همه چیز از مغازه علیرضا شروع شد

خانه هلال جوادیه فلاح، از قدیمی‌ترین خانه‌های هلال ایران

اهالی شهر جوادیه فلاح استان کرمان، روزهای دوری را به خاطر دارند که اولین خانه هلال این شهر در مغازه یکی از همشهری‌ها دایر شده بود؛ جوانی از اهالی همین شهر که با پایان دوره دانشجویی در شهری دیگر، به جوادیه فلاح برگشته بود و عضویتش در کانون دانشجویی، او را با فعالیت‌های هلال‌احمر آشنا کرد.
مسئول خانه هلال روستایی جوادیه فلاح دوسال فعالیت‌های داوطلبی و آموزشی را در همین مغازه پیگیری می‌کرد و خیران را برای مشارکت در فعالیت‌های مختلف، به هلال‌احمر فرا می‌خواند. این خانه هلال هنوز صاحب دفتر و ساختمانی مستقل نشده بود که در سال 1396 به عنوان خانه هلال روستایی برتر کشور معرفی شد.

سال 94 بود که فعالیت‌های خانه هلال شهر جوادیه فلاح به صورت خودجوش آغاز شد. «علیرضا حسینی‌پور» عضو سازمان جوانان هلال‌احمر و کانون دانشجویی بعد از پایان دوره دانشجویی به جوادیه فلاح برگشته بود.

چندسالی از عضویتش در کانون دانشجویی می‌گذشت و حالا که به شهر خود برگشته و شغل آزادی را برای خودش دست‌‎وپا کرده بود، تصمیم گرفت شعبه‌ای از هلال‌احمر در جوادیه فلاح دایر کند.

او می‌گوید: «مردم جوادیه فلاح تا آن زمان آشنایی زیادی با هلال‌احمر نداشتند. فعالیت‌های گسترده جمعیت را نمی‌شناختند. سال‌های اول خانه هلال جوادیه فلاح حتی دفتر و جایی برای برگزاری جلسه‌ها و انجام فعالیت‌ها نداشت.

برای همین گوشه‌ای از مغازه را به این کار اختصاص داده بودم. یکی‌یکی سراغ خیران و افرادی که می‌شناختم رفتم تا گروهی داوطلب و خیر برای انجام مشارکت‌ها تشکیل دهیم. این گروه خیلی زود پا گرفت و گسترش پیدا کرد.»

خانه هلال هنوز افتتاح رسمی نشده و ساختمان و دفتری برای خود نداشت. جلسات مربوط به آن در مغازه علیرضا برپا می‌شد که در سال 96 به عنوان برتر کشور معرفی شد. این خانه هلال عنوان خانه هلال برتر را در سال بعد هم از آن خود کرد.

خانه هلال با فعالیت‌های داوطلبی به میدان آمد

کتابخانه جوادیه فلاح که 12 سال متروکه بود، به درخواست خیران و رئیس خانه هلال به هلال‌احمر واگذار شد تا به عنوان دفتر خانه هلال از آن استفاده شود. بعد هم خانواده شهید اکبرپور، از اهالی همین شهر، برای بازسازی ساختمان و تجهیز آن به هلال‌احمر کمک کردند.

همین امر باعث شد تا نام خانه هلال را «خانه هلال شهید اکبرپور» گذاشتند. سال 1397 این مرکز رسما افتتاح شد. فعالیت‌ها گسترش بیشتری پیدا کرد و اعضای خانه هلال پا به عرصه‌های مختلف گذاشتند.

تا زمانی که کارگاه کارآفرینی به کمک و همراهی ما نیاز داشت باشد، از آنها حمایت می‌کنیم. از کمک به تهیه لوازم و مواد اولیه گرفته تا فروش و بازار کار. اما امروز این کارگاه به جایی رسیده که در تمام مراحل کار توانمند شده و نیازی به حمایت ما ندارد. برای همین هم اداره کارگاه را به خود زنان شاغل در آن سپرده‌ایم

حسینی‌پور می‌گوید: «فعالیت‌های مختلفی را در این سال‌ها انجام داده‌ایم. اغلب این کارها در حوزه داوطلبی و با حضور خیران شهر رقم خورده است. تأمین هزینه‌های دارو و درمان، تأمین جهیزیه، کمک به تحصیل دانش‌آموزان و… انواع این فعالیت‌ها بود.

در کنار فعالیت‌های خانه هلال، خیریه‌ای با حضور اغلب کارمندان شهر راه‌اندازی کردیم. این شهر 6هزار نفر جمعیت دارد. با پولی که این اعضا به صورت مسمتر و ماهیانه به خیریه کمک می‌کنند، کارهای بزرگی در شهر خودمان انجام شده است. تعدادی از روستاهای اطراف را هم به عنوان روستای هدف انتخاب کرده و نیازمندان آن را تحت پوشش قرار دادیم.»

