آمادگی هلال‌احمر برای راه‌اندازی 500 مرکز واکسیناسیون

2 مرکز واکسیناسیون کرونای هلال‌احمر در تهران افتتاح شد

تجربه واکسیناسیون حجاج در سالیان گذشته، ظرفیتی سراسری برای هلال‌احمر ایجاد کرده است که این روزها برای واکسیناسیون کرونا از آن استفاده می‌شود. هلال‌احمر اعلام آمادگی کرده که 160 مرکز واکسیناسیون جمعیت را برای سرعت‌بخشی به واکسیناسیون سراسری علیه کرونا اختصاص دهد.
همچنین این ظرفیت را دارد که تعداد این مراکز را به 500 مرکز در سراسر کشور افزایش دهد. دو مرکز واکسیناسیون هلال‌احمر استان تهران و مرکز واکسیناسیون شرق تهران با حضور دکتر همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر و دکتر زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران رسما افتتاح شد.

فرهنگیان از گروه‌هایی هستند که این روزها به مراکز واکسیناسیون فرا خوانده می‌شوند. «مرکز واکسیناسیون هلال‌احمر استان تهران» که تا پیش از کرونا برای واکسیناسیون حجاج از آن استفاده می‌شد، با مجوز ستاد مقابله با کرونا به واکسیناسیون فرهنگیان اختصاص پیدا کرده است.

دکتر همتی درباره ظرفیت این مرکز گفت: «مرکز واکسیناسیون هلال‌احمر استان تهران ظرفیت پذیرش روزانه 150نفر از فرهنگیان را دارد و این فرآیند می‌تواند به 250 نفر در روز برسد. هلال احمر بر اساس وظیفه ذاتی خود مراکز واکسیناسیون را راه‌اندازی کرده است.

ما آمادگی این را داریم که در صورت صدور مجوزهای لازم، 160 مرکز واکسیناسیون را برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون به این فرآیند اختصاص دهیم. همچنین این ظرفیت در هلال‌احمر وجود دارد که تعداد این مراکز را به 500 مرکز در سراسر کشور افزایش دهیم.»

 

جوانان هلال‌احمر پشت میز واکسیناسیون

مجتمع دارویی و درمانی هلال‌احمر هلال ایران در تهران پارس، مقصد بعدی افتتاحیه مراکز واکسیناسیون کرونا در تهران است. چادر بزرگ هلال‌احمر در گوشه‌ای از محوطه این مرکز برپا شده. مراجعان روی صندلی‌هایی که با فاصله کنار هم چیده شده، نشسته‌اند و به نوبت برای تزریق واکسن کرونا فرا خوانده می‌شوند؛ برخی برای تزریق دوز اول و برخی دوز دوم.

نیروهای وزارت بهداشت مسئولیت تزریق واکسن را برعهده دارند. اعضای جوانان هلال احمر، در ثبت نوبت و آماده کردن کارت واکسیناسیون مشغول کار هستند. دو واکسن برکت و سینوفارم در این مرکز تزریق می‌شود.

تا این لحظه بیش از ۶میلیون دوز واکسن وجود دارد اما تزریق نشده است که می‌توان با ورود جمعیت هلال‌احمر به فرآیند واکسیناسیون عمومی، سرعت روند تزریق واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را به شکل قابل‌ توجهی افزایش داد

«زهرا نخعی» که برای تزریق اولین دوز واکسن به مرکز مستقر در مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران آمده، می‌گوید: «از اولین روز اعلام واکسیناسیون، من و همسرم منتظر هستیم تا نوبت به گروه سنی ما برسد. در میان دوستان و اقوام، افرادی بودند که به دلیل بیماری کرونا جانشان را از دست دادند. شاید اگر واکسیناسیون سریع‌تر انجام می‌شد، جان آنها و عده زیادی از مردم نجات پیدا می‌کرد.»

 

ورود واکسن ادامه دارد

کمتر از یک ربع زمان لازم است تا بعد از دریافت نوبت، افراد واجد شرایط به میز واکسیناسیون برسند. جعبه‌های کوچک نگهداری از واکسن یکی پس از دیگری خالی می‌شود و واکسیناسیون تا عصر ادامه دارد.

دکتر همتی در بازدید از مرکز واکسیناسیون شرق تهران گفت: «تاکنون بیش از 13میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ توسط هلال‌احمر به کشور وارد شده است.

با هماهنگی‌هایی که انجام داده‌ایم، ورود واکسن به کشور ادامه خواهد داشت و تلاش می‌کنیم که با آغاز به کار مراکز واکسیناسیون که درگذشته ویژه حجاج و زائران عتبات عالیات بودند، در تسریع تزریق واکسن علیه کووید-۱۹ برای هم‌وطنان به وزارت بهداشت کمک کنیم.

