آنگاه که مرگ روی زمین می‌خزد

سالانه بیش از 40 هزار نفر بر اثر نیش مار می‌میرند

تلفات 40 هزار نفری ناشی از نیش مار را مقایسه کنید با حمله کوسه‌ که به طور متوسط، هر سال باعث مرگ 4 انسان می‌شود! اگر مارها باعث وحشت شما می‌شوند این مژده را می‌دهیم که جانور فوق تاکنون در مناطقی مثل ایرلند، ایسلند، نیوزیلند و قطب‌های شمال و جنوب دیده نشده‌ است.

1. قطع شدن سر مار نشانه‌ مردن او نیست. مارها بعد از این‌که سرشان قطع ‌شد هم می‌توانند نیش بزنند! تاکنون 725 گونه مار سمی شناخته شده‌اند، که از این میان، 250 گونه برای انسان بسیار خطرناک و کشنده محسوب می‌شوند.

2. در بدن مارهایی که جثه‌ بزرگی دارند، مثل مار بوآ، عضوی مثل پا وجود دارد که بسیاری از دانشمندان معتقدند این پاها میلیون‌ها سال قبل در این خزندگان وجود داشته‌اند و حالا در جریان تکامل، از بین رفته‌اند.

3. ممکن است پنج روز طول بکشد تا بدن یک مار آخرین وعده غذایی را هضم کند. هرچه جثه‌ مار بزرگ‌تر باشد، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا غذا هضم شود. ممکن است یک مار آن‌قدر غذا بخورد که منفجر بشود. یک بار پیش آمده بود که مار پیتونی، قصد داشته 6 تمساح را در یک وعده بخورد! همچنین نوعی مار به نام «ارفورا» وجود دارد که زیاد غذا نمی‌خورد، و در نتیجه هر 10 سال، یک تخم می‌گذارد!

4. «خدنگ‌ یا مانگوس» یکی از معدود حیواناتی ا‌ست که در برابر سم مار مصون می‌ماند. بسیاری از معرکه‌گیرهای کشورهای آسیایی، در اجراهای خیابانی‌شان، از خدنگ‌ها برای مبارزه با مار استفاده می‌کنند!

5. به اعتقاد عمومی «آناکوندا» قوی‌ترین و بزرگ‌ترین گونه‌ مار است. وزن این خزنده 270 کیلوگرم و طول آن اغلب 9 متر است. یک آناکوندا برای میان وعده می‌تواند یک پلنگ را ببلعد! رشد مارها معمولاً با بالا رفتن سن، کاهش می‌یابد، اما تا زمان مرگ، هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود.

6. «مامبای سیاه» نوعی مار است که طی شکار، طعمه‌اش را تا 12 بار نیش می‌زند! نوعی مار کبرا هم در موزامبیک وجود دارد که اگر احساس خطر کند، تُف می‌کند! قدرت پرتاب آب دهان در این خزنده، حداکثر 250 سانتی‌متر بوده و هدف آن معمولاً داخل چشمان حریف است!

7. مارها خارج از بدن‌شان هیچ عضوی تحت عنوان «گوش» ندارند. گوش مارها از داخل پوست و گوشت و استخوان، امواج صوتی را دریافت کرده و می‌شنود! از سویی مارها از زبان‌شان برای بوییدن استفاده می‌کنند یا حتی می‌توانند چیزی را به واسطه‌ آن رایحه‌دار کنند.

8. قسمت زنگوله‌ای بدن «مار زنگی» از جنس موادی است که مو و ناخن‌های انسان را می‌سازد. این قسمت از بدن مار اگر از بین برود، دوباره رشد می‌کند.

9. ممکن است در دهان مارها تا 200 دندان وجود داشته باشد. طبیعتاً این دندان‌ها برای جویدن غذا نیستند، و صرفاً برای نگه داشته غذا و کمک به بلع آن تعبیه شده‌اند. همچنین تنها 10 هفته طول می‌کشد تا دندان نیشی که از مار کشیده شده، دوباره رشد کند!

10. در جهان پنج نوع مار پرنده وجود دارد. این مارها می‌توانند به هوا بپرند و تا 100 متر پرواز کنند. «مار سنت لوسیا» کم‌یاب‌ترین نوع مار است که در حال حاضر، در خطر انقراض کامل است. دانشمندان معتقدند تعداد این گونه در دنیا، کمتر از 100 حلقه است!

11. «مارهای دوقلو» یا به اصطلاح، مارهایی که با دو سر به دنیا می‌آیند، مدت زیادی دوام نمی‌آورند، چراکه آن‌ها به طور مداوم بر سر غذا درگیر می‌شوند و هم‌دیگر را گاز می‌گیرند! از طرفی یک مار ممکن است خودش را گاز بگیرد و از سم خودش بمیرد.

12. اگر یک مار بلافاصله بعد از غذا خوردن احساس خطر کند، هرچه خورده را بالا می‌آورد تا سبُک شود و بتواند به سرعت فرار کند.

13. مارها در بعضی از نقاط دنیا، یک غذای خوش‌مزه به حساب می‌آیند. مثلاً کانتونی‌ها از 2 هزار سال پیش غذایی به اسم «سوپ مار» را درست کرده و می‌خورند!

14. بزرگ‌ترین فسیل مار تقریباً 15 متر است. این فسیل تقریباً 60 میلیون سال قدمت دارد. برآورد شده است که این مار به اندازه‌ 20 انسان وزن داشته و می‌توانست چند تمساح را به صورت کامل بخورد!

15. بعضی گونه‌های مار آفریقایی در طول تابستان به خواب می‌روند. همچنین فقط 70 درصد از مارها تخم‌گذاری می‌کنند. مارهایی که در آب و هوای سردتر زندگی می‌کنند، بچه‌زا هستند.

برگردان از thefactsite – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.