مشکلی به نام اعتیاد

یکی از مشکلاتی که مردم شهر و به خصوص جوانان را درگیر خود کرد، اعتیاد بود. جلسات ان.ای هم مدتی بود که در شهر برگزار نمی‌شد. برای همین اعضای خانه هلال تعدادی از افرادی که سوءمصرف مواد را ترک کرده بودند، به همکاری دعوت کرد.

با حضور این افراد و اعضای خانه هلال، در هر جلسه یک فرد داوطلب که درگیر مصرف موادمخدر بود در این جلسه‌ها شرکت می‌کرد و چند نفر از اعضای ترک‌کرده داوطلب، با او درباره اعتیاد و چگونه ترک‌کردن صحبت می‌کردند.

حسینی‌پور می‌گوید: «در عرض یک‌سال موفق شدیم 10نفر از افراد درگیر اعتیاد را از این آسیب بیرون بیاوریم. سال دوم هم همین‌طور. در این دوسال اعضای خانه هلال هم در جلسات حضور داشتند و به این افراد کمک می‌کردند.

اما بعد از دو سال اداره این جلسه‌ها به خود افراد دارای سوءمصرف و همچنین افرادی که موادمخدر را ترک کرده‌اند، سپرده شد. این جلسه‌ها هنوز هم ادامه دارد و هر زمان افراد درگیر آسیب‌های اجتماعی و یا افراد بهبودیافته از ما کمک بخواهند، به نیاز آنها رسیدگی می‌کنیم.»

کارآفرینی در انار

کارآفرینی در روستای انار، قدم دیگری بود که خانه هلال جوادیه فلاح در استان کرمان برداشت تا به وسیله آن زنان سرپرست خانوار را توانمند کند.

کارگاه خیاطی که به همت خیران راه‌اندازی شد و در ماه‌های اول تنها به دوخت ست آشپزخانه می‌پرداخت، حالا 18 نیروی کار ماهر دارد و علاوه بر دوخت ست آشپزخانه، به دوخت و دوز سفارشی لباس و… هم می‌پردازد. برشکار و طراح و دیگر افراد دارای مهارت جذب کارگاه شده یا در آن آموزش دیده‌اند.

رئیس خانه هلال جوادیه فلاح می‌گوید: «تا زمانی که کارگاه کارآفرینی به کمک و همراهی ما نیاز داشت باشد، از آنها حمایت می‌کنیم. از کمک به تهیه لوازم و مواد اولیه گرفته تا فروش و بازار کار. اما امروز این کارگاه به جایی رسیده که در تمام مراحل کار توانمند شده و نیازی به حمایت ما ندارد. برای همین هم اداره کارگاه را به خود زنان شاغل در آن سپرده‌ایم.

گرچه گاهی به آن سر می‌زنیم و در صورت نیاز به کمک‌شان می‌رویم. اما این کارگاه یکی از نمونه‌های موفق کارآفرینی در این منطقه بود که به درآمدزایی معقولی هم رسیده است.»

اردوی جهادی خانه هلال جوادیه فلاح
با همکاری سایر خیریه‌ها

مراکز خیریه و گروه‌های داوطلبی در جوادیه فلاح در حال گسترش هستند. این روزها رئیس خانه هلال در تلاش است تا برنامه‌های این مراکز خیریه و انجمن‌های مردم‌نهاد را هدفمندتر و بهینه‌تر کند؛ تقسیم‌بندی مناطق مختلف شهر و واگذاری مشکلات هر محدوده به یک خیریه یکی از راه‌حل‌هایی است که در حال حاضر در این زمینه بررسی می‌شود.

آموزش کمک‌های اولیه و آشنایی با هلال‌احمر و دوره‌های مختلف امداد و آشنایی با حوادث، فعالیت‌های دیگری است که با حضور اهالی شهر جوادیه فلاح رقم می‌خورد. حسینی‌پور می‌گوید: «اولین روزهایی که فعالیت خودم در زمینه معرفی هلال‌احمر در جوادیه فلاح را آغاز کردم، مردم اطلاع چندانی از آن نداشتند.

اما در سال‌های گذشته چنان به فعالیت‌های هلال‌احمر و آموزش‌ها علاقه‌مند شده‌اند که خودشان درخواست برگزاری دوره‌های بیشتر را می‌دهند یا پیشنهاد انجام کارهای داوطلبانه مختلف را به ما ارایه می‌کنند.»

کنار مردمی که به آخر خط رسیده اند!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.