حاشیه‌های فرهنگی آخرین پاییز قرن چهاردهم

مرور اخبار و حواشی جنجالی فرهنگی در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که در آن استاد محمدرضا شجریان هشتاد ساله شد؛ نقش بهنوش طباطبایی در نمایش محمد رحمانیان به خاطر یک گربه  سانسور شد، سعید راد از سریال پرحاشیه دل انتقاد کرد، ترانه علیدوستی با پریناز ایزدیار در فیلم جدید مانی حقیقی جابه‌جا شد، قاتلی که چهل سال پیش جان لنون افسانه‌ای را از دنیای موسیقی گرفت اظهار پشیمانی کرد و البته فعالیت‌های اعتراضی و سیاسی کیم کارداشیان که آغاز جنجالی و پرحاشیه‌ای بود برای آخرین پاییز قرن چهاردهم شمسی.

جوایز امی، شبی پر از اولین‌ها

مریم دوباره – شهروندآنلاین: جوایز امی یا جوایز برترین‌های تلویزیون آمریکا امسال یک مراسم کاملا کرونایی و مجازی بود. شاید سال‌ها بعد، نسل‌های بعد از این شیوه برگزاری مراسم امی به عنوان یکی از حاشیه‌های فرهنگی آخرین پاییز قرن چهاردهم یاد کنند و با تماشای تصاویر بازمانده از آن به خوبی درک کنند که زندگی جهانیان در دوران هجوم کرونا به چه شکل بوده است.

امی امسال به دلیل شیوع کرونا بدون حضور نامزدهای بخش‌های مختلف برگزار شد و فقط جیمی کیمل مجری و کارکنان برگزاری مراسم در محل ضبط برنامه حضور داشتند، آن هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

نامزدهای بخش‌های مختلف هم در خانه، مقابل دوربین نشسته بودند و هنگامی که نام یکی از کاندیداها به عنوان برنده اعلام می‌شد، کارکنان امی با لباس‌های مخصوص مقابله با کرونا راهی خانه طرف شده و جایزه را آن‌جا بهش تحویل می‌دادند. در چنین شرایطی برنده اصلی امی کسی نبود جز جیمی کیمل.

جیمی کیمل کمدین، صداپیشه، هنرپیشه، نویسنده، تهیه‌کننده، نوازنده و مجری 53 ساله آمریکایی اجرای امی امسال را بر عهده داشت.

اجرایی مالامال از انواع و اقسام شوخی‌ها و خوشمزگی‌ها درباره کرونا. کیمل که بیشتر با تاک‌شوی «جیمی کیمل لایو!» شناخته می‌شود، عملا برگ برنده امی امسال بود.

اتفاقی که پیش‌تر هنگام اجرای هشتادونهمین و نودمین دورهٔ مراسم اسکار نیز رخ داده بود و کیمل توانسته بود یک‌تنه با شوخی‌هایش از سقوط یک برنامه خسته‌کننده جلوگیری کند، این‌بار نیز در این وظیفه موفق شد، آن‌هم در حالی که داشت از یک سالن خالی برنامه‌اش را اجرا می‌کرد.

اما حتی جیمی کیمل هم (که با اجرای امی در سال‌های 2012 و 2016 و البته اجرای پنج دوره از جوایز موسیقی آمریکا در میان مجریان آمریکایی رکورددار است) نتوانست مانع سقوط تماشاگران این دوره از مراسم شود.

در پایان اهدای جوایز تلویزیونی آمریکا اعلام شد که پخش زنده امی ۲۰۲۰ فقط ۶.۱ میلیون نفر بیننده داشته که نسبت به مراسم سال گذشته ۱۲ درصد کمتر بوده و در کل کمترین میزان بینندگان تاریخ این مراسم را داشته است.

مراسم هفتاد و دومین دوره جوایز امی شبی بود پر از شگفتی‌ها، پر از اتفاقات بامزه، شبی پر از اولین‌ها.

شبی که برای اولین بار اوژن و دانیل لوی به عنوان پدر و پسر هر دو توانستند مجسمه‌های باارزش امی را در دست بگیرند. دریافت همزمان مجسمه امی توسط یک پدر و پسر از حاشیه‌های فرهنگی آخرین پاییز قرن چهاردهم محسوب می‌شود.

امی شبی بود پر از شگفتی‌ها
شبی خوش برای پدر و پسر

شبی که “شیتز کریک” برای اولین بار توانست تمام جایزه‌های بخش خودش را به خود اختصاص دهد.

شبی که رکود سنی برندگان جایزه امی شکست و زندایا در حالی که همین چند روز پیش ۲۴ سالش شده بود، جایزه بهترین بازیگر زن درام را در دست گرفت تا صاحب رکود جوان‌ترین برنده این جایزه شود.

زندایا هم‌چنین اولین بازیگر سیاه‌پوستی بود که این جایزه را پس از وایولا دیویس در سال ۲۰۱۵ می‌برد.

و شبی که سریالی مانند «نگهبانان» از شبکه اچ‌بی‌او حداقل ۳۰ بار نامش در مراسم ذکر شد- که این هم یک رکورد بود. این سریال در 26 رشته نامزد شده بود و در پایان هم چهار جایزه اصلی امی را از آن خود کرد.

بانو و گربه ملوس دردسر ساز شدند

در شرایطی که هنوز مرکب بیانیه ضد سانسور هنرمندان سینمای ایران که در روز ملی سینما صادر شد، خشک نشده بود، اتفاقی عجیب در دنیای تئاتر رخ داد: توقیف یکی از اپیزودهای یک نمایش پربیننده و به خاطر وجود یک گربه بر صحنه نمایش.

ظاهرا در یکی از اپیزودهای این تئاتر با نام «بانو با گربه ملوس»، بهنوش طباطبائی همراه با گربه خود روی صحنه می‌رفت- که همان هم باعث این اتفاق شده است.

البته پیش‌تر، دفتر موسیقی وزارت ارشاد قطعات رضا یزدانی را نیز در موسیقی این نمایش به دلیل ایام محرم و صفر ممنوع کرده بود.

طباطبایی در نمایش رحمانیان
اپیزود بانو و گربه ملوس توقیف شد

 

نکته جالب در این بین این بود که هر چند بعد از بهنوش طباطبایی، محمد رحمانیان نیز در گفتگوهای رسانه‌ای متعددی عنوان کرده که اپیزود «بانو و گربه ملوس» به خواست و اراده‌ی شورای نظارت مرکز هنرهای نمایشی و مدیرکل اداره‌ی هنرهای نمایشی با مشکل ممیّزی مواجه و حذف شده است.

اما رئیس شورای ارزشیابی و نظارت اداره‌ کل هنرهای نمایشی این موضوع را تکذیب می‌کند.

آن هم در شرایطی که در اجراهای نمایش دیگر خبری از این اپیزود نیست. برای خواندن گزارش کامل اینجا کلیک کنید.

 

کمپین خانم سلبریتی برای جذب فالوئر!

خیلی‌ها عقیده دارند که خانم کیم کارداشیان یکی از عجیب‌ترین سلبریتی‌های دنیای سرگرمی است. چهره‌ای که دلیل اشتهار و محبوبیتش معلوم نیست و در واقع کاری در زندگیش نکرده تا بتوان آن را دلیل معروفیتش دانست.

کارداشیان‌ها می‌توانند از حاشیه‌های فرهنگی آخرین پاییز قرن چهاردهم باشند.

آن‌ها همه‌گی شخصیت‌های یک رئالیتی‌شوی تلویزیونی بوده‌اند و تنها با اتکا به آن کار خود را در قامت ستاره تثبیت کرده‌اند، بدون این که کار یا هنر چندانی داشته باشند. اما ظاهرا خانم کارداشیان می‌خواهد وجهه دیگری برای خودش ردیف کند.

