خون سیاوشان، در رگ‌های سکوترا

جزیره سُکوترا، جزیره‌ای منحصربفرد در اقیانوس هند و بخشی از خاک یمن است. این جزیره در ۳۸۰ کیلومتری جنوب شبه‌جزیره عرب و در نزدیکی خطوط حمل‌ونقل دریایی در اقیانوس هند و دریای سرخ و در دهانه خلیج عدن واقع شده است. سکوترا فقط ۱۳۲کیلومتر طول دارد اما به دلیل تنوع زیستی بی‌نظیر آن در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و شواهدی وجود دارد که اولین‌بار حدود ۳۰۰۰ سال پیش انسان‌ها در آن ساکن شدند. در این مجمع‌الجزایر بیش از ۳۰۸ گونه گیاهی وجود دارد که یکی از گیاهان منحصر به این جزیره «خون اژدها» یا «خون سیاوشان» نام دارد که در ارتفاع ۸۰۰ متری از سطح دریا می‌روید. اهالی این جزیره از تنه این درخت نوعی صمغ به دست آورده که در داروسازی، رنگرزی و ورنی‌سازی کاربرد دارد. کسانی که تجربه‌ای در زمینه روش صحیح صمغ‌گیری ندارند حق ندارند این کار را انجام دهند؛ زیرا ممکن است این گونه گیاهی را به خطر بیندازند.
نوعی گیاه دیگر بومی این جزیره به «رز صحرایی» معروف است که هنگام گل‌دادن زیبایی آن چند برابر می‌شود.
در سکوترا بیش از ۴۲ گونه پرنده وجود دارد که ۱۱ گونه آن بومی هستند؛ نظیر سار، گنجشک و زردپر بومی سکوترا.
قرن‌هاست که این جزیره به دور از سرزمین یمن و در انزوا تکامل یافته است و امروز حدود ۶۰ هزار نفر در این مجمع‌الجزایر زندگی می‌کنند اما متأسفانه این جزیره مردمی فقیر دارد و در کشوری فقیر واقع شده است.
آمدن تعدادی از کشورهای ثروتمند به این جزیره به بهانه کمک، این شک را در مردم ایجاد کرده است که ممکن است به صورت نامحسوس به مستعمره تبدیل شوند؛ با اینکه این جزیره منحصربفرد از جنگ یمن آسیب ندیده است اما در قلب کشمکش قدرت در منطقه قرار دارد.
سال‌هاست یک ائتلاف از کشورهای خلیج در حال جنگ در یمن هستند. آنها کمک‌های بشردوستانه به سکوترا می‌فرستند؛ اما امارات متحده عربی حضور پررنگ‌تری دارد و زیرساخت‌های مورد نیاز خود را در جزیره بر پا کرده است. هر چه سکوترا پیشرفته‌تر می‌شود بعضی از ساکنان آن نسبت به تأثیرات این پیشرفت‌ها بیشتر نگران می‌شوند. بزرگ‌ترین تهدید برای آنها پیشرفت بدون مطالعه، بدون بررسی اثرات زیست‌محیطی و بدون نگرانی برای محیط‌ زیست است. آنها امیدوارند که بتوانند زبان سنتی، شیوه سنتی زندگی و استفاده از محیط‌ زیست را برای خود و نسل‌های آینده حفظ کنند.
گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع: BBC

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.