المپیک توکیو باعث افزایش کووید-19 در ژاپن شد؟

هر چند رئیس کمیته بین‌المللی المپیک یکشنبه با خاتمه بازی‌های تابستانی توکیو، مسابقات امسال را با واژه‌هایی چون «امید، اتحاد و صلح» توصیف کرد، اما برخی معتقدند توکیو 2020 «زخمی بر جامعه ژاپن زده»، «تفرقه و بی‌اعتمادی» را افزایش داده، شیوع کووید-19 را بدتر و صورت‌حسابی 15میلیارد دلاری بر مالیات‌دهندگان این کشور تحمیل کرده است. اکنون با فروکش‌کردن شعله المپیک، ژاپنی‌ها هزینه‌ها و مزایای برگزاری بازی‌های تابستانی در دوران همه‌گیری را ارزیابی می‌کنند.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: هنگامی که رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) روز یکشنبه ختم بازی‌های تابستانی توکیو را اعلام کرد، مسابقات امسال را این‌گونه توصیف کرد: «امید، اتحاد و صلح».

«برای اولین‌بار از زمان شروع همه‌گیری، همه جهان گرد هم آمدند. احساسات میلیاردها نفر را در سراسر جهان با هم متحد کرده است و لحظات شاد و الهام‌بخشی را به اشتراک گذاشته‌اند. این به ما امید می‌دهد» اینها را توماس باخ در ورزشگاه ملیِ بزرگِ خالیِ توکیو گفت.

در واقع، برای کسانی که بازی‌ها را از طریق تلویزیون دنبال می‌کردند، نمایش خیره‌کننده ورزشکاران بدون تماشاگران، باعث دورشدن از فاجعه همه‌گیری شد.

اکنون با فروکش‌کردن شعله المپیک و خاموش‌شدن دوربین‌ها، ژاپنی‌ها هزینه‌ها و مزایای تصمیم کمیته بین‌المللی المپیک برای برگزاری بازی‌های تابستانی در دوران همه‌گیری را ارزیابی می‌کنند.

تحلیلگران می‌گویند دلیل چندانی برای جشن‌گرفتن وجود ندارد. آنان می‌گویند المپیک فقط شیوع کووید-19 را در ژاپن بدتر و صورت‌حسابی  15میلیارد دلاری بر مالیات‌دهندگان این کشور تحمیل کرده است، همزمان با اینکه کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) از میلیاردها دلار حق پخش برخوردار می‌شود.

المپیک 2020 توکیو
المپیک 2020 توکیو. Photograph: Eugene Hoshiko/AP

برای نتیجه‌گیری زود است؟

از زمان شروع بازی‌های المپیک در 23 جولای، طبق آمار رسمی 170هزار نفر در ژاپن به کووید-19 مبتلا شده‌اند و دست‌کم 178 نفر جان باخته‌اند.

توکیو -که تا پایان آگوست در حالت فوق‌العاده قرار دارد- موارد ابتلای بی‌سابقه‌ای ثبت می‌کند. روز پنجشنبه  5هزار و 42 مبتلای جدید گزارش شد. همچنین بر اساس گزارش گاردین از خبرگزاری کیودو، بیش از 45هزار نفر با علایم خفیف کووید-19 از هفته گذشته در قرنطینه خانگی بودند، در مقایسه با 26هزار نفر در هفته قبل از آن. ژاپن روز دوشنبه 12هزار و 73 مورد جدید ابتلا به کووید-19 گزارش کرد که 43درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافته و 2هزار و 884 نفر از آنان در توکیو بودند. تعداد کل موارد ابتلا به کووید-19 در ژاپن از یک‌میلیون نفر عبور کرده و در مجموع 15هزار و 309 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این ارقام در مقایسه با مواردی که در بیشتر کشورهای جهان مشاهده می‌شود، پایین است، اما با توجه به اینکه بیمارستان‌ها در ژاپن تحت فشارند و فقط یک‌چهارم مردم واکسینه شده‌اند، کارشناسان می‌ترسند موارد ابتلا و مرگ‌ به‌طور چشمگیری افزایش یابد.

همچنین درخواست‌ها‌ برای وضعیت اضطراری سراسری و تغییراتی در قانون در حال افزایش است تا به مقامات اجازه دهد از انواع قرنطینه‌های سختی که در سایر نقاط جهان وضع می‌شود، استفاده کنند.

کمیته بین‌المللی المپیک هرگونه ارتباط بین المپیک و افزایش ناگهانی کرونا در ژاپن را رد می‌کند. این گروه روز شنبه گفت برنامه آزمایش روزانه برای ورزشکاران، همچنین «سیستم ایمنی حباب المپیک» که افراد درگیر در المپیک را از عموم مردم ژاپن جدا می‌کرد، مانع از انتقال ویروس بین دو گروه شده است. این سازمان گفت از اول جولای در مجموع 430 مورد مثبت -که بیشترشان مقامات و پیمانکاران ژاپنی هستند- ثبت کرده و بیش از 630 هزار آزمایش غربالگری انجام داده است.