او که دیده این روزها در آمریکا نان و آب در نظرات روشنفکرانه سیاسی صادر کردن و به خصوص آمریکاستیزی است، در اعتراض به  “نفرت پراکنی، تبلیغات و سوء اطلاعات” که در فضای سیاسی آمریکا دیده می‌شود، حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی خود را مسدود می‌کند.

در این راه البته کیم کارداشیان تنها نیست و در واقع این حرکت بخشی از کمپینی است به نام “نفرت‌افکنی را برای سودآوری متوقف کنید”؛ که از سوی فعالان حقوق مدنی مدیریت می‌شود و در جریان آن کیم کارداشیان هم مثل تعدادی دیگر از شخصیت‌های سرشناس اعلام کرده‌ که حساب‌های شبکه اجتماعی خود را به مدت یک روز غیرفعال می‌کند.

برگزارکنندگان کمپین ” نفرت پراکنی را برای سودآوری متوقف کنید” فیس‌بوک و اینستاگرام را متهم می‌کنند که اقدامات کافی برای جلوگیری از انتشار سخنان نفرت‌انگیز، اطلاعات نادرست و اخبار جعلی را در دستور کارشان ندارند.

کیم کارداشیان که بیش از 188 میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد و درآمد کلانی از تبلیغ کالاهای خود در این فضا دست می‌آورد، در زیر یک پست تصویری که روی آن نوشته “نفرت ممنوع” درج شده، نوشته: «من عاشق ارتباط مستقیم از طریق اینستاگرام و فیس‌بوک با شما دنبال‌کنندگان خود هستم. اما نمی‌توانم ساکت بنشینم و سکوت کنم تا این شبکه‌های اجتماعی.  اخبار جعلی، جوسازی سیاسی و نفرت را منتشر کنند.»

کیم کارداشیان که بیش از 188 میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد
کارداشیان‌ها همه‌گی شخصیت‌های یک رئالیتی‌شوی تلویزیونی بوده‌اند و تنها با اتکا به آن کار خود را در قامت ستاره تثبیت کرده‌اند، بدون این که کار یا هنر چندانی داشته باشند.

منتقدین سلبریتی‌های آمریکایی اعتراضات سیاسی را بازی جدید سلبریتی‌ها برای افزایش فالوور عنوان کرده‌اند.

با این حال کمپین “نفرت‌افکنی را برای سودآوری متوقف کنید” دنبال‌کنندگان سرشناس و خوش‌نامی نیز دارد. از جمله لئوناردو دی‌کاپریو، ساشا بارون کوهن، جنیفرلارنس و کیتی؛ پری.

کیتی پری که 107 میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد نوشت: «زمانی که‌ رسانه‌های اجتماعی چشمان خود را روی گرو‌ه‌های منتشر کننده اخبار جعلی و اطلاعات نادرست می‌بندند، نمی‌توانم بی‌دلیل ساکت بنشینم».

پری پستش را با یک جمله از جورج اورول در مورد “حقیقت” شروع کرده بود: «در زمانه فریب و تقلب، گفتن واقعیت یک انقلاب است».

“اشتون کوچر” بازیگر هم که میلیون‌ها فالوئر در شبکه‌های اجتماعی دارد  همزمان با پیوستن به این جنبش تحریمی نوشت: «شبکه‌های اجتماعی برای انتشار نفرت و خشونت ساخته نشده‌اند».

 

 

ماجراهای جنجالی «دلِ» بی‌کیفیت و پرحاشیه

در حالی که سریال «دل» این روزها زیر فشار سنگین منتقدان شرایط دشواری را تجربه می‌کند، انتشار انتقادات سعید راد، بازیگر این سریال که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت، اوضاع را دشوارتر کرد و سازندگان «دل» را کاملا به گوشه رینگ برد.

