پایان عجیب‌ترین المپیک تاریخ با قهرمانی دقیقه نودی آمریکا

عجیب‌ترین المپیک تاریخ در توکیو بعد از 17 روز نفسگیر، شلوغ و جذاب به پایان رسید

کاروان آمریکا در روز آخر المپیک از چین سبقت گرفت و توانست قهرمان المپیک 2020 توکیو با 39 مدال طلا لقب بگیرد.

از یک تا 17 مرداد، حدود 11هزار ورزشکار زن و مرد از 206 کشور جهان به رقابت پرداختند؛ رقابتی که حداقل برای 17روز چشم میلیاردها نفر در سراسر جهان را به توکیو دوخت. از این نظر که توکیو 2020 با یک‌سال تأخیر و بدون حضور تماشاگر در همه رشته‌ها برگزار می‌شد، خیلی‌ها این المپیک را عجیب‌ترین المپیک تاریخ دانسته‌اند. گرفتن تست کرونا به صورت روزانه از ورزشکاران و جا ماندن برخی از المپین‌ها از المپیک به خاطر کرونا از جمله مهدی پیرجهان، دونده 400 متر ایران، از جمله دیگر اتفاقات ویژه در این رویداد بزرگ ورزشی بود.

آمریکا روز آخر صدرنشین شد

روز پایانی المپیک توکیو 2020 با دوی ماراتن آغاز شد؛ جایی که «الیوت کیپچوگه» از کنیا برای دومین دوره متوالی موفق به کسب مدال طلا شد و توانست چهارمین مدال المپیکی خود را به دست بیاورد. دقایقی بعد اما با آغاز مسابقه فینال بسکتبال زنان، اختتامیه به اوج هیجان خود رسید و این در نهایت ایالات متحده بود که به‌عنوان قهرمانی رسید. با این مدال طلا، آمریکایی‌ها فقط به یک طلای دیگر نیاز داشتند تا قهرمان المپیک لقب بگیرند و آن را در دوچرخه‌سواری به دست آوردند و قهرمانی در مسابقه والیبال و کسب طلای سی‌ونهم نیز باعث شد تا جایگاه کاروان ایالات متحده در صدر جدول مستحکم‌تر شود. نکته مهم روز پایانی المپیک شکست بوکسورهای آمریکایی و چینی در مسابقه فینال بود؛ جایی که انتظار می‌رفت معادلات را تغییر دهد اما در نهایت تأثیر چندانی بر این رقابت نگذاشت. آخرین بازی المپیک 2020 نیز دیدار واترپلو بین صربستان و یونان بود که با برتری صرب‌ها خاتمه یافت. نکته جالب این بود که در طول تمامی روزهای المپیک به جز روز آخر چین در صدر جدول توزیع مدال‌ها قرار داشت، اما روز آخر این جایگاه را از دست داد.

تثبیت جایگاه ایران در جایگاه بیست‌وهفتم

با اینکه ایران یک روز قبل از اختتامیه المپیک به کارش در این رقابت‌ها پایان داده بود، اما جایگاه کاروان ایران تغییری در روز اختتامیه نکرد. با همان سه طلا، دو نقره و دو برنز به کار خود در توکیو 2020 پایان دادیم؛ نتیجه‌ای که بعد از نتیجه درخشان المپیک لندن، دومین نتیجه برتر در ادوار تاریخ به حساب می‌آمد. در بخشی از بیانیه‌ای که کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بعد از پایان کار ورزشکاران ایرانی در المپیک صادر کردند، آمده است: «در دو رشته تیراندازی و کاراته برای نخستین‌بار به مدالی، آن هم از نوع مرغوب رسیدیم و تعداد رشته‌های مدال‌آور ما را به 6 رشته رسانید که بی‌سابقه است. کتمان نمی‌کنیم که برخی مشکلات و نواقص محدودی وجود داشت که با توجه به رصد مستمر همه موارد، در آینده نزدیک نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد.»

خلوت‌ترین اختتامیه تاریخ

المپیک تابستانی توکیو که با یک‌سال تأخیر برگزار شده بود، سرانجام با تمامی شرایط منحصربه‌فردی که داشت، به پایان رسید و امروز رسما مشعل بازی‌های المپیک خاموش شد. در این مراسم ورزشکاران 61 کشور شرکت نکردند و مراسم اختتامیه نیز مانند افتتاحیه و بازی‌هایی که انجام شد، بدون تماشاگر در ورزشگاه ملی توکیو برگزار شد. رسانه تاس روسیه با نقل‌قولی از یکی از مسئولان برگزارکننده این مراسم، خبر عدم حضور 61 کشور در اختتامیه را تأیید کرد تا شاهد خلوت‌ترین اختتامیه تاریخ المپیک‌ها باشیم. کاروان ایران هم با پرچمداری امیرحسین زارع، دارنده مدال برنز کشتی آزاد المپیک در مراسم اختتامیه رژه رفت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.