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، هم گفت فکر نمی‌کنم المپیک توکیو عامل این افزایش موارد ابتلا باشد. با این‌حال، تحلیلگران به این ارزیابی‌ها معترضند و برخی می‌گویند برای نتیجه‌گیری زود است.

المپیک توکیو 2020
اعتراض به سفر توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به هیروشیما، در توکیو 16 جولای. Photograph: Edgar Su/Reuters

توجه و پول

ساتوکو ایتانی، دانشیار دانشگاه کانسای ژاپن گفت در حالی که ممکن است «اثبات رابطه مستقیم» بین موارد مثبت درگیر در المپیک و شیوع ویروس کرونا در توکیو «چالش‌برانگیز باشد»، واضح است که میزبانی المپیک بر رفتار مردم تأثیر داشته است. به آنان احساس کاذبی از عادی‌بودن داده و «چراغ سبزی برای سفر». رسانه‌های محلی از «فضایی شبیه به میهمانی» در برخی محله‌های توکیو گزارش دادند، درحالی که مردم برای تماشای مسابقات المپیک در کافه‌ها جمع شده بودند و قوانین اضطراری شهر نقض می‌شد.

باربارا هولتوس، جامعه‌شناس و معاون موسسه آلمانی مطالعات ژاپنی در توکیو، گفت: «میزبانی المپیک و گردهمایی جهانی در توکیو سیگنال‌های اشتباهی به مردم داده است. چرا به خویشتنداری و خودداری دلخواه دولت پایبند باشید، درحالی که همزمان المپیک در حال برگزاری است؟ چرا مردم نباید در سراسر کشور سفر کنند، درحالی که جهان به کشورشان سفر می‌کند؟»

او می‌گوید: «میلِ سوگا برای برگزاری المپیکی موفق مانع از آن شد که دولت تمام توان خود را برای مبارزه با همه‌گیری به‌ کار گیرد. توجه و پول از مبارزه با کووید-19 به سمتی دیگر منحرف شد.»

نبودِ مراقبت‌های بهداشتی لازم، در تفاوت اقدامات در مکان‌های المپیک و خارج از آن، مشهود بود. کنجی شیبویا، متخصص سرشناس بهداشت عمومی ژاپن گفت: «موارد ابتلا در دهکده المپیک به‌ دلیل آزمایش جمعی و پوشش بالای واکسیناسیون نسبتا پایین نگه داشته شد؛ که کاملا در تضاد با وضعیت خارج از دهکده بود: آزمایش کم و پوشش اندک واکسیناسیون، با افزایش سریع موارد ابتلا و نیاز به مراقبت‌های شدید بیمارستانی.»

او افزود: «این به‌ وضوح نشان می‌دهد تا زمانی که همه‌گیری در داخل و خارج از مکان‌های المپیک کنترل نشود، برگزاری المپیکی امن و مطمئن بسیار چالش‌برانگیز است.» شیبویا با اشاره به اینکه کمیته بین‌المللی المپیک با تصمیم برای برگزاری این بازی‌ها، خواسته‌های مردم ژاپن را نادیده گرفت، گفت توکیو 2020 «زخمی بر جامعه ژاپن زده» و «تفرقه و بی‌اعتمادی» را افزایش داده است.

یوشیهیده سوگا
یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن.Photograph: 124144+0900/AP

آزمون سوگا

سوگا، نخست‌وزیر و رهبر حزب لیبرال دموکرات ژاپن، یکی از سیاستمدارانی است که با بیشترین نارضایتی روبه‌روست. نظرسنجی روز دوشنبه روزنامه آساهی شیمبون نشان داد حمایت از سوگا برای نخستین‌بار از زمان روی کارآمدن او، به میزان پایینِ  28درصد رسیده است.

به گفته دونا ویکس، استاد علوم سیاسی در دانشگاه موساشینو در توکیو «آزمون سوگا نحوه واکنش او به وخامت شرایط همه‌گیری خواهد بود. او و متحدانش همچنین باید رأی‌دهندگان را متقاعد کنند که مقصر افزایش موارد ابتلا نه آنانند، نه المپیک. همچنین این سوال وجود دارد که آیا می‌توانند میزان واکسیناسیون را که هنوز کُند است، بهبود بخشند یا خیر».

فقط زمان هزینه واقعی میزبانی المپیک ژاپن را مشخص می‌کند، زیرا قرار است پارالمپیک هم 24 آگوست آغاز شود. برخی از خسارات را می‌توان محاسبه و بازیابی کرد، اما همان‌طور که ایتانی از دانشگاه کانسای می‌گوید «زندگی‌هایی را که اکنون از دست می‌روند، نمی‌توان».

به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین برنده از میان همه، IOC باشد، که المپیک را با میلیاردها دلار درآمدِ حق پخش بازی‌های توکیو، به‌ آسودگی ترک می‌کند!

منبع: الجزیره

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.