سعید راد که در «دل» برای اولین بار در یک سریال شبکه نمایش خانگی ایفای نقش کرده؛ در یک گفتگوی رادیویی اظهار داشت که از بازی در سریال “دل” پشیمان است.

انتقادات او گستره وسیعی را شامل بود؛ راد در گفتگوی جنجالی‌اش به کارگردانی منوچهر هادی، به انتخاب نامناسب بازیگران، به آب بستن سریال و افزایش قسمت‌های آن با هدف استفاده تجاری از آن انتقادهای تند و صریحی کرد.

انتقاداتی که با پاسخ تند یکتا ناصر، دیگر بازیگر و  عذرخواهی منوچهر هادی، کارگردان «دل» همراه شد- که البته بسیاری معذرت‌خواهی او را کنایه‌آمیز خواندند.

سعید راد که به ادعای یک تهیه‌کننده برای بازی در «دل» یک میلیارد و دویست میلیون تومان دستمزد گرفته، گفت که آن‌قدر از سریال ناراضی بوده که خودش آن را در زمان پخش دنبال نکرده است: «می‌دانستم مطمئناً اذیت می‌شوم. این را جلسه هفتم و هشتم فیلمبرداری فهمیدم اما تعهد داده بودم و باید ادامه می‌دادم».

سعید راد کارگردان را از انتقاداتش بی‌نصیب نگذاشت: «آدم‌هایی که فکر می‌کنند کارهای بزرگ می‌کنند خودشان باید بزرگ شوند و بزرگ فکر کنند.»

اما این تمام ماجرا نبود و انتقادات سعید راد و پاسخ‌های یکتا ناصر و منوچهر هادی باعث شد موضوع تقریبا فراموش شده انتقاد ستارگان از آثار خودشان یک بار دیگر توسط رسانه‌ها مطرح شود. در حقیقت سعید راد اولین بازیگری نیست که از حضور در یک اثر نمایشی اظهار پشیمانی کرده است و این اتفاق حداقل در ایران سال‌های اخیر تقریبا به یک رویه تبدیل شده است.

سعید راد منوچهر هادی
سعید راد از بازی در سریال «دل» ابراز پشیمانی کرد

لیلا حاتمی سرشناس‌ترین بازیگر این فهرست است که اختلافاتش با سازندگان سریال نهنگ آبی (که آن نیز برای شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شد) یک مدتی توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی را به خود جلب کرد.

لیلا حاتمی که در اولین تجربه حضور در نمایش خانگی برگ برنده سریال “نهنگ آبی” محسوب می‌شد، به دلیل نارضایتی از کارگردان این سریال، فریدون جیرانی، بعد از چند قسمت از بازی در سریال انصراف داد.

به دنبال این تصمیم کاراکتر “آناهیتا” که یکی از جذاب‌ترین کاراکترهای نمایشی سال‌های اخیر ما بود، به ناگهان گم‌وگور شد.

گفته می‌شود علت اصلی نارضایتی لیلا حاتمی، برآورده نشدن انتظارات او از نقش و شخصیتی که برعهده داشت، بود. ظاهرا فریدون جیرانی وعده‌ داده بود که شخصیت آناهیتا در طول کار پرداخت بهتری خواهد داشت، که این وعده هرگز عملی نشد.

سام درخشانی نیز در سریال «ماتادور» یکی دیگر از بخش‌های پرونده اختلاف بازیگران با سازندگان سریال را ساخت.

سام درخشانی که در سریال پلیسی “ماتادور” نقش یک افسر پلیس را داشت، در میانه‌های فیلمبرداری از بازی در این سریال ابراز پشیمانی کرد و گفت که قصه ماتادور با شخصیت‌های منفی پیش رفته و کاراکترهای پلیس تاثیری در داستان نداشتند.

درخشانی در آن شرایط تصمیم گرفت از سریال کناره‌گیری کند، و بنابراین در بخشی از قصه کاراکتر او شهید شد.

