ایرانیان خارج از کشور منعی برای بازگشت ندارند

رییس قوه قضاییه: بازداشت موقت محدود شود

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد، گفت: تاکید جدی دارم که در واحدهای قضایی مراعات قانون شود و تا حد امکان بازداشت موقت نشوند

شهروند آنلاین: به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای روز دوشنبه در جلسه شورای عالی قوه قضاییه، یکی از مهم‌ترین وظایف قوه قضاییه را حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و کسانی عنوان کرد که از ارزش‌های دین و فضیلت‌ها دفاع می‌کنند.

وی گفت: ما هم باید خودمان آمر به معروف و ناهی از منکرات باشیم و هم به صورت فردی و به عنوان تشکیلات قضایی از کسانی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، دفاع نماییم.

نکات مهم سخنان وی چنین است: 

مسئولان مرکز رسانه قوه قضاییه از ظرفیت همه رسانه‌های کشور به خصوص رسانه ملی برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و افزایش دانش حقوقی مردم در راستای کاهش پرونده‌های قضایی استفاده کنند.
باید به طور هدفمند و برنامه محور و با تشکیل کارگروه‌های مشترک، در جهت استفاده متقابل از ظرفیت‌های موجود بهره برد.

تأکید رئیس قوه قضاییه بر سرکشی از زندان‌ها
رؤسای کل دادگستری ها، دادستان‌ها و قضات  هر چند وقت یک بار از بازداشتگاه‌ها و زندان‌ها سرکشی نمایند.

مسئولان قضایی نباید به گزارش دادیاران و ناظران زندان اکتفا کنند، بلکه باید بیش از پیش بر زندان‌ها نظارت داشته باشند تا بتوانند درخصوص بازداشت شدگان تصمیمات درست اتخاذ کند.

تاکید رئیس دستگاه قضا بر پرهیز از صدور قرارهای بازداشت موقت غیرضرور
در بازدید روز جمعه با افرادی مواجه شدم که مدت قابل توجهی بازداشت موقت بودند، پیگیری کردم و مشخص شد از نظر قانونی این امکان وجود دارد که این افراد بازداشت موقت نباشند و در این مورد تذکرات لازم داده شد.

قضات در موارد غیر ضروری از صدور قرار بازداشت موقت پرهیز کنند و اگر نیاز به بازداشت موقت بود نیز، در تعیین تکلیف افراد بازداشتی تسریع نمایند.

مأموریت ویژه به رئیس کل دادگستری تهران 
رئیس کل دادگستری استان تهران ظرف یک هفته با آمارگیری از شعب تجدیدنظر، وضعیت پرونده‌هایی که بیش از یک سال از تعیین تکلیف آن‌ها گذشته را مورد بررسی قرار دهند.
کسانی که در این پرونده‌ها متهم یا محکوم هستند و پرونده آن‌ها در مرحله تجدیدنظر بلاتکلیف مانده علاوه بر آنکه ممنوع‌الخروج هستند و محدودیت‌هایی برای آن‌ها اعمال شده، وضعیت زندگیشان نیز مختل شده که باید هر چه سریعتر به این وضعیت پایان داد.

درخواست رئیس دستگاه قضا از نهادهای امنیتی و انتظامی 
دشمنان کینه‌توز و در رأس آن‌ها شیطان بزرگ آمریکا، اسرائیل و انگلیس خبیث که در میادین مختلف در مصاف با جمهوری اسلامی موفق نبودند و در هر عرصه‌ای شکست خورده و به اهدافشان نرسیده‌اند فعالیت‌ها، شیطنت‌ها و جنگ روانی خود را تشدید کرده‌اند.

دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در مقابله با افرادی که امنیت ملی را هدف قرار داده و می‌خواهند در امنیت و آرامش مردم اختلال به وجود آوردند، کوتاهی نکنند.

نمی‌توانیم با امنیت، آرامش و آسایش مردم با اغماض و مسامحه برخورد کنیم.با افرادی که با شرارت و سرقت و اقدامات ضد امنیتی می‌خواهند آرامش کشور و آسایش مردم را بر هم بزنند، قاطعانه برخورد کنند.

افراد ممنوع‌الخروج می‌توانند با هماهنگی مراجع قضایی وارد کشور شوند
هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد.

اتفاقاً مواردی هست که اگر این افراد بیایند و در اینجا به مسائل آن‌ها رسیدگی شود، به نفع آنهاست و از وضعیت بلاتکلیفی خارج می‌شوند.

اکنون افرادی در خارج از کشور هستند که اموال و امکانات آن‌ها در داخل سرپرست ندارد و برخی افراد ذینفع آنها را برای بازگشت به کشور می‌ترسانند، اما اگر این افراد برگردند، مسائل مالی آن‌ها در یک تحقیق و بررسی ساده و دقیق روشن می‌شود.

افرادی هستند که به دلیل آنکه ممنوع‌الخروج بوده‌اند نگرانی دارند که به محض ورود به مرز دستگیر شده و راهی زندان شوند و به اتهامات آن‌ها رسیدگی نشود که این افراد می‌توانند با هماهنگی با سیستم قضایی و بدون آنکه بازداشت شوند، به کشور بازگردند.

افرادی که در سالیان دور ممنوع‌الخروج بودند و اکنون نیز حکم جلب ندارند، ضرورتی ندارد صرفاً به خاطر ممنوع‌الخروج بودن، در بدو ورود به کشور دستگیر شوند و حتماً نباید این کار انجام شود.

بسیاری از افراد که پرونده کیفری یا حقوقی دارند به خصوص آن‌ها که مسئله حقوقی دارند و مدت زیادی از حکم جلب یا ممنوع‌الخروجی آن‌ها گذشته، ضرورتی برای بازداشتشان وجود ندارد و این افراد می‌توانند با اعلام زمان و نحوه ورودشان به مرکز ارتباطات قوه قضاییه یا دادستان ها، بدون نگرانی وارد کشور شوند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.