مبارزه با طالبان در دستان زنان

در دنیای مردسالارانه افغانستان «سلیمه مزاری»، فرماندار ایالت «چهارکنت»، در حال استخدام مردان محلی برای مبارزه با طالبان است.
او می‌گوید: «هنگامی که فرمانداری را به عهده گرفتم، با وجود زمزمه‌هایی مبنی بر فشار طالبان به مردم برای پرداخت زکات یا تسلیم شدن، حدود ۶ماه آرامش را تجربه کردیم، اما پس از آن جنگ‌ شروع شد و الان دوسال‌ونیم است که با طالبان مبارزه می‌کنیم.»
سید منور، فرمانده نیروهای شبه نظامی، می‌گوید: «ما کارگر و کاسب بودیم تا اینکه طالبان به روستاهای ما حمله کردند و ما مجبور شدیم برای مبارزه با آنها اسلحه و مواد منفجره تهیه کنیم.»
از ابتدای ماه مِی و خروج نیروهای نظامی آمریکایی، طالبان بیشتر ‌مناطق روستایی و حاشیه‌ای افغانستان را اشغال کرده‌اند. مزاری در ادامه صحبت‌های خود گفت که با وجود آنکه نیروهای خارجی زمان خروج خود از افغانستان را از مدت‌ها پیش اعلام کرده بودند، اما هیچ برنامه‌ای در بخش امنیتی و نظامی افغانستان برای این مرحله پیش‌بینی نشده بود.
سید نذیر، از فرماندهان پلیس می‌گوید: «طالبان هر کاری بکنند ما با هر آنچه در توان داریم در مقابل‌شان ایستادگی کرده و نمی‌گذاریم کنترل مردم یا یک وجب از خاک ما را در دست بگیرند.»
اما نیمی از منطقه تحت فرمانداری «مزاری» هم‌اکنون تحت اشغال و کنترل طالبان است.
طالبان اصول حقوق بشر را زیر پا گذاشته و زنان افغانستان را از نعمت تحصیل و حتی جوانان را از کارکردن و دریافت حقوق و یک زندگی معمولی محروم می‌کنند.
تاکنون «مزاری» ۶۰۰نفر از مردان محلی را برای تأمین نیروهای امنیتی استخدام کرده است.
مترجم: مهرناز الماسی
منبع: AFP

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.