اختلاف لیندا کیانی با سازندگان پرستاران یکی دیگر از اختلافات جنجالی این سال‌هاست.

کیانی در برنامه تلویزیونی “من و شما” کارگردان سریال “پرستاران”، شهرام شاه‌حسینی را دیکتاتور نامید و گفت از بازی در پرستاران به شدت پشیمان است.

او گفت که دلیل نارضایتی‌اش فضایی است که در پشت صحنه کار وجود داشت: «در پشت صحنه این سریال فضای دیکتاتوری وجود داشت و همه چیز شکل کارمندی داشت.»

اختلاف مرجانه گلچین با سازندگان سریال «آرماندو» مورد دیگر این فهرست است. گلچین هم مثل سعید راد در زمان نمایش آرماندو گفت که آن‌قدر از بازی در “آرماندو” پشیمان است که نتوانسته سریال را ببیند. گلچین گفت که علت نارضایتی‌اش توقعات برآورده نشده‌اش از سریال است.

و در نهایت اختلاف بهرام رادان با سازندگان سریال «رقص روی شیشه» و پشیمانی او که برخلاف دیگر بازیگران فهرست دلیل مادی داشته است.

بهرام رادان که یکی از سرمایه‌گذاران سریال “رقص روی شیشه” مهدی گلستانه بود، به دلیل اختلافات مالی از بازی در این سریال کناره‌گیری کرد.

در این تصمیم البته رادان تنها نبود و امیر آقایی نیز از ادامه حضور در این سریال انصراف داد که این تصمیمات به تعطیلی و ناتمام ماندن “رقص روی شیشه” انجامید، که به نوبه خود شکست بزرگی در کارنامه رادان بود.

علیدوستی به جای ایزدیار

«تفریق» مانی حقیقی که یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سال جاری سینمای ایران است، با جابجایی بازیگر پرطرفدار زنش با یکی دیگر از جذاب‌ترین بازیگران سینمای ایران روزهای پرسروصدا و پرخبری را پشت سر می‌گذارد.

اعلام انصراف پریناز ایزدیار از حضور در فیلم «تفریق» و افزوده شدن نام ترانه علیدوستی به این فیلم در فضای مجازی توجه سینمادوستان را به خود جلب کرده است.

«تفریق» مانی حقیقی که یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سال جاری
ترانه علیدوستی در تازه‌ترین ساخته مانی حقیقی جایگزین ایزدیار شد

 

پیش از این گفته می‌شد پریناز ایزدیار و نوید محمدزاده در فیلم جدید مانی حقیقی ایفای نقش خواهند کرد، اما به دلیل شرایط کرونایی سینمای ایران فیلمبرداری «تفریق» به تعویق افتاد و محمدزاده و ایزدیار که قرارداد بازی در فیلم‌های دیگری را داشتند، به ناچار از حضور در این فیلم انصراف دادند تا رویای دوستداران این زوج نقش بر آب شده باشد.

پریناز ایزدیار و نوید محمدزاده با حضور در فیلم‌هایی مانند ابد و یک روز، متری شیش و نیم و سرخپوست بدل به زوج محبوب فیلم‌های اجتماعی این سال‌ها شده‌اند که حضورشان در کنار هم در هر فیلمی تا حد زیادی موفقیت آن را تضمین‌شده جلوه می‌دهد.

 

بازیگر جایگزین این فیلم نیز یادآور خاطراتی جذاب برای سینمادوستان است.

 

مانی حقیقی درباره این تغییر گفته: «پریناز ایزدیار آنقدر در جریان تمرینات  فوق‌العاده بود که واقعا از ادامه نیافتن این همکاری متاسفم.از سوی دیگر این را خوش اقبالی بزرگی می‌دانم که ترانه علیدوستی فرصت همراهی با ما را داشت و در کنار ما خواهد بود.» این یعنی سیاست نه سیخ بسوزه و نه کباب.

