رکورد‌ ابتلا، بستری و مرگ کرونایی در تهران شکست

۳ اولویت‌های اصلی در مبارزه با کرونا

معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران ضمن اعلام رکورد ۱۵۶ مرگ کرونایی و بالغ بر ۲۴۰۰ بستری روزانه در تهران، گفت: تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روز‌های آتی بازهم افزایش مرگ‌ومیر را خواهیم داشت.

شهروند آنلاین: دکتر نادر توکلی، با اشاره به اینکه روز یکشنبه ۱۷ مردادماه همه رکورد‌ها درخصوص کرونا در تهران ثبت شده است، گفت: «بالغ بر ۲۵هزار مراجعه سرپایی، بالغ بر ۲۴۰۰ بستری و ۱۵۶ مرگ در ۲۴ قبل داشتیم که این عدد مرگ‌ومیر رکورد تهران از ابتدای شیوع کرونا تاکنون است. همچنین درحال حاضر بالغ بر ۱۰هزار و ۶۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌ها داریم.»

او درباره مشکل کمبود تخت در بیمارستان‌ها، اظهار کرد: «همه تخت‌ها پر است و تنها ظرفیتی که استفاده می‌کنیم، همان ۱۰۰۰ تختی است که در اورژانس بیمارستان‌هاست. بیمار در تخت‌های بستری اورژانس منتظر می‌ماند که ظرف ۶ تا ۲۴ساعت بعد بتواند به بخش منتقل شود و بر اساس میزان ترخیصی‌ها و فوتی‌ها تخت برای سایرین خالی می‌شود.»

توکلی گفت: «موضوعی که در شرایط فعلی کمک‌کننده است و بار بیماری بر دوش بیمارستان‌ها را می‌شکند، توسعه تخت‌های بستری موقت بوده است. در ۲۴ساعت گذشته حدود ۶هزار بیمار با بستری موقت خدمت گرفتند.»

او با بیان اینکه فعلا مشکلی در زمینه اکسیژن‌رسانی به بیماران در تهران وجود ندارد، تصریح کرد: «روز یکشنبه (۱۷مرداد) در تهران بحث راه‌اندازی کلینیک‌های بستری موقت را در تهران داشتیم و همین امر سبب می‌شود از بار مشکلات کاسته شود.»

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران درباره زمان رسیدن به قله پیک پنجم کرونا در تهران، تأکید کرد: «فعلا هیچ تصوری برای زمان رسیدن به قله پیک پنجم وجود ندارد، زیرا ماهیت ویروس جهش‌یافته چنین است. اگر موفق می‌شدیم ۷۰درصد جامعه مشمول واکسن را واکسینه کنیم می‌توانستیم نظر دهیم، اما چون این اتفاق نیفتاده، ممکن است تا ابتلای ۷۰درصد جامعه پیش‌روی کنیم. تنها پیش‌بینی فعلی این است که در روز‌های آتی بازهم افزایش مرگ‌ومیر را خواهیم داشت.»

توکلی ادامه داد: «متأسفانه یکی از عواملی که شدت ابتلا را تا حد زیادی افزایش داده است جمع‌های خودمانی، غیررسمی، ویلا‌های اجاره‌ای و حضور در رستوران‌هاست. در ۱۰روز اخیر بیشترین میزان ابتلا در تهران به دنبال برگزاری مراسم عروسی و ترحیم بوده است و حتی قربانیان زیادی در کودکان داشتیم. با مراجعه به مراکز تخصصی اطفال در تهران می‌بینید که ۸۰درصد مراجعات کرونایی اطفال است و این موضوع بسیار نگران‌کننده است. پس باید این پیام را بدهیم که حداقل به خاطر کودکان‌تان رعایت کنید.»

او در خصوص مراسم‌های عزاداری ماه محرم، گفت: «قاعدتا شرکت در هیچ‌گونه مراسم عزاداری رسمی توصیه نمی‌شود. اجتماعات بیش از یک‌ساعت حتی در فضای باز توصیه نمی‌شود؛ زیرا تجمع بیش از یک‌ساعت خطرآفرین است و احتمال ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد. از طرفی تأکید می‌کنیم افرادی که در مراسمات شرکت می‌کنند، حتما از دو ماسک استفاده کنند.»

او در پایان تأکید کرد: «۳ نکته باید از اولویت‌های اصلی ما باشد؛ اول تسریع واکسیناسیون با کاهش بروکراسی که در هر مکان بتوان واکسن تزریق کرد. نکته دوم فرهنگ‌سازی در راستای کاهش ساده‌انگاری است و نکته سوم افزایش نظارت‌هاست تا ضمانت اجرایی برای تشدید پروتکل‌ها داشته باشیم و شاهد بهترشدن شرایط باشیم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.