، ساکنان زندگی نسبتا عادی داشته‌اند و در واقع اقتصاد 2.9درصد در سال 2020 رشد کرده است.

اما از اواخر آوریل، ویتنام از افزایش شدید موارد ابتلا به کووید-19 خبر می‌دهد. بر اساس داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز (JHU) در مجموع، ویتنام 189هزار و 66 مورد ابتلا را تأیید کرده است که بیش از 85درصد آنها فقط در ماه گذشته گزارش شده است. از دوهزار و 720 مرگ در ویتنام، حدود نیمی در ماه گذشته گزارش شده است.

دولت قرنطینه‌ سختی در هانوی، پایتخت، و شهر هوشی‌مین وضع کرده است. این شیوع دولت را تحت فشار قرار داده تا عرضه واکسن را افزایش دهد.

بر اساس گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون فقط 0.6 درصد از جمعیت 96 میلیونی ویتنام به‌طور کامل واکسینه شده است.

خبرگزاری دولتی ویتنام روز جمعه گزارش داد به‌ دنبال کشف موارد جدید ابتلا طی روزهای اخیر، هانوی، پایتخت، محدودیت‌های کرونایی را برای 15 روز دیگر تا 22 آگوست تمدید می‌کند.

ویتنام
سربازان ویتنامی قبل از پاشیدن مواد ضدعفونی کننده در خیابان‌های هانوی، پایتخت، 26 جولای.

اندونزی

اندونزی، چهارمین کشور پرجمعیت جهان، اخیرا از هند، به‌عنوان مرکز شیوع کووید در آسیا، پیشی گرفته و بیش از 50هزار مورد ابتلا در روز ثبت کرده است.

اندونزی روز چهارشنبه از مرز 100هزار مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا عبور کرد.

اگر شیوع کووید بی‌وقفه ادامه یابد، کارشناسان می‌گویند ممکن است سیستم مراقبت‌های بهداشتی اندونزی تا آستانه فاجعه پیش برود.

نظرسنجی محلی نشان داد تقریبا نیمی از جمعیت 10.6 میلیونی جاکارتا، پایتخت، احتمالا به کووید-19 مبتلا شده‌اند.

این کشور با بحران بهداشتی رو‌به‌روست. بیمارستان‌ها ظرفیت ندارد، گورستان‌ها گسترش یافته است و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی خسته شده‌اند.

کارشناسان می‌گویند اندونزی اکنون هزینه‌ اجرا نکردن محدودیت‌های شدید یا بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری کافی در سیستم‌های کارآمد ردیابی تماس را می‌پردازد.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر بهداشت گفته موج ویرانگر در برخی مناطق به اوج خود رسیده و مقامات قصد دارند بازگشایی تدریجی اقتصاد این کشور را در ماه سپتامبر آغاز کنند.

مالزی

با وجود قرنطینه ملی، مالزی هم با شیوعی که فعالیت پارلمان این کشور را ماه‌ها به حالت تعلیق درآورد، شاهد افزایش تصاعدی موارد ابتلا و مرگ‌ومیر است.

مردم خشمگین‌اند. صدها نفر در کوالالامپور، پایتخت، با هدف اعتراض به شیوه مقابله دولت با شیوع کرونا، محدودیت‌های کرونایی را شکستند و از محی‌الدین یاسین، نخست‌وزیر خواستند استعفا کند.

ناامیدی از افزایش مرگ‌ومیر، میزان واکسن و فشار اقتصادی با بحران سیاسی فعلی مالزی تشدید شده است. دولت محی‌الدین بعد از در دست‌گرفتن کنترل ائتلاف حاکم پس از انتخابات سال گذشته، در آستانه فروپاشی است.

هفته گذشته، هزاران پزشک مالزیایی که بیش از حد کار می‌کنند، در اعتراض به وضعیت بیمارستان‌ها اعتصاب کردند و گفتند کمبود تخت‌ و دستگاه‌های تنفسی، بیداد می‌کند. این اعتراض در حالی صورت گرفت که مجموع موارد ابتلا به کووید در مالزی از مرز یک‌میلیون نفر گذشت.

این شیوع از طریق صنایع تولیدی و حمل‌ونقل کشور گسترش یافته است. به گزارش رویترز، در حالی که شیوع کووید باعث شد کشور از 12 می تحت قرنطینه سراسری قرار گیرد، کار بخش‌های بزرگی از تولید، ضروری اعلام شد و کارکنان با وجود بالابودن خطر، به کار خود ادامه دادند.

میزان واکسیناسیون مالزی ماه گذشته به‌ویژه در مقایسه با همسایگان منطقه‌ای‌اش بهبود یافته است. بر اساس گزارش نشریه علمی آنلاینِ Our World in Data، حدود 22.5درصد از مردم مالزی به‌طور کامل علیه کووید-19 واکسینه شده‌اند.

مالزی
معترضان در تظاهراتی در نزدیکی میدان استقلال در کوالالامپور اجساد غیرواقعی را به صورت نمادین در دست گرفتند و خواستار استعفای نخست‌وزیر به دلیل ضعف مدیریت همه گیری شدند.