تا این لحظه بیش از ۶میلیون دوز واکسن وجود دارد اما تزریق نشده است که می‌توان با ورود جمعیت هلال‌احمر به فرآیند واکسیناسیون عمومی، سرعت روند تزریق واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ را به شکل قابل‌ توجهی افزایش داد.»

کمک به روند واکسیناسیون نه فقط در تهران، بلکه ظرفیتی است که در تمام شهرهای کشور توسط هلال‌احمر امکان فراهم‌شدن دارد و در صورت بکارگیری آن می‌توان به پوشش بیشتر روند واکسیناسیون در کشور امیدوار بود.

 

خدماتی از جنس مردم

«ساختار چالاک اجرایی و خدماتی هلال‌احمر که عمدتا در مواقع بحران، نقش‌‌آفرینی می‌کند، در حوزه مقابله با بیماری کرونا نیز در کسوت‌های مختلف و در بخش بهداشت، درمان و مداخلات اجتماعی، فعال بوده و به مردم خدمت کرده است.» این را دکتر «علیرضا زالی» رئیس ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران در مراسم افتتاح و بازدید از مراکز واکسیناسیون هلال‌احمر بیان کرد.

حضور نیروهای هلال‌احمر با لباس سرخ و سفید همیشه آشنایشان و آرامشی که مردم با دیدن این افراد به دست می‌آورند، نکته مثبت دیگری بود که دکتر زالی از حضور هلال ا‌مر در فرآیند واکسیناسیون به آن اشاره کرد.

زالی گفت: «در عرصه واکسیناسیون؛ حضور عزیزان هلال‌احمر به این دلیل که این جمعیت دارای یک جایگاه موجه و مبتنی بر سرمایه اجتماعی ملی است، برای ما بسیار موثر و کمک‌کننده است. مردم وقتی در حوزه واکسیناسیون، عزیزانی با کسوت و لباس هلال‌احمر را می‌بینند، یک اطمینان خاطری پیدا می‌کنند.

همانطور که در مسیر جاده‌ها، عزیزان هلال‌احمری آرامش مطلوب ذهنی به مسافران می‌دهند در حوزه واکسیناسیون هم، حضور هلال‌احمر با وجود بن‌مایه خدماتی که از جنس مردم و مردم‌مداری است، اقدام بسیار ارزنده‌ای به حساب می‌آید.»

 

تجربه واکسیناسیون در سراسر کشور

تجربه واکسیناسیون حجاج، پرونده پر و پیمانی در این زمینه برای هلال‌احمر به جا گذاشته است که رئیس ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران از آن یاد می‌کند؛ تجربه‌ای که این روزها در تمام کشور به آن نیاز داریم.

افتتاح مرکز واکسیناسیون کرونا هلال احمر

زالی تأکید کرد :«واکسیناسیون حجاج که به خارج از کشور می‌روند و کار بسیار مهم، با دقت و با جایگاه بین‌المللی است، در حوزه خدمات هلال‌احمر بوده و از سندیت بین‌المللی برخوردار است. می‌توان از این ظرفیت در حوزه واکسیناسیون کرونا نیز استفاده کرد.

خوشبختانه امروز این توانمندی بین‌المللی در هلال‌احمر وجود دارد که بتواند با نگاهی جدید و توانی مضاعف و در حداقل زمان ممکن در واردات واکسن از تمام ظرفیت خودش استفاده کند.»

هلال‌احمر از اسفند سال 1399 با شیوع کرونا، کنترل ورودی شهرها را برعهده داشت.

غربالگری و تب‌سنجی در ورودی شهرها، غربالگری مرزی و انجام تست کرونا، توزیع بسته‌های بهداشتی در مناطق محروم و حاشیه‌ای، افزایش ظرفیت تولید ماسک و ضدعفونی‌کننده، اجرای طرح‌های آمران سلامت و ناظران سلامت از جمله اقداماتی است که هلال‌احمر در این مدت در حوزه کرونا انجام داده است.

راه‌اندازی نقاهتگاه‌ ایلام و اعلام آمادگی برای راه‌اندازی دیگر نقاهتگاه‌ها در شهرهای قرمز از دیگر اقدامات هلال‌احمر در این زمینه بود.

مهم‌ترین اقدام هلال‌احمر در حوزه کرونا، واردات نزدیک به 14میلیون دوز واکسن به کشور است. آمادگی برای سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون سراسری در کشور از ابتدای شروع واکسیناسیون توسط هلال‌احمر اعلام شده است.

با این حال مجوز راه‌اندازی چند مرکز از سوی وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا به تازگی به هلال‌احمر داده شده است.

واکسیناسیون؛ بی‌صف و استرس

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.