عملیات ویژه در شمال و جنوب برای نجات گمشدگان

نیروهای هلال‌احمر در مازندران و بوشهر، مأموریت‌های سختی را برای حادثه‌دیدگان در کوه اجرا کردند

امدادگران هلال‌احمر در شمال و جنوب مأموریت‌های سختی را پشت سر گذاشتند. چهار پاراگلایدر سوار هلال‌احمر در دشستان و یک بالگرد از تهران راهی نجات مصدومان شدند. اما در گناوه سرخ‌پوشان هلال‌احمر پس از دو روز جست‌وجو با پیکر نوجوان ناپدیدشده مواجه شدند. در مازندران اما نیروهای امدادی توانستند کوهنوردان گرفتارشده در ارتفاعات را نجات دهند.

عصر روز شنبه ۱۶ مرداد ماه بود. با اعلام معاونت امدادونجات استان بوشهر گم‌شدن نوجوانی در کوهستان روستای بُوِیری از توابع بخش شبانکاره در شهرستان دشتستان به نیروهای امدادی اطلاع داده شد. بلافاصله دو تیم امداد کوهستان با استفاده از خودروی آمبولانس لندکروز، پیکاپ، موتورسیکلت امدادی و سایر تجهیزات امدادونجات در کوهستان به منطقه حادثه اعزام شدند. با توجه به اعلام گم‌شدن این فرد در کوه‌ها، نجاتگران دشتستان و گناوه در پی یافتن او مأموریت را آغاز کردند.

با توجه به احتمال زنده بودن فرد گمشده جست‌وجوی تیم‌های امدادونجات کوهستان با همکاری افراد محلی ادامه یافت. دو روز گذشت تا اینکه درنهایت این جوان پیدا شد. اما بی‌جان.

کشف پیکر پس از 2 روز

دکتر دانشگر، رئیس شعبه جمعیت هلال‌احمر دشتستان درباره جزئیات این مأموریت به خبرنگار شهروند می‌گوید: «در دومین روز از عملیات جست‌وجوی نوجوان مفقودشده امدادگران باز هم به عملیات سخت خود ادامه دادند. با توجه به وسعت منطقه و گرمی هوا استفاده از فناوری‌های نوین و تجهیزات پیشرفته در دستور کار قرار گرفت. به همین دلیل چهار پاراگلادیاتور سوار در محدوده منطقه مشخص شده عملیات پوشش و شناسایی هوایی را انجام دادند. همچنین با استفاده از دو دستگاه پهپاد جمعیت هلال‌احمر و سایت موشکی سپاه عملیات جست‌وجوی هوایی انجام گرفت.»

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «همچنین طی روز شنبه و یکشنبه نجاتگران جمعیت هلال‌احمر و نیروهای نظامی و بسیج و اهالی محلی جست‌وجوی زمینی را با دقت بیشتری انجام دادند. در روز اول حادثه دو اکیپ امدادی از شهرستان گناوه و دو اکیپ از بوشهر در عملیات جست‌وجو مشارکت داشتند. همچنین با چندین خودروی امدادی پشتیبانی عملیات انجام گرفت. با این حال پس از دو روز جست‌وجو، پیکر نوجوان گمشده بین روستای بویری و گلدشت از توابع شهرستان دشتستان پیدا شد. پیکر او برای مراحل قانونی تحویل مقامات انتظامی قرار گرفت.»

عملیات ویژه در قله دماوند

این در حالی است که در مازندران نیز امدادگران دو روز سختی را پشت‌سر گذاشتند.  با این حال کوهنوردان در قله دماوند پس از مصدومیت با حضور به‌موقع امدادگران مازندرانی نجات یافتند. آنها توسط آمبولانس‌های پایگاه رینه و اورژانس منطقه به درمانگاه گزنک و تهران منتقل شدند.

در این بین هستی پورعبدی، زن کوهنورد گمشده‌ای بود که در یک قدمی مرگ به زندگی بازگشت.

ساعت ۸:۴۰ صبح روز یکشنبه طی تماس تلفنی مردمی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات EOC مبنی بر مصدومیت دو نفر در ضلع شمال‌شرقی قله دماوند منطقه تخت فریدون، بلافاصله به شعبه آمل اطلاع داده شد.

محمود قاسمی، معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر مازندران از نجات جان دو کوهنورد کرمانی در دماوند خبر داد. او درباره جزئیات این ماجرا گفت: «پس از ارزیابی و بررسی وضعیت مصدومان، نیاز به امداد هوایی تشخیص داده شد. بلافاصله با هماهنگی سازمان امدادونجات، درخواست انتقال مصدومان توسط بالگرد از جمعیت هلال‌احمر مازندران به سازمان امدادونجات ارسال شد. پس از بررسی و تشخیص فنی و تأیید آن توسط سازمان، بالگرد از سازمان امداد از تهران به منطقه حادثه اعزام شد.»

نجات مصدومان

قاسمی در ادامه صحبت‌هایش گفت: «با اعزام بالگرد، نیروها به مصدومان دسترسی پیدا کردند. پس از آن نیز مصدومان توسط بالگرد از محل تخت فریدون قله دماوند به مجاورت پایگاه امدادونجات کوهستان رینه منتقل شدند. سپس دو مصدوم توسط آمبولانس‌های پایگاه رینه و اورژانس منطقه به درمانگاه گزنک انتقال یافتند.»

حادثه در علم‌کوه

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان مازندران در ادامه از حادثه در کوهستان و عملیات نجات هوایی منطقه علم‌کوه خبر داد.

او درباره عملیات در این حادثه نیز گفت: «ساعت ۶ صبح روز هفدهم مرداد ماه، طی تماس تلفنی مشخص شد که یک گروه سه نفره کوهنوردی از تهران در علم‌کوه دچار حادثه شده‌اند. این تماس از سوی سرگروه این گروه سه نفره برقرار شده بود. یکی از اعضای این گروه بعد از صعود به قله علم‌کوه دچار حادثه شده و از ناحیه لگن و ساق پا آسیب دیده بود. به‌دلیل تورم و عدم امکان پیمایش با زحمت فراوان به‌همراه نفر سوم گروه، مصدوم که یک خانم ۳۸ ساله به‌نام هستی پورعبدی بود، به پناهگاه خرسان در نزدیکی قله علم‌کوه انتقال داده شد.»

انتقال کوهنورد مصدوم

قاسمی ادامه داد: «در تماس با ۱۱۲ و درخواست کمک ارسال بلافاصله با مسئول امداد شهرستان کالردشت تماس حاصل شد. در ادامه تماس با همراهان مصدوم برای کسب اطلاعات دقیق انجام شد. تا میزان مصدومیت و بررسی امکان و لزوم درخواست بالگرد و نقطه جغرافیایی و موقعیت مصدوم مشخص شود. سپس امدادگران کوهنورد و تیم‌های کوهنوردی از طریق فدراسیون به محل اعزام شدند. درنهایت با رایزنی‌های انجام شده با معاونت امدادونجات استان و ریاست اداره عملیات و ریاست شعبه ساعت ۸ درخواست بالگرد به مرکز EOC استان جهت اقدامات بعدی ارسال شد. پس از ارایه دلایل درخواست و اعلام موقعیت مکانی مصدوم و محل فرود اضطراری بالگرد در کلاردشت سرانجام بالگرد ساعت ۲۰:۱۵ در منطقه حادثه حضور پیدا کرد. نیروها، طی عملیات نجات مصدوم را ساعت ۰۰:۱۶ به بیمارستان میلاد تهران تحویل دادند.»

معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان مازندران در پایان گفت: «قابل توضیح است که در طول مدت هماهنگی برای انجام عملیات، ارتباط مستمر با مصدوم و گرفتن شرح و حال و ارایه راهنمایی‌های لازم برای پایداری وضعیت مصدوم و ایجاد آرامش انجام شده است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.