ارتباط غیرقابل انکار واکسیناسیون و ضرب‎‌المثل‌های فارسی

شهرام شهیدی

سنگ اول
خوبی ما ایرانی‌ها این است که ضرب‌المثل‌هایی داریم که کاملا سازوکار زندگی‌کردن را به ما یاد می‌دهد و راهبردهای استراتژیک چگونه زیستن را پیش‌رویمان می‌گذارد و همه ما می‌توانیم با عمل به آنها خیلی از مشکلات را حل کنیم.
یکی از این مثل‌های بسیار مهم و استراتژیک، این است «اول چاه را بکن بعد منارش را بدزد» خوشبختانه در حوزه بهداشت و درمان، به خوبی این موضوع رعایت شده و حالا با افشای این خبر من و ما متوجه شدیم علت ناموفق‌بودن کشور در واکسیناسیون کرونا چه بوده است. و اما خبر: «ایران به جمع ۶ کشور صاحب تکنولوژی «یخچال‌های نگهداری واکسن کرونا» پیوست.»
می‎‌بینید؟ دوستان با عمل به آن مثل، اول چاه را کنده‌اند و یخچال نگهداری واکسن را ساخته‌اند و حالا نوبت این است که به امید خدا منار را بدزدند و بر طبل شادانه بکوبند، بلکه واکسن آماده شود.
سنگ دوم
تا بحث واکسن و ضرب‌المثل‎‌ها بسته نشده، این را هم عرض کنم که ما ضرب‌المثلی داریم که می‎‌گوید «همسایه‌ها یاری کنید تا من شوهرداری کنم» این همسایه‌ها یاری کنید امروز نه‌تنها در حوزه همسرداری و تحکیم بنیان خانواده که در حوزه بهداشت و درمان هم بسیار کاربرد دارد. می‎‌گویید نه؟ به آمار مسافرانی که برای تزریق واکسن کرونا به کشورهای همسایه، از جمله ارمنستان و ترکیه و امارات می‌روند، دقت کنید.
سنگ سوم
امروز بی‌خیال ضرب‌المثل‌ها نمی‌شوم که نمی‌شوم. بی‌خیال واکسن کرونا و حوزه بهداشت و درمان هم. از قدیم گفته‌اند «تا سه نشه، بازی نشه!» ولی این‌بار راه عکسش را می‌رویم؛ یعنی به جای اینکه از یک ضرب‌المثل به مصداقش در حوزه درمان برسیم، از حوزه بهداشت شروع کرده و سنگ سوم را با ضرب‌المثلی متناسب، جمع می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید امروزه ما چند نوع واکسن در مرحله رونمایی و تولید داریم؛ برکت، فخرا، نورا، پاستور و… این موضوع شما را ناخودآگاه یاد چه ضرب‌المثلی می‌اندازد؟ آفتابه لگن هفت دست… شام و ناهار هیچی!

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.