روزگار غیب شدن سفته ها در بازار

صدوربیش از ۲۰ هزار فقره سفته و بیش از ۳۰ هزار تمبر به‌صورت دیجیتالی

سفته این روز‌ها به یکی از معضلات مردم تبدیل شده است. آن‌هایی که چک ندارند، معمولا سفته را برای ضمانت و راه‌انداختن کارشان تهیه می‌کنند، مبلغ کمی می‌دهند و آن را می‌خرند و کارشان را راه می‌اندازند. اما اکنون، سفته‌فروشی در بانک‌ها به یک چالش تبدیل شده است؛ چالش برای فروشندگان و البته خریداران.

از ابتدای مردادماه توافقنامه نسخه الکترونیکی سفته، ویژه تسهیلات کرونایی بین سازمان مالیاتی خزانه داری کل کشور و بانک ملی منعقد شد. بر اساس این توافقنامه قرار شد نسخه الکترونیکی سفته به صورت آزمایشی و فقط برای تسهیلات کرونا در قالب ۱۲ و ۱۷ میلیون تومان تولید و برای بنگاه‌های اقتصادی صادر ‌شود.

هدف از این اقدام تحقق اقتصاد هوشمند و دولت الکترونیک، تسهیل در ارائه خدمات و کاهش مراجعات حضوری مردم در روزهای کرونایی بود. اما به نظر می‌رسد ماجرای سفته الکترونیکی این روزها دردسر آفرین شده و این فرض که سفته‌های دیجیتال قرار است جای سفته فیزیکی را بگیرد پس بنابراین سفته کاغذی دیگر تولید و توزیع نمی‌شود، به کمبود سفته در بازار دامن زده است.

«سفته در بازار نایاب شده». این را متقاضیان خریدی می‌گویند که با مراجعه به چندین شعبه بانک ملی همچنان موفق به تهیه سفته نشده‌اند. اما آیا کمبود سفته ریشه در افزایش تقاضای وام دارد یا ماجرای کمبود کاغذ برای چاپ، بار دیگر تکرار شده است؟ شاید هم فروش مبالغ خرد آن به صرفه نیست. اما نقش سفته الکترونیکی در این میان چیست؟

آن‌گونه که مراجعات مردم به شعب بانک‌ها نشان می‌دهد، سفته‌هایی با ارزش پایین در بانک‌ها نایاب شده است. باجه‌نشینان، اما می‌گویند این مشکل به‌دلیل تغییریافتن مبالغ سفته و چاپ جدید بروز کرده است.

در همین حال ۲۹ شهریور ۹۹، معاون فناوری اطلاعات بانک ملی با اشاره به ارائه تسهیلات با سفته الکترونیکی، گفته است: بیش از ٨۰۰۰ پرونده تسهیلاتی را بدون اینکه افراد نیازی به مراجعه به شعب بانکی ملی پیدا کنند، تکمیل و تسهیلاتشان را پرداخت کردیم.

مسعود خاتونی با اشاره به پیاده‌سازی امضای دیجیتالی در بخش ارائه تسهیلات برای کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از کرونا گفت: در یک ماهی که این فضا مهیا شده، بیش از ۵۰ هزار امضا برای مشتریان صادر شده است و با این شیوه تا پایان شهریورماه از ۱۰۰ هزار امضا رد خواهیم شد. در شرایط فعلی از صفر تا ۱۰۰ پرونده تسهیلاتی را مشتری انجام می‌دهد، اگر نیاز باشد سفته الکترونیکی تهیه می‌کنند، پای آن تمبر الکترونیکی الصاق می‌کنند و در پایان نیز پیام‌های لازم ردوبدل می‌شود و شخص متقاضی تسهیلات را دریافت می‌کند و به این ترتیب متقاضی در کمتر از ۲ دقیقه می‌تواند تسهیلات خود را دریافت کند و برای کسی که آشنایی کمتری دارد در ۱۰ دقیقه تکمیل می‌شود.

به‌گفته او، در کنار صدور امضای دیجیتالی برای پرداخت تسهیلات مربوط به کسب‌وکار‌های آسیب‌دیده از کرونا تاکنون بیش از ۲۰ هزار فقره سفته و بیش از ۳۰ هزار تمبر به‌صورت دیجیتالی صادر شده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.