سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان چه می‌شود؟

نیروهای اداره‌کننده هرات متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند

اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی درآمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند.

شهروندآنلاین: با تصرف قندهار، هرات و لشکرگاه؛ طالبان بر شماری از شهرهای بزرگ و استراتژیک افغانستان مسلط شدند. شهر غزنی نیز دیروز پنجشنبه از کنترل نیروهای دولتی خارج شده بود. گروه طالبان تاکنون استان‌های نیمروز، شبرغان، تخار، فراه، بدخشان، سرپل، قندوز، سمنگان، بغلان، غزنی، قندهار، هرات و لشکرگاه را تصرف کرده‌اند. اما سرنوشت دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان چه می‌شود؟

دیپلمات‌ها داخل سرکنسولگری ایران در هرات هستند

دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای غربی از ارتباط مرتب با سرکنسولگری ایران در هرات خبر داد و تأکید کرد: «نیروهای اداره‌کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند.» «سیدرسول موسوی» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «اداره هرات در اختیار نیروهای امارت اسلامی درآمده است. سرکنسول، دیپلمات‌ها و کارکنان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران داخل ساختمان هستند.» او با بیان اینکه مرتب با آنها در تماس هستم، اظهار داشت: «نیروهای اداره‌کننده شهر متعهد به امنیت کامل سرکنسولگری، دیپلمات‌ها و کارکنان آن شده‌اند.»

آلمان، فرانسه و انگلیس از شهروندان‌شان خواستند افغانستان را ترک کنند

دولت‌های آلمان، فرانسه و انگلیس پنجشنبه شب از شهروندان خود درخواست کردند هرچه سریع‌تر افغانستان را ترک کنند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزارت امور خارجه آلمان از شهروندان خود در افغانستان درخواست کرد هرچه سریع‌تر و طبق برنامه پروازها، خاک این کشور را ترک کنند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای نوشت: «به افراد دارای ملیت آلمانی اکیدا توصیه می‌شود که از فرصت برای ترک این کشور در اسرع وقت استفاده کنند.»

علاوه بر آلمان، وزارت امور خارجه انگلیس و فرانسه نیز از شهروندان خود درخواست کرده‌اند هرچه سریع‌تر افغانستان را ترک کنند.

همچنین سفارت آمریکا در کابل با صدور بیانیه‌ای از شهروندان آمریکایی خواست در بحبوحه پیشروی‌های سریع گروه طالبان در افغانستان، «فورا» خاک این کشور را ترک کنند.

شبکه خبری «سی‌اِن‌اِن»، به نقل از یک مقام دولت آمریکا، یک منبع دیپلماتیک غربی و فردی مطلع به تحولات افغانستان گزارش کرده آمریکایی‌ها در نظر دارند تعداد کارمندان دیپلماتیک خود در افغانستان را کاهش داده و سفارت خود را به فرودگاه کابل منتقل کنند.

هشدار اتحادیه اروپا به طالبان

اتحادیه اروپا تهدید کرد طالبان در صورت مسلط شدن بر افغانستان، با انزوای بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز؛ هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نیز هشدار داد در صورت به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و به اجرا درآمدن قوانین و شریعت اسلام، حمایت‌های مالی برلین از کابل قطع خواهد شد. ماس گفت که کشورش سالانه ۴۳۰میلیون یورو (505میلیون دلار) به افغانستان کمک مالی می‌کند، اما درصورت به قدرت رسیدن طالبان در این کشور، حتی یک سنت هم پرداخت نخواهد کرد.

به گزارش تارنمای روزنامه گاردین؛ بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفت که کشورش قصد دارد مکان سفارتخانه‌اش را در کابل از حومه منطقه سبز به محل بالقوه امن‌تری نزدیک به مرکز پایتخت انتقال دهد.

ایالات متحده و دیگر دولت‌های غربی به علت نگرانی‌ها از پیشروی‌های طالبان و تصرف قندهار و هرات دومین و سومین شهر بزرگ این کشور، اجرای طرح‌های بیرون بردن کارکنان سفارتخانه‌هایشان از افغانستان را تسریع می‌کنند.

گاردین افزود: «طالبان همراه با سقوط پی‌درپی مراکز استان‌های افغانستان در هفت روز گذشته، با تشکیل سرپلی در فاصله ۱۵۰ کیلومتری کابل و پیشروی سریع به سوی این شهر، آن را از بقیه افغانستان جدا کرده‌اند.»

 وزیران دفاع و خارجه آمریکا از اشرف غنی خواسته‌اند استعفا دهد

 منابع خبری افغانستان اعلام کردند که وزیران خارجه و دفاع آمریکا در تماس تلفنی با محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری این کشور از او خواست برای رسیدن به صلح استعفا دهد.

روزنامه «ماندگار» افغانستان بامداد امروز جمعه نوشت که آنتونی بلینکن و لوید آستین پنجشنبه شب با محمداشرف غنی تماس تلفنی برقرار کرده و از او خواسته است که برای تشکیل دولت انتقالی استعفا کند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.