تایلند

اگرچه تایلند نخستین کشوری بود که ژانویه سال گذشته موارد ابتلا به کووید-19 را خارج از چین گزارش داد، اما به‌ دلیل اقدامات موفقیت‌آمیز مهار، در سال 2020 تعداد موارد ابتلا را پایین نگه داشت.

تایلند امسال با چالش بسیار بزرگ‌تری روبه‌روست. پس از مهار موج دوم کرونا که دسامبر گذشته آغاز شد، این کشور تلاش می‌کند موج سوم را مهار کند که باعث افزایش موارد ابتلا و تلفات روزانه به سطحی بی‌سابقه شده است.

بیمارستان‌ها در بانکوک، پایتخت، به‌ دلیل افزایش موارد ابتلا به زانو درآمده‌اند و تقاضا برای تخت از ظرفیت بسیار فراتر رفته است.

روز سه‌شنبه، تایلند قرنطینه ملی خود را تا پایان این ماه تمدید کرد تا موارد رو به افزایش ابتلا را کاهش دهد.

بر اساس محاسبه داده‌های مرکز مدیریت وضعیت کووید-19 (CCSA) ، هم‌اکنون 29 استان مشمول سخت‌ترین پروتکل‌ها شده‌اند، بدین معنی که 40درصد از مردم کشور تحت قرنطینه خواهند بود.

انبار محموله در فرودگاه دون موانگ بانکوک به بیمارستان صحرایی یک‌هزار و 800 تختی برای بیماران مبتلا به کووید-19 با علایم نسبتا شدید تبدیل شده است و 15 قطار مسافری مرکز عمومی قرنطینه برای بیمارانی شده‌ است که منتظر تخت در بیمارستان هستند.

رنج اقتصادی طولانی‌مدت و ترس از افزایش مرگ‌ومیر ناشی از کووید، شهروندان تایلندی را تحت فشار قرار داده است. پس از پیداشدن چندین جسد در خیابان‌های بانکوک، که تا آمبولانس بیاید ساعت‌ها در راه رها شده بودند، فریاد اعتراض عمومی بلند شد! هزاران نفر روز یکشنبه به تظاهرات ضددولتی در سراسر کشور پیوستند و خواستار استعفای پرایوت چان اوچا، نخست‌وزیر، شدند که دولتش به‌ دلیل ضعف در مدیریت همه‌گیری، زیرِ تیغِ انتقاد شدید قرار گرفته است.

تایلند قصد دارد تا پایان سال 50میلیون نفر را واکسینه کند. اما بر اساس داده‌های منتشرشده CCSA، از 70میلیون نفر جمعیت کشور، 23درصد حداقل یک دوز واکسن کووید-19 را دریافت کرده‌اند، در حالی که 5درصد کاملا واکسینه شده‌اند.

بانکوک
انبار فرودگاه دون موانگ بانکوک به بیمارستان صحرایی با یک‌هزار و 800 تخت مقوایی برای بیماران مبتلا به کووید-19 تبدیل شده است.

میانمار

در مرز تایلند، میانمار میان دو بحران همه‌گیری و کودتای نظامی در حال فروپاشی است. کمبود اکسیژن شدید در کشور بیداد می‌کند؛ خانواده‌های بیماران بدحال برای اکسیژن صف کشیده‌اند یا مستأصل، درمان کووید را آنلاین جست‌وجو می‌کنند.

پزشکان می‌گویند مردم خوددرمانی را در خانه انتخاب می‌کنند، چراکه اگر به بیمارستان بروند، اغلب به‌ دلیل کمبود اکسیژن، امکانات درمان و تخت، بازگردانده می‌شوند و نیروی کافی برای مراقبت از بیماران وجود ندارد. بر اساس برآورد سازمان ملل متحد، فقط 40درصد از مراکز درمانی این کشور هنوز قادر به فعالیت هستند.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، موارد ابتلای روزانه گزارش‌شده در میانمار از حدود 100 نفر در اوایل ماه ژوئن به حدود 5هزار نفر در روز رسیده و در مجموع 315 هزار و 118 مورد تأییدشده ابتلا ثبت شده است. میانمار همچنین 10هزار و 373 کشته گزارش کرده است، اما پزشکان و گروه‌های داوطلب می‌گویند ارقام بیشتر از اینهاست.

واکسیناسیون در حکومت نظامی متوقف شده و  آزمایش به حداقل میزان خود رسیده است. وجود نداشتن داده‌های رسمی و بی‌اعتمادی گسترده مردم به ارتش بدین معناست که هیچ‌کس تصور روشنی از عمق بحران ندارد.

هفته گذشته، باربارا وودوارد، سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد، هشدار داد که نیمی از 54میلیون میانماری ممکن است در دوهفته آینده به کووید-19 مبتلا شوند.

