میانمار، میان بحران‌های سیاسی، اقتصادی و کووید-19

گزارشگر سازمان ملل: میانمار ممکن است تبدیل به عامل گسترش شدید کووید-19 از جمله دلتا، در منطقه شود

میانمار در جنوب‌شرق آسیا با شیوع شدید کووید-19 روبه‌رو است، همچنین با بحران سیاسی و اقتصادی عمیق که به‌دنبال کودتای نظامی در ماه فوریه رقم خورد. برنامه واکسیناسیون و آزمایش‌ها در این کشور  متوقف شده و بیمارستان‌های دولتی به‌سختی کار می‌کنند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد برای میانمار، ضمن درخواست از شورای امنیت برای آتش‌بس، هشدار داد این کشور در معرض خطر تبدیل‌شدن به عامل پخش‌ِ فوق‌العاده کووید-19 قرار دارد که سراسر منطقه را دربرمی‌گیرد.

میانمار در جنوب‌شرق آسیا با شیوع شدید کووید روبه‌رو است، همچنین با بحران سیاسی و اقتصادی عمیق که به‌دنبال کودتای نظامی در ماه فوریه رقم خورد. برنامه واکسیناسیون و آزمایش‌ها در این کشور  متوقف شده و بیمارستان‌های دولتی به‌سختی کار می‌کنند.

تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در میانمار، در مصاحبه با گاردین گفت، تعداد دقیق موارد ابتلا و تلفات کووید-19 در میانمار مشخص نیست. هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و پزشکان دستیابی به اطلاعات دقیق در مورد بحران را دشوار کرده است.

اندروز گفت: «این، جهش به سمت بالاست، افزایشی بسیار سریع و نگران‌کننده.»

پایگاه خبری «ایراوادی»، رسانه مستقل، گزارش داد رسانه‌های تحت کنترل ارتش هفته گذشته اعلام کردند 10 مرده‌سوزخانه جدید در گورستان‌های یانگون، بزرگ‌ترین شهر میانمار، ساخته می‌شود تا جوابگوی تلفات کووید باشد!

زندان زندان اینسین، یانگون، میانمار
مردم پشت موانع بیرون زندان اینسین، یانگون منتظرند. حکومت کودتا با اعتراضات گسترده مردمی روبه‌رو است. Photograph: Lynn Bo Bo/EPA

اندروز افزود: «در یانگون سه نوع صف معمولا به چشم می‌خورد؛ یکی کنار خودپردازها، دیگری برای تهیه اکسیژن و مورد سوم صف کوره‌های مرده‌سوزی و سردخانه‌ها.»

کمبود اکسیژن، تجهیزات پزشکی و دارو در شهرهای سراسر کشور بیداد می‌کند. در خارج از خانه‌ها، مردم پرچم‌های زرد و سفید آویزان کرده‌اند تا نشان دهند به غذا یا دارو احتیاج دارند؛ این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی با درخواست‌های کمک و اعلامیه‌های مرگ پر شده است.

ارتش به توقیف منابع اکسیژن متهم شده است. ارتش به تأمین‌کنندگان دستور داده به مردم منابع اکسیژن نفروشند، با این ادعا که آنان مخازن اکسیژن را احتکار می‌کنند.

اندروز گفت دولت‌های بین‌المللی، از جمله همسایگان میانمار، به اقدامات سریع نیاز دارند، در غیر این‌صورت شاهد عواقب شیوع کنترل‌نشده در مرزهای خود خواهند بود.

او ادامه داد: «میانمار در حال تبدیل‌شدن به انتشاردهنده قوی انواع  ویروس کرونا از جمله دلتاست که به‌شدت خطرناک، کُشنده و بسیار مسری هستند. واقعیت این است که کووید به ملیت‌ها، مرزها، ایدئولوژی‌ها یا احزاب سیاسی احترام نمی‌گذارد.»

او گفت حدود یک‌سوم جمعیت جهان در کشورهای همسایه میانمار زندگی می‌کنند. در ماه فوریه، شورای امنیت با تصویب قطعنامه‌ای خواستار آتش‌بس در همه ایالت‌های درگیرِ ناآرامی شد تا کارکنان بهداشت بتوانند با خیال راحت واکسیناسیون کووید-19 را انجام دهند.

اندروز گفت تأیید قطعنامه درباره بحران میانمار زمینه‌ساز کمک بیشتر آژانس‌های بین‌المللی خواهد بود.

آنگ سان سوچی
معترضان به کودتای نظامی اعتراض کردند و خواستار آزادی آنگ سان سوچی در یانگون، میانمار شدند. Photograph: Reuters

روزنامه Global New Light of Myanmar که تحت کنترل ارتش است و در یانگون منتشر می‌شود، گزارش داد مین آنگ هلاینگ، رهبر نظامی حکومت میانمار، گفته برای پیشگیری، کنترل و درمان کووید-19 همکاری با جامعه جهانی، از جمله «آسه‌آن» (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) و کشورهای دوست را تقویت می‌کند.

به گفته دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، نیروهای حکومت نظامی حداقل 260 حمله به پرسنل پزشکی و مراکز درمانی انجام داده و حداقل 18 نفر را کشته‌اند. ارتش حداقل 67 نفر از کارکنان بهداشتی را دستگیر و برای 600 پزشک دیگر نیز حکم بازداشت صادر کرده است.

در مجموع، حداقل 5هزار و 630 نفر در بازداشتگاه‌ها از جمله زندان یانگون، جایی که ویروس گسترش یافته است، نگهداری می‌شوند. از ماه فوریه ارتش حداقل 931 نفر -معترضان، سیاستمداران و افراد معمولی- را کشته است.

اندروز گفت: «شواهد چشمگیری وجود دارد که جنایات علیه بشریت در میانمار در حال وقوع است. اقدامات بین‌المللی بیش از هر زمان دیگری ضروری است. مردم میانمار دارند امید خود را از توجه جامعه بین‌المللی به آنچه در میانمار اتفاق می‌افتد، از دست می‌دهند.»

حکومت نظامی در میانمار
مین آنگ هلاینگ، رهبر حکومت نظامی میانمار. Photograph: Reuters

(آخرین انتخابات پارلمانی میانمار هشتم نوامبر سال ۲۰۲۰ برگزار شد. پیروزِ این انتخابات حزب آنگ سان سوچی (لیگ ملی برای دموکراسی) بود. ارتش این کشور به نتیجه انتخابات تمکین نکرد و کودتای نظامی شکل گرفت.  ارتش میانمار اول فوریه 2021 با بازداشت آنگ سان سوچی، اعلام کرد قدرت به مین آنگ هلاینگ، فرمانده کل ارتش، منتقل شده است. نظامیان در بیانیه‌ای تأکید کردند این کودتا به‌علت رسیدگی‌نکردن به تقلب در انتخابات هشتم نوامبر انجام شد و کنترل کشور را تا یک سال آینده بر عهده گرفته‌اند. از زمان کودتای میانمار، در مناطق مرزی این کشور چندین گروه مسلح شبه‌نظامی تشکیل شد. هفته گذشته، 6 ماه پس از کودتای ارتش میانمار در کشور، مین آنگ هلاینگ، رهبر حکومت نظامی از تمدید وضعیت فوق‌العاده ملی خبر داده است. مین آنگ هلاینگ در سخنرانی تلویزیونی گفت: «تا آگوست ۲۰۲۳ مقررات وضعیت فوق‌العاده خواهیم داشت. من تعهد می‌کنم انتخابات چند حزبی برگزار کنم.»)

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.