ایران به چیزی کمتر از برجام راضی نیست

خطیب‌زاده: آمریکا با ذهنیت ترامپ نمی‌تواند به نتیجه‌ برسد

ایران عضو برجام است و اقداماتش در چارچوب برجام است. کشوری که باید به برجام برگردد، آمریکاست. انریکه مورا ملاقاتی هم با امیرعبداللهیان داشته که نظرات رئیس‌جمهویر را منتقل کردند.

شهروند آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «آمریکا باید بداند با ذهنیت ترامپ نمی‌تواند نتیجه‌ و دستاوردی غیر از اتفاقات چندسال اخیر به دست آورد. هم ذهنیت باید عوض شود و هم به واقعیات روی زمین توجه کنند. می‌دانند و می‌دانیم سیاست فشار حداکثری شکست خورده و ایران به چیزی کمتر از برجام راضی نیست.»

«سعید خطیب‌زاده» در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «آرزو می‌کنم جهان پر از انصاف و حقیقت در روایت خبرنگاران داشته باشیم.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد ملت ایران جدید نیست بلکه حلقه‌ای از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ایران است. ایران هم نگران امنیت کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی است. این همان نقضی است که انگلیس چندسال قبل انجام داد و آن اقدام راهزانانه به نتیجه نرسید و منجر به آزادی آن نفتکش شد.

امنیت خلیج‌فارس خط قرمز ماست. تلاش کردیم این آبراه از ناامنی که کشورهایی مانند انگلیس درست می‌کنند، در امان باشد. همراهی انگلیس با دولت بدنام اسراییل جایگاه آنها را نشان می‌دهد. لازم می‌دانم به خانواده دو قربانی این حادثه همدردی کنم ولی این سناریوسازی‌ها ناشی از همان خوی سابق‌شان است.

 اظهارات بورل غیرمسئولانه و مردود است

اظهارات جوسپ بورل غیرمسئولانه و جانبدارانه مردود است. ایران به اشد وجه بیانیه گروه هفت را محکوم و رد کرد. این اظهارات نه‌تنها مردود است، بلکه به صلح و ثبات این آبراهه بین‌المللی کمک نمی‌کند. این کشورها نباید رفتاری انجام دهند که حاکی از جانبداری‌شان باشد؛ چراکه اعتبار کلام و رفتار آنها را زیرسوال می‌برد.

ما هیچ‌وقت مذاکرات وین را ترک نکردیم. یک فرآیند انتقال قدرت به شکل دموکراتیک رخ داده که در این فرآیند، تغییراتی در تیم‌های اجرایی رخ می دهد. رئیس‌جمهوری در مراسم تحلیف و تنفیذ به صراحت اشاره کردند در مورد رفع تحریم‌ها تردید ندارند. البته این کار در چارچوب منافع عالیه مردم و در چهارچوب دستورالعمل‌ها انجام می‌شود. 

آمریکا باید بداند با ذهنیت ترامپ نمی‌تواند به نتیجه‌ای غیر از اتفاقات چندسال اخیر به دست آورد. هم ذهنیت باید عوض شود و هم به واقعیات روی زمین توجه کنند. می‌دانند و می‌دانیم سیاست فشار حداکثری شکست خورده و ایران به چیزی کمتر از برجام راضی نیست.

اگر به راه‌حلی برسیم که آمریکا به تعهدات ذیل برجام برگردد، ایران هم اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند.

 وزیر خارجه عراق به زودی به تهران سفر می‌کند

سفر وزیر امور خارجه عراق به زودی انجام می‌شود. گمانه‌زنی در مورد پیام ایشان زود است. براساس پیامی که دریافت می‌کنیم، تصمیم‌گیری می‌کنیم.

ایران منادی گفت‌وگوهای منطقه‌ای است و تلاش کرده کشورهای دیگر را به ترتبیات منطقه‌ای دعوت کند. عراق هم می‌تواند چنین نقشی داشته باشد.

منطق انگلیس عدم پرداخت بدهی‌های خودش است ولی ادعاهای زیادی درخصوص حقوق بین‌الملل دارد ولی به آن پایبند نیست. اگر دولت انگلیس از پرداخت آن بدهی سرباز بزند، دولت این کشور را در پرداخت آن مسئول خواهیم کرد.

 امیر عبداللهیان دیدگاه‌های رئیسی را به انریکه مورا منتقل کرد

ایران عضو برجام است و اقداماتش در چارچوب برجام است. کشوری که باید به برجام برگردد، آمریکاست. انریکه مورا ملاقاتی هم با امیرعبداللهیان داشته که نظرات رئیس‌جمهوری را منتقل کردند. رئیسی هم به صراحت و شفافیت نظرات خود را در مراسم تحلیف بیان کرد.

ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌ایم. با فرستاده جدید سازمان ملل هم همکاری نزدیک خود را ادامه می‌دهیم. امیدواریم نماینده جدید در چارچوب حقوق بین‌الملل و توافقات قبلی و حقوق مردم یمن به این جنگ پایان دهد.

نگاه ایران به عراق، حفظ تمامیت ارضی و وحدت سرزمینی این کشور است و این سیاست غیرقابل تغییر است. ما روابط نزدیکی هم با گروه‌های مختلف عراق از جمله دوستان اقلیم کردستان داریم و همواره تلاش کردیم در چارچوب روابط و همکاری‌ها، نقش موثری در توسعه و صلح و امنیت این منطقه داشته باشیم.

محمدابراهیم طاهریان به عنوان نماینده ویژه ایران به پاکستان و افغانستان سفر کرده و گفت‌وگوهای منظمی هم انجام می‌شود. امنیت افغانستان، امنیت ماست. تنها راه برای افغانستان دولتی فراگیر به شمول همه نیروهاست.

 این پیام منتقل شده که مرزهای ایران و افغانستان باید آرام بماند

برای اعزام زائر به عراق و عربستان گفت‌وگوهایی توسط بخش‌های مختلف انجام شده است. اینکه می‌گوییم توسط بخش‌های مختلف چون سازمان حج به دلیل شرایط کرونایی و… نمی‌توانست شرایط ویژه و خاصی باشد اما در هر دو مورد، وزارت امور خارجه تلاش خود را کرده تا زمینه‌های لازم فراهم شود.

مرزهای ما گاهی دچار تحولاتی بوده است ولی در این مدت با همت مرزبانان و ارتشیان دلاور آرام بوده است و سعی کردیم این پیام را بدهیم که مرزهای ایران باید آرام بماند.

اتهامات بی‌پایه و اساسی که با سناریوسازی رژیم صهیونیستی شکل گرفته و همراه با بیانیه‌های بی‌اعتبار شده، مردود است. ایران پایه امنیت در منطقه پیرامونی از جمله خلیج‌فارس است و در همه راه‌حل‌ها و راهکارهایی که به امنیت این آبراه مربوط است، نقش داشته است.

 آمریکا و انگلیس درباره تروریسم دولتی اسراییل سکوت می‌کنند

متأسفانه در دریای سرخ و سایر آبراهه‌های بین‌المللی‌، شاهد تروریسم دولتی اسراییل و سکوت دولت‌ها از جمله انگلیس و آمریکا هستیم. هشدار می‌دهیم ایران در مورد امنیت کشتی‌های تجاری خود سکوت نمی‌کند و هر اقدامی که جامع و شمول‌گرا نباشد، قطعا راه به جایی نمی‌برد.

گفت‌وگوها با عربستان سعودی در چند دور درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار شده است. سوالات مهمی برای گفت‌وگوها در پیش‌روی طرفین بوده است. در مسیر مبتنی بر گفت‌وگو و حل و فضل مسائل می‌توانیم به نگاه مشترک برسیم. البته لازم نیست همه نقاط اختلافی حل شود ولی فکر می‌کنیم اگر عربستان به پیام ایران توجه داشته باشد- که منطقه ما منطقه‌ای است که با همکاری کشورهای منطقه می‌توان به راه‌حل فراگیر ‌رسید-، می‌توانیم به نتیجه برسیم.

ایران عمیقا نگران تحولات در افغانستان است. جمهوری اسلامی ایران همواره امنیت افغانستان را امنیت خودش دانسته و از تمامی امکانات و ظرفیت‌های خودش استفاده کرده که در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به صلح و ثبات و آرامش افغانستان کمک کند.

ایران در چهاردهه گذشته میزبان برادران و خواهران افغانستانی خود بوده و هیچ‌وقت جز نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان نداشته است و این نگاه انسانی وجود داشته و ادامه خواهد داشت.

از نماینده جدید سازمان ملل در امور افغانستان استقبال می‌کنیم

قبل از هر چیز بنده هم لازم می‌دانم تا استقبال خود را از نماینده جدید سازمان ملل در امور یمن اعلام کنم.

جمهوری اسلامی هم همیشه آمادگی خود را برای کمک به حل این بحران اعلام کرده است.

متأسفیم که دولت عربستان هنوز به دنبال راه‌حل نظامی برای مسأله یمن است، درحالی که مدت‌هاست متوجه شده و می‌داند جنگ دستاوردی جز کشتار غیرنظامیان، آسیب‌زدن به ملل منطقه و خدشه‌دارکردن امنیت منطقه را ندارد.

دولت ریاض باید پایبندی خود را به راه‌حل‌های سیاسی و به این جنگ خانمان‌سوز نشان دهد. عمل به این موضوع هم برای عربستان سعودی و هم برای صلح و امنیت منطقه بهتر است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.