دستگیری جاعل رسیدِ خرید در بوشهر

کلاهبردار حرفه‌ای از چندین فروشنده پول به جیب زد

کلاهبردار حرفه‌ای که از طریق نرم‌افزار رسیدساز جعلی از فروشندگان پول به جیب می‌زد، هنگام ارتکاب جرم دستگیر شد.

چندی پیش یکی از مالکان مغازه‌های سطح شهر بوشهر به پلیس مراجعه کرد و از یک کلاهبرداری خبر داد. او مدعی شد با رسیدساز جعلی از او مبلغ بالایی کلاهبرداری شده است. با اعلام این شکایت موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان قرار گرفت.

در بررسی نخست مشخص شد که متهم در ابتدا فروشگاه‌های بزرگ و دارای مشتری با تردد زیاد را هدف قرار داده است. او در ساعات پایانی شب با وضعیتی آراسته و رفتاری محترمانه برای جلب اعتماد فروشنده، وارد فروشگاه می‌شد. پس از سفارش اجناس مورد نیاز خود، به بهانه همراه نداشتن کارت بانکی و پول نقد، رضایت فروشنده را جلب می‌کرد. او در نهایت هزینه خرید را با اپلیکیشن‌های بانکی تلفن‌همراه پرداخت می‌کرد.

متهم یک رسید بانکی در موبایلش نشان می‌داد و مدعی می‌شد پول به حساب شاکی واریز شده است. در نهایت کالای موردنظر را دریافت می‌کرد و به‌سرعت از محل متواری می‌شد. پس از گذشت چند ساعت شاکی متوجه می‌شود پولی به حسابش واریز نشده است. او متوجه می‌شد که فریب نمایش یک رسید جعلی را خورده است.

بر اساس اظهارات شاکی و بررسی‌های فنی به‌عمل آمده مشخص شد متهم از طریق اپلیکیشن رسیدساز جعلی اقدام به کلاهبرداری از قربانی کرده است. با اقدامات فنی و شگردهای خاص پلیسی متهم شناسایی و در نهایت هنگامی که برای تکرار عمل مجرمانه خود به یک فروشگاه بزرگ مراجعه کرده بود، دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد.

هشدار پلیسی

متهم ابتدا منکر جرم خود شد. ولی پس از مواجه ‌شدن با مستندات و مدارک جمع‌آوری شده از سوی کارشناسان به جرم خود اعتراف کرد.

سرهنگ مهدی قاسمی، رئیس پلیس فتای استان بوشهر، با بیان اینکه متهم با این شگرد اقدام به کلاهبرداری از کسبه دیگری نیز کرده بود، هشدار داد: «شهروندان باید سامانه پیامکی حساب‌های بانکی خود را همواره فعال کنند. تا با دریافت پیامک از طرف بانک مربوطه از انجام عملیات بانکی موردنظر اطمینان حاصل کنند. وجود مشخصات شماره کارت و نام شما در رسید ارایه شده توسط مشتری، صحت انجام تراکنش بانکی را ضمانت نمی‌کند. حتما موجودی حساب بانکی خود و همچنین سرشماره در پیامک دریافت شده را بررسی و مطابقت کنید. همچنین در صورت ممکن از مشتریان برای پرداخت پول، درخواست کرده تا با کارت بانکی و از طریق پوز فروشگاهی(POS)  اقدام کنند.»

رئیس پلیس فتای استان بوشهر از عموم مردم خواست تا هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرند. او گفت: «در صورت مواجهه با موارد مشکوک، از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرسwww.cyberpolice.ir  بخش ارتباطات مردمی با ما در ارتباط باشند. یا مراتب را به‌سرعت از طریق تلفن به پلیس 110 گزارش کنند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.