کوتاه از جهانِ کرونا

آمار ابتلای کرونا در آمریکا به بیش از 100 هزار نفر در روز رسیده و در استرالیا، روسیه، تایلند و ... هم رکورد می‌زند

موارد ابتلای روزانه به کووید-19 در ایالات متحده که عمدتا از نوع دلتاست، برای نخستین‌بار از ماه فوریه به بیش از 100هزار نفر در روز رسیده است. فیلیپین روز یکشنبه بیشترین شمار قربانیان در این کشور را در یک روز، از 9 آوریل ثبت کرد. استرالیا بیشترین موارد جدید را از آگوست گذشته ثبت کرد، هند واکسن کووید جانسون‌اندجانسون را تأیید کرد. در تایلند بیش از یک‌هزار معترض ضددولتی در اعتراض به شکست دولت در مقابله با شیوع کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد، در خیابان‌ها با پلیس درگیر شدند و …

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: موارد ابتلای روزانه به کووید-19 در ایالات متحده برای نخستین‌بار از ماه فوریه به بیش از 100هزار نفر رسیده است، بالاتر از آمار تابستان گذشته که واکسن در دسترس نبود. این در حالی است که مقامات بهداشتی نسبت به تأخیر در واکسیناسیون که باعث افزایش موج  ابتلا به کرونای دلتا می‌شود، هشدار داده‌اند.

میانگین بستری‌ در بیمارستان‌ در هفت روز بیش از 40درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته است، به‌طوری که کارکنان بهداشت و درمان ناامید و خسته‌اند.

روشل والنسکی، مدیر مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC)، روز پنجشنبه گفت: «وقتی به بستری‌شدگان و مرگ‌و‌میرها نگاه می‌کنیم، به‌طرز تکان‌دهنده‌ای شامل واکسینه‌نشده‌هاست.»

جف زاینتس، هماهنگ‌کننده  ویژه کاخ سفید برای مقابله با ویروس کرونا گفت: «حدود نیمی از همه موارد ابتلا و بستری‌های جدید در هفته گذشته در هفت ایالت جنوبیِ فلوریدا، تگزاس، میسوری، آرکانزاس، لوئیزیانا، آلاباما و می‌سی‌سی‌پی بوده است، هرچند این ایالت‌‌ها کمتر از یک‌چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.»

در می‌سی‌سی‌پی روز پنجشنبه، 3هزار و 164مورد جدید ابتلا تأیید شد، دومین روزی که در طول پاندمی موارد ابتلا بسیار بالا بود.

توماس دابز، از مقامات دولتی بهداشت، گفت: «شاهد افزایش چشمگیر موارد ابتلای روزانه کووید هستیم، همه از نوع دلتا که مانند سونامی، می‌سی‌سی‌پی را فرا گرفته است.»

مقامات گفتند روز پنجشنبه کل ایالت تنها هشت تخت ICU  در اختیار داشت و بیش از یک‌هزار و 147 بیمار کووید بستری شدند.

در نشست خبری روز پنجشنبه درباره ویروس کرونا در کاخ سفید، مقامات گفتند با افزایش موارد ابتلا، تلاش‌ها بر جوامعی با میزان پایین واکسیناسیون متمرکز شده است که باعث تشدید پاندمی می‌شوند.

فلوریدا
کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در حال واکسیناسیون در فلوریدا. حدود نیمی از تمام مبتلایان و بستری‌شدگان جدید در هفته گذشته در هفت ایالت جنوبی بوده‌اند. Photograph: Chandan Khanna/AFP/Getty Images

والنسکی گفت: «در کل، شاهد افزایش موارد ابتلا و بستری در همه گروه‌های سنی هستیم.» والنسکی گفت CDC بیش از 103هزار و 400 مورد جدید ابتلا به کووید در روز چهارشنبه گزارش کرده و میانگین یک هفته موارد ابتلا، در حدود 89هزار و 463 مورد در روز بوده است.

از سه واکسن تأییدشده برای استفاده اضطراری در ایالات متحده، جانسون اند جانسون تک‌دوزی است و واکسن‌های فایزر و مدرنا در دو دوز تزریق می‌شوند.

ویلیام شافنر از مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت به CNN گفت: «واکسینه‌نشده‌ها همچنان شاهراه بزرگ انتقال‌اند. باید افراد بیشتری واکسینه شوند.» بسیاری از شرکت‌ها از کارکنان‌شان می‌خواهند واکسن کووید-19 را دریافت کنند. یونایتد روز جمعه نخستین شرکت هواپیمایی بزرگ آمریکایی بود که از همه کارکنانش خواست واکسینه شوند. انتظار می‌رود لوید آستین، وزیر دفاع، هم به‌زودی تزریق واکسن‌ را برای ارتش اجباری کند.

در همین حال، بیمارستان‌ها برای دریافت کمک مالی از مقامات ایالتی و فدرال می‌جنگند. آژانس مدیریت اضطراری فدرال (Fema)  بودجه‌ای برای کمک به تأمین برخی هزینه‌های مربوط به بیماری کووید در بیمارستان‌ها فراهم می‌کند. به گفته کانال خبری‌ محلی WFAA ، مقامات ایالتی تگزاس پس از تأمین 5.39میلیارد دلار در اوایل پاندمی، که Fema آن را پرداخت کرد، درخواست‌های بودجه بیمارستان‌ها را با وجود افزایش موارد ابتلا در سراسر ایالت، رد می‌کنند.

بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، ایالات متحده تا کنون 35میلیون و 741هزار و 304 مورد ابتلا و 616هزار و 719 مرگ ثبت کرده است.

در روسیه، روز یکشنبه 22هزار و 866 مورد جدید ابتلا به کووید-19 گزارش شد، از جمله 2هزار و 761 مورد در مسکو، که آمار ملی را از ابتدای همه‌گیری، به 6میلیون و 447 هزار و 750 نفر می‌رساند.

گروه ویژه دولتی کرونا همچنین گفت 787 نفر در یک روز گذشته بر اثر عوارض مرتبط با کرونا جان خود را از دست دادند. بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، روسیه تاکنون 162هزار و 109 مرگ ثبت کرده است.

وزارت بهداشت فیلیپین روز یکشنبه 9هزار و 671 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا و 287 مورد مرگ دیگر ثبت کرد که بیشترین شمار قربانیان در این کشور در یک روز، از 9 آوریل است. به گزارش رویترز، وزارت بهداشت فیلیپین اعلام کرد مجموع موارد ابتلای تأییدشده در این کشور در جنوب شرقی آسیا به 1.66میلیون نفر افزایش یافته و شمار قربانیان به 29هزار و 122 نفر رسیده است.

وزارت بهداشت ویتنام هم روز یکشنبه از 9هزار و 690 مورد ابتلا به ویروس کرونا خبر داد که نشان‌دهنده افزایش آمار روزانه ابتلاست. بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، ویتنام تاکنون 205هزار و 656 مورد ابتلا و 3هزار و 250 مرگ ثبت کرده است.

هند واکسن کووید-19 جانسون اند جانسون را برای استفاده اضطراری تأیید کرد. مانداویا، وزیر بهداشت هند، گفت واکسن تک‌دوزی جانسون اند جانسون برای استفاده اضطراری تأیید شده است.

مقامات بهداشتی هند تاکنون استفاده از واکسن‌های آسترازنکا، بهارات بایوتک، موسسه گامالیا (Gamaleya) روسیه و مدرنا را تأیید کرده‌اند.

براساس گزارش رویترز، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان در اوایل هفته از مرز 200 میلیون نفر گذشت، زیرا کرونای بسیار مسری دلتا مناطق با میزانِ پایین واکسیناسیون را تهدید می‌کند و سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی را تحت فشار قرار می‌دهد.

هند از ماه جولای به‌طور متوسط ​​روزانه 30 تا 40هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا گزارش کرده است و دولت فدرال هشدار داده اگرچه موارد ابتلای روزانه از 400هزار نفر در اوج موج مرگبار دوم بسیار کمتر است، اما خطر هنوز  وجود دارد.

بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، هند تاکنون 31میلیون و 934هزار و 455 مورد ابتلا و 427هزار و 862 مورد مرگ بر اثر کووید-19 ثبت کرده است.

یکی از کارکنان بهداشتی در حال آماده کردن واکسن جانسون اند جانسون. Photograph: Matt Rourke/AP

پس از ثبت کمتر از 5هزار مورد ابتلا در کلِ سال 2020، شنبه، دولت تایلند بالاترین رکورد روزانه موارد ابتلا به ویروس کرونا و مرگ را ثبت کرد با 21هزار و 838 مورد جدید ابتلا و 212 مورد مرگ و رکورد قبلی را که یک روز زودتر ثبت شده بود، پشت سر گذاشت. بر اساس داده‌های نیویورک‌تایمز ، فقط 6درصد از مردم تایلند واکسینه شده‌اند.

در تایلند بیش از یک‌هزار معترض ضددولتی روز شنبه در اعتراض به شکست دولت در مقابله با شیوع ویروس کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد، در خیابان‌ها با پلیس درگیر شدند. پاندمی در تایلند در حال بدتر شدن است؛ کشوری که تا اوایل امسال تا حد زیادی از آن در امان مانده بود، اما شیوع کنونی که در ماه آوریل آغاز شد، هیچ نشانی از پایان ندارد!

بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، تایلند تاکنون 756هزار و 505 مورد ابتلا و 6هزار و 204 مرگ بر اثر کرونا ثبت کرده است.

بانکوک
تظاهرات در بانکوک علیه دولت به‌دلیل ضعف در مدیریت بحران کرونا روز شنبه به خشونت کشیده شد. Sirachai Arunrugstichai/Getty Images

استرالیا بیشترین موارد جدید ابتلا به کووید-19را از آگوست گذشته ثبت کرد، بیشتر در ایالت پُرجمعیت نیو ساوت ولز، جایی که قرنطینه نتوانسته شیوع بیماری را که از سیدنی، مرکز این ایالت، آغاز شد، متوقف کند.

این ایالت 319 مورد جدید ابتلا و پنج مورد مرگ گزارش کرد. برد هازارد، وزیر بهداشت ایالت، گفت کرونای دلتا در بخش‌های جدیدی از این ایالت گسترش یافته، زیرا ساکنان برخلاف قوانین ماندن در خانه، به معاشرت گروهی ادامه می‌دهند!

بر اساس آمار دانشگاه جان هاپکینز، استرالیا تاکنون 36هزار و 330 مورد ابتلا و 938 مرگ بر اثر کرونا ثبت کرده است.

منابع: گاردین- نیویورک‌تایمز

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.