قاتل جان لنون پشیمان شد

پرونده قتل یا ترور جان لنون، اسطوره موسیقی دهه‌های شصت و هفتاد در تمام چهل سالی که ازش می‌گذرد، پر سروصدا و جنجالی بوده و هر از چندی با یک پیچش جدید هواداران جان لنون و حتی دیگر موسیقی‌دوستان را شگفت‌زده کرده است.

جدیدترین پیچ این پرونده چندی پیش در جریان دادگاه یازدهمین دادخواست قاتل برای آزادی مشروط رخ داد و طی آن، مایک چپمن۴۰ سال پس از شلیک به خواننده نامدار گروه بیتل‌ها از یوکو اونو، بیوه لنون معذرت خواست.

دادگاه البته تقاضای آزادی مشروط او را رد کرد. چپمن که درست چهل سال پیش مقابل آپارتمان جان لنون، جلوی چشمان یوکو اونو چهار بار به‌ش شلیک کرده بود، در یازدهمین تلاش‌اش برای آزادی مشروط گفت که جان لنون را برای “خودستایی” کشته و سزاوار مجازات مرگ است.

چپمن هم‌چنین گفت که درباره “عمل نفرت‌انگیز” خود فکر کرده و قبول دارد که باید بقیه عمرش را در زندان سپری کند.

چپمن با اشاره به اینکه «این بدترین جنایتی است که یک نفر می‌تواند علیه آدمی بی‌گناه مرتکب شود» گفت: «باز می‌گویم که متاسفم.

آن کار را برای خودستایی کردم. او را ترور کردم چون خیلی، خیلی، خیلی، خیلی معروف بود و من هم آدم خودخواهی بودم.»و بالاخره پس از چهار دهه از بیوه جان لنون معذرت خواست: «به خاطر رنجی که به یوکو اونو وارد کردم، شرمنده‌ام.»

قاتل جان لنون پشیمان شد
قاتل جان لنون پس از چهار دهه از بیوه جان لنون معذرت خواست

یوکو اونو، هنرمند ژاپنی اما ظاهرا از این که دادگاه با آزادی چپمن مخالفت کرده، رضایت دارد.

او در این زمینه چند بار گفته که از آزادی چپمن به شدت هراس دارد: «فکر می‌کنم کسی که چنین کاری را کرده، می‌تواند آن را بار دیگر هم انجام دهد.

این بار شاید قربانی من باشم، شاید شان (پسر اونو) باشد و می‌تواند هرکس دیگری باشد.

به همین دلیل نگرانم. چپمن که در زمان جنایت ۲۵ سال داشت، در سال‌های اخیر در زندان با دختری به شدت جوان‌تر از خود ازدواج کرده است.

 

خبر خوش پزشک شجریان به هواداران استاد

در اولین روز پاییز خسروی آواز ایران هشتادساله شد.

تولدی که با استقبال هواداران و دوستداران استاد محمدرضا شجریان مواجه شد و رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی بعد از چند وقتی که تقریبا تمام اخبار درباره شجریان مربوط به بیماری‌اش بود، دست به بازپخش آثار و روایت خاطرات اوج این هنرمند هشتاد ساله زدند.

در هیاهوی شیرین انتشار آثار درجه یک و متنوع استاد، پزشک معتمد شجریان نیز آخرین وضعیت درمانی او را روایت کرد تا با لحن امیدوارکننده این گزارش کام دوستان و دوستداران استاد شجریان شیرین‌تر از همه سال‌های اخیر شود. دکتر حسن عباسی، دوست و پزشک معتمد خواننده پرآوازه ایرانی به بهانه تولد هشتاد سالگی این هنرمند، آخرین وضعیت درمانی‌اش را تشریح کرد. او گفت: «کماکان در خدمت استاد شرایط عمومی ایشان را کنترل و تمام سعی‌مان را می‌کنیم که نهایت راحتی و درمان ایشان را فراهم کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.