جنجال بر سر توریست‌های ورزش ایران در توکیو

کمیته ملی المپیک در واکنش به ادعای نماینده مجلس، اعلام کرده هیچ فرد غیرمسئولی راهی المپیک نشده است

با وجود شفاف‌سازی کمیته ملی المپیک در خصوص نفرات اعزامی، همچنان ابهام‌هایی در خصوص چرایی اعزام و شرح وظیفه برخی از مسئولان وجود دارد.

در شرایطی که حدود یک هفته از پایان المپیک توکیو می‌گذرد، هنوز هم بحث بر سر نفرات اعزامی به ژاپن داغ است. بعد از صحبت‌های تند نماینده مجلس، کمیته ملی المپیک درباره نفرات حاضر در کاروان توضیحاتی را ارایه کرده است.

ادعای جنجالی نماینده مجلس درباره مسئولان اعزامی

«علیرضا سلیمی» در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با اشاره به سفر تعدادی غیر ورزشکار به بازی‌های المپیک توکیو عنوان کرده بود: «در بازی‌های المپیک توکیو ۶۵ ورزشکار اعزام شدند ولی همراهان ورزشکاران ۱۸۸ نفر بودند که بسیاری از آنها مربی و رئیس فدراسیون هم نبودند. در مسابقات المپیک این دوره رئیس فدراسیون اسکی با چه هدفی اعزام شده است یا وقتی تیم هندبال به این مسابقات اعزام نشده، رئیس فدراسیون هندبال برای انجام چه کاری به محل برگزاری مسابقات رفته است؟»

او با اشاره به حضور روسای سابق فدراسیون‌های دوومیدانی و تنیس در المپیک ۲۰۲۰ می‌گوید: «این افراد با چه هدفی به توکیو رفتند. همچنین وزیر ورزش و جوانان به چه منظور با خود بادیگارد به ژاپن برده است؟ آیا قرار بود در توکیو آقای وزیر دچار تهدیدی شوند؟ همچنین رئیس فدراسیون شنا تا دوهفته بعد از بازگشت ورزشکاران این رشته با پول بیت‌المال در توکیو مانده است.»

سلیمی از هیأت‌رئیسه مجلس خواست که به کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش دستور دهد این سفرهای نجومی و بی‌ربط برخی از ورزشی‌ها را هم که در این دوره از بازی‌های المپیک صورت گرفته، مورد بررسی قرار دهند.

واکنش کمیته المپیک با آمار و ارقام

کمیته ملی المپیک با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد به وعده خود قبل از شروع بازی‌ها عمل کرده و درخصوص نفرات اعزامی شفاف‌سازی می‌کند. در بخشی از اطلاعیه کمیته ملی المپیک آمده است: «لازم است به اطلاع مردم شریف و جامعه فهیم ورزش برسانیم که کل اعضای کاروان اعزامی به مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۱۸۰ نفر بودند که از این تعداد ۱۳۳ نفر ورزشکار، سرمربی مربی، آنالیزور کادرهای پزشکی و فنی مرتبط با مسابقات ورزشی و رشته‌های مختلف ورزشی و فدراسیون‌ها بودند. همچنین ۲۱نفر خبرنگار از رسانه‌های مختلف کاروان را همراهی می‌کردند و ۱۱نفر هم اعضای کادر سرپرستی شامل سرپرست، تدار کات امور مالی پشتیبانی، مترجم و بخش‌های لجستیک و ۱۳نفر نیز مدیران ذیربط کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش عضو کاروان بودند که در مقایسه با کاروان‌های اعزامی دوره‌های گذشته حتی نفرات کمتری هم اعزام شده است.»

کمیته ملی المپیک همچنین با انتشار جدولی تعداد دقیق نفرات اعزامی را اعلام و آنها را با المپیک ریو مقایسه کرده است. طبق این جدول کاروان ایران نسبت به دوره قبلی سه نفر کمتر در دل خود جای داده بود. در واقع در دوره قبلی 183 نفر راهی برزیل شده بودند؛ درحالی که دو ورزشکار هم نسبت به این دوره کمتر در کاروان ایران جای داشت، اما در این دوره 180 نفر با دو ورزشکار بیشتر در توکیو حاضر شدند.

هیأت اجرایی چرا باید سه هفته در توکیو می‌ماند؟

به نظر می‌رسد به جز چند معاون وزیر ورزش، بحث اصلی منتقدان روی اعضای هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک باشد. نفراتی همچون مجید کیهانی، مجید شایسته، محسن رضوانی، علیرضا رحیمی و عبدی افتخاری بدون هیچ شرح وظیفه مشخصی حدود دو تا سه هفته در توکیو حضور داشتند و مردم هم فقط عکس‌های آن را روی سکو و در حین تشویق ورزشکاران مشاهده می‌کردند. شاید بهتر باشد کمیته ملی المپیک بیشتر در خصوص چرایی اعزام این نفرات و شرح وظیفه آنها در توکیو توضیح بدهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.