شرایط تغییر نکند باید گوشت وارد کنیم

سرمنشأ بحران گوشتی کشور، تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز است

اگر دولت در شرایط فعلی دام دامداران را با قیمت عادلانه خریداری کند بهتر است یا مجبور شود برای واردات گوسفند ارز تخصیص دهد؟

شهروندآنلاین: به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور سال گذشته به دلیل سوءمدیریت‌ها در بانک مرکزی، وزارت صمت و جهاد کشاورزی ضربات زیادی به صنعت دام و طیور کشور وارد شد. اگر قرار باشد همین روال ادامه پیدا کند، دام سبک را هم از دست خواهیم داد و باید به واردات گوشت بپردازیم. وارداتی که در این شرایط بحرانی اقتصادی هزینه اضافی بر دوش دولت خواهد گذاشت.

تصمیم قاطعی در مورد آزادسازی صادرات گرفته نمی‌شود

افشین صدر دادرس  در ادامه گفت: «چرا خرید حمایتی آغاز نمی‌شود؟ اگر دولت در شرایط فعلی دام دامداران را با قیمت عادلانه خریداری کند بهتر است یا مجبور شود برای واردات گوسفند ارز تخصیص دهد؟ اگر دولت اکنون هزینه کند که اشتغال دامدار حفظ شود بهتر است یا بعد از دست رفتن اشتغال؟ چرا تصمیم قاطعی در مورد آزادسازی صادرات گرفته نمی‌شود. راهکارهای آن را به وزارت جهاد کشاورزی ارایه داده‌ایم، ولی نگران این هستند اگر صادرات آزاد شود، قیمت گوشت بالا برود، اگرچه برای آن هم راهکار ارایه شده است.»

این فعال صنعت دامپروری عنوان کرد: «چرا اجازه نمی‌دهند تشکل‌های مرتبط با دام مستقیما وارد بازار شوند؟ چرا مکان‌های عرضه را برای ما فراهم نمی‌کنند؟ قیمت هر کیلو دام زنده ۵۰هزار تومان است و گوشت آن را می‌توان با قیمت ۱۱۰تومان به دست مصرف‌کننده رساند، چرا مصرف‌کننده باید کیلویی ۱۵۰هزارتومان پول گوشت گوسفندی بدهد؟»

مکانیزم تأمین و تخصیص ارز برای نهاده‌ها رانت ایجاد کرده

او خاطرنشان کرد: «اگر دولت جدید روال دولت قبلی را در پیش بگیرد، مشکلات بسیار زیادی خواهیم داشت. همه امید ما این است که بی‌تدبیری‌ها در دولت قبلی جای خودش را به برنامه‌ریزی و اجرا در دولت جدید دهد. برای بحرانی که وجود دارد، باید در کوتاه‌مدت و میان‌مدت و برای آینده در بلندمدت برنامه‌ریزی کرد. در کوتاه‌مدت باید شرایط تأمین، توزیع و تخصیص ارز برای نهاده‌ها تغییر کند. مکانیزمی که بانک مرکزی برای تأمین و تخصیص ارز واردات نهاده پیاده می‌کند، رانت ایجاد کرده است.»

سرمنشأ بحران پیش آمده تأمین و تخصیص ارز است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در پایان گفت: «یکی از دلایلی که برخی از واردکنندگان حاضر نیستند نهاده‌هایشان را در گمرک ترخیص کنند این است که باید جواب طرف خارجی را بدهند. از فروردین ماه نهاده‌هایشان به صورت اعتباری در سامانه بازارگاه توزیع شده، ولی ارز مورد نیاز تخصیص داده نشده است. به همین دلیل برای واردکنندگان هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت ترخیص نهاده ارز آن تأمین شود. در حقیقت می‌توان گفت سرمنشأ بحرانی که با آن درگیر هستیم، تأمین و تخصیص ارز مورد نیاز است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.