علاوه بر این، کسانی که در کشور هستند، می‌گویند ارتش، که ماه فوریه قدرت را به دست گرفت، از بحران کووید علیه مردم استفاده می‌کند و با افزایش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر، حکومت نظامی حملات خود را علیه پزشکان و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی شدت می‌بخشد، به‌گونه‌ای که بسیاری از آنان در اعتراض به کودتا اعتصاب کردند و مجبور شدند از ترسِ دستگیری، مخفی شوند.

سازمان ملل متحد حداقل 260 حمله علیه نیروها و تأسیسات پزشکی را ثبت کرده است. دست‌کم 67 تن از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در بازداشت به‌ سر می‌برند و برای بیش از 600 پزشک و پرستار حکم بازداشت صادر شده است.

اکنون درخواست‌های بین‌المللی برای «آتش‌بس کووید» اضطراری بالا گرفته است که می‌خواهد حکومت نظامی کارکنان بهداشت را هدف قرار ندهد.

به گزارش رسانه‌های دولتی، وزارت بهداشت که تحت کنترل ارتش است، می‌خواهد امسال 50درصد از مردم را واکسینه کند و قصد داشت واکسیناسیون را اوایل ماه آگوست در یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار آغاز کند.

اما حتی اگر این دوزها تهیه شود، ساکنان می‌گویند زمانی که کشتار و بازداشت شهروندان همچنان ادامه دارد، عمیقا به حکومت بی‌اعتمادند که واکسن نجات‌بخش را به آنان برساند.

میانمار
13 جولای 2021، مردی از تلفن همراه خود در کنار کپسول‌های خالی اکسیژن، خارج از کارخانه‌ای در ماندالای، میانمار استفاده می‌کند.

چین

چین در شیوع کنونی، بالاترین آمار روزانه ابتلا به کرونای دلتا را گزارش کرده است. روز پنجشنبه 124 مورد جدید ثبت و 54 مورد بدون علامت تأیید شد.

بیشتر موارد روز پنجشنبه در استان جیانگ‌سو بود که گمان می‌رود منشأ آن فرودگاه شهر نانجینگ باشد، زیرا کارکنان بخش نظافت پس از کار در هواپیمای بین‌المللی بیمار شدند. از آن زمان، مقامات ده‌ها میلیون نفر را هدف قرنطینه گسترده و آزمایش قرار داده‌ و سفر بین استان‌ها را متوقف کرده‌اند. روز پنجشنبه مقامات بهداشتی گفتند شیوع بیماری پیچیده، اما به‌طور کلی قابل کنترل است.

در این میان، چین می‌گوید 2 میلیارد دوز واکسن در اختیار جهان قرار می‌دهد. شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، گفت که این کشور امسال دو میلیارد دوز واکسن کووید-19در جهان توزیع و 100 میلیون دلار به تلاش جهانی برای توزیع واکسن در کشورهای در حال توسعه اهدا می‌کند، زیرا پکن در تلاش است در مهار همه‌گیری نقشی چشمگیر ایفا کند.

تعهدات شی جین پینگ روز پنجشنبه در پیامی کتبی به مجمع بین‌المللی همکاری در زمینه واکسن کووید-19 اعلام شد. او گفت: «چین هر کاری که ممکن است به کشورهای در حال توسعه برای مقابله با این بیماری همه‌گیر کمک کند، انجام می‌دهد.»

او مشخص نکرد که آیا دو میلیارد دوز اهدایی است یا فروشی و آیا مواردی هم که قبلا فروخته شده، شامل آن می‌شود یا خیر.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی  Bridge Consulting در پکن، چین برترین صادرکننده واکسن کووید-19 در جهان است و 952 میلیون دوز در سراسر جهان فروخته است.

امسال، پکن علاقه بیشتری به شرکت در Covax (ابتکار جهانی با حمایت سازمان بهداشت جهانی برای ارایه واکسن به کشورهای فقیرتر) نشان داد. ماه گذشته، دو تولیدکننده واکسن چین، سینوفارم و سینوواک، توافقنامه‌ای برای فروش بیش از نیم‌میلیارد دوز واکسن به Covax تا نیمه اول سال آینده امضا کردند.

چین
آزمایش کرونا در ورزشگاهی در شهر گوانگ‌ژو، مرکز استان گوانگ‌دونگ چین، 30 می 2021. cnsphoto via REUTERS

کره‌جنوبی

کره‌جنوبی هم مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی را تمدید کرد. کیم بو کیوم، نخست‌وزیر کره‌جنوبی، روز جمعه گفت این کشور محدودیت‌های فاصله‌گذاری اجتماعی خود را دو هفته تمدید می‌کند، زیرا دولت در سراسر کشور با شیوع بیماری درگیر است و موارد ابتلا ‌شدت گرفته است.

دولت هفته گذشته در آستانه تعطیلات تابستانی کشور، محدودیت‌ها را در بیشتر مناطق تشدید کرد. سئول و مناطق اطراف آن تجمع بیش از دو نفر را بعد از ساعت 6 عصر ممنوع کردند و هرگونه تجمع بیش از چهارنفر در بقیه کشور ممنوع است.

منابع: CNN – نیویورک‌تایمز- گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.