آغاز بررسی برنامه و صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی

قالیباف: قانون در رأی اعتماد حرف آخر را به عهده مجلس گذاشته است اماباید انصاف داشته باشیم

وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. این فهرست روز چهارشنبه به دست مجلس رسیده و منتشر شده بود اما اعلام وصول رسمی آن امروز انجام شد.

شهروند آنلاین: در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی، «محمدباقر قالیباف» از اعلام وصول وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم خبر داد و گفت: «اسامی وزاری پیشنهادی روز چهارشنبه ۲۰ مردادماه زمانی به مجلس رسید که زمان صحن علنی مجلس به پایان رسیده بود. اما از آنجا که بر اساس ماده ۲۰۲ آیین‌نامه داخلی مجلس باید اسامی وزرای پیشنهادی به صورت رسمی اعلام وصول شود، در ادامه این اسامی امروز به سمع و نظر مردم عزیز و نمایندگان محترم می‌رسد.»

او در قرائت اسامی وزرای پیشنهادی گفت:

جواد اوجی: وزارت نفت

احمد وحیدی: وزارت کشور

سید احسان خاندوزی: وزارت امور اقتصادی و دارایی

حجت‌الاسلام خطیب: وزارت اطلاعات

محمدمهدی اسماعیلی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدجواد ساداتی‌نژاد: وزارت جهاد کشاورزی

سید عزت‌الله ضرغامی: وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی

حمید سجادی: وزارت ورزش و جوانان

رضا فاطمی امین: وزارت صنعت، معدن و تجارت

امین حسین رحیمی: وزارت دادگستری

علی‌اکبر محرابیان: وزارت نیرو

حسین امیرعبداللهیان: وزارت امور خارجه

حسین باغ‌گلی: وزارت آموزش و پرورش

حجت عبدالملکی: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بