میان مهلکه آتش و سیل

آتش‌سوزی جنگل و به دنبال آن وقوع سیلاب در شهرستان «کلیبر» امدادگران را به دل حادثه برد

این روزها کلیبر زیر رگباری از حوادث و بلایای طبیعی آن هم از جنس آتش و سیل دست‌وپنجه ‌نرم می‌کند. شعله‌های آتش سه شبانه‌روز است که به جان جنگل‌های منطقه افتاده و در همین مدت نیروهای امدادی در کنار اهالی بومی منطقه آستین بالا زده‌اند؛ برای مهار آن. هنوز عرق خستگی از رهاکردن جنگل‌ها از زبانه‌های آتش خشک نشده بود که سیل به جان مناطق روستایی این شهرستان افتاد و آب زندگی مردم روستایی را با خود برد. سیل وحشی نه‌تنها به زار و زندگی مردم رحم نکرد بلکه چهار نفر از اهالی روستاهای واقع‌شده در مسیر سیل را هم با خود برد. امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر از عصر روز یکشنبه، کار جست‌وجوی مفقودشدگان سیل را آغاز کرده‌اند و تا ظهر روز دوشنبه موفق به کشف یکی از این اجساد شده‌اند.

پنجشنبه صبح بود که زبانه‌های آتش به جان جنگل‌های شهرستان کلیبر افتاد. آتش از مناطق جنگلی روستاهای قاسم کندی و خانقاه شهرستان کلیبر به راه افتاد. جنگل قربانی زبانه‌های آتش شده بود و دود حاصل از این آتش در آسمان منطقه سیاهی انداخت. نیروهای داوطلب پایگاه امداد جاده‌ای شهید کاظم باقری و شهدای کلان جمعیت هلال‌احمر شهرستان کلیبر اولین نفراتی بودند که متوجه این آتش‌سوزی شدند و خیلی سریع خود را به منطقه رساندند. خبر آتش‌سوزی از طریق این امدادگران به مرکز EOC اطلاع داده شد. با اطلاع‌رسانی آنها سه تیم زمینی از معاونت امدادونجات استان همراه با سه خودروی کمک‌دار و دو تیم پنج‌نفره به همراه تیم پهپادی به وسیله بالگرد هلال‌احمر استان برای کمک به اطفای حریق به منطقه اعزام شدند.

پهپادهای هلال‌احمر در قلب آتش

از ساعت 14 روز پنجشنبه آتش آنقدر پیش رفت تا به جان جنگل‌های ارسباران افتاد. شعله‌های آتش با سرعت پیش می‌رفتند و مردم بومی منطقه برای مهار آتش به منطقه شتافتند و بلافاصله دو بالگرد جمعیت هلال‌احمر به سمت این اراضی اعزام شدند.

به گفته «میرعلی آقا سیدی» معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر آذربایجان شرقی نیروهای پشتیبان جمعیت هلال‌احمر همراه با تیم‌های واکنش سریع آتش‌نشانی تبریز، سپاه، بسیج، یگان حفاظت منابع ‌طبیعی، محیط زیست، نیروی انتظامی و راهداری عملیات اطفای حریق را دنبال کردند: «تیم‌های پهپادی جمعیت هلال‌احمر با نفوذ به قلب آتش سهم بسزایی در مهار آتش این مناطق داشتند.»

«پناه حسن‌زاده» نجاتگر جمعیت هلال‌احمر خداآفرین هم همراه با تیم هشت نفره‌ای از امدادگران این مرکز برای پشتیبانی و کمک به خاموش‌کردن آتش در جنگل‌های ارسباران حاضر بودند: «آتش‌سوزی اخیر در سطح وسیعی از جنگل‌های منطقه اتفاق افتاده بود گر چه جمعیت هلال‌احمر مسئولیتی در قبال خاموش‌کردن آتش‌ها ندارد اما روحیه امدادی و نجاتگری داوطلبان ما اجازه نداد صرفا در بخش پشتیبانی وارد عمل شویم. هر کدام از داوطلبان حاضر در منطقه با کمک آتش‌کوب‌های دستی همراه با مردم روستایی و نیروهای امدادی به خاموش‌کردن آتش کمک کردند.»

سیل زندگی مردم را برد

تلاش شبانه‌روزی امدادگران در طول سه روز سرانجام منجر به خاموش‌کردن آتش در ظهر روز شنبه شد. هنوز نیروهای امدادی از مناطق جنگلی خارج نشده بودند که ابرهای سیاه سایه خود را بر سر منطقه انداخته و بارش شدید باران آغاز شد. باران همه دود و دم آتش را شست اما در کنارش زندگی مردم روستایی را هم برد.

به گفته آقا سیدی سیل روستاهای سهریق، گوار و عربشاه از شهرستان کلیبر را درگیر خود کرده بود: «بر اثر بارش‌های اولیه تا عصرگاه شنبه فقط چند خانه روستایی دچار آبگرفتگی شده بودند و نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر برای کمک به مردم این مناطق اعزام شدند اما بارندگی در نیمه‌شب شنبه به اوج خود رسید و سیل در این مناطق به راه افتاد و تمامی تأسیسات زیربنایی روستایی و اموال روستاییان اعم از احشام، محصولات کشاورزی و باغات، پل‌ها، راه‌ها و تصفیه‌خانه روستایی شهید لشکری را برد.»

اما این تمام خسارت وارده سیل به روستاییان نبود: «بر اثر وقوع این سیل، ۹ دستگاه خودروی سواری و نیسان، دو دستگاه تراکتور، ادوات کشاورزی و راه‌های روستایی نیز خسارت دیدند.»

 چهار روستایی مفقود شدند

سیل که آرام نشست خبر مفقودی چهار تن از اهالی روستاهای عرب شاه خان و گوار غم سیل‌زدگان را بیشتر کرد. نیروهای امدادی حاضر در مناطق روستایی به محض اطلاع از این وضع، کار جست‌وجو را آغاز کردند. به گفته میرعلی آقا سیدی، عملیات جست‌وجوی مفقودی‌های سیل با کمک تیم‌های امدادی از اهر، کلیبر، هریس و خداآفرین همراه با چهار تیم از نجاتگران مرکز استان آذربایجان شرقی همراه با تیم آنست و تجسس زمینی به مناطق اعزام شدند.

یافتن یک جسد

«مهدی خدایی» ازجمله امدادگرانی است که همراه با نجاتگران پایگاه امداد کوهستان سهند کار جست‌وجوی مفقودان سیل را دنبال می‌کند: «وقتی خبر مفقودی این افراد رسید شرایط منطقه طوری نبود که امدادگران دل به سیل بزنند و کار جست‌وجو را آغاز کنند. باید صبر می‌کردیم تا بارندگی متوقف شود و جریان سیل آرام شود. به محض فراهم‌شدن این شرایط کار جست‌وجو را آغاز کردیم و همچنان این کار ادامه دارد.» او خبر می‌دهد امدادگران خداآفرین حوالی ظهر روز دوشنبه موفق به پیداکردن یکی از اجساد شدند.

«حسن‌زاده» نجاتگر جمعیت هلال‌احمر خداآفرین این خبر را تأیید می‌کند: «به محض شدت‌گرفتن بارش باران تیم‌های امدادی ما هشدارهای لازم را به روستاهای حاشیه رودخانه‌ها دادند هر چند سیل خیلی زود به راه افتاد و روستاها را درگیر کرد. با اطلاع از خبر مفقودی سه روستایی امدادگران عملیات جست‌وجو را آغاز کردند اما امکانات کافی نبود و درخواست نیروهای کمکی از مرکز استان کردیم و تیم‌های آنست از مرکز استان رسیدند. خوشبختانه موفق شدیم جسد نوجوان چهارده ساله‌ای را پیدا کنیم.»

امدادگران جمعیت هلال‌احمر کار جست‌وجوی مفقودی‌های سیل کلیبر را ادامه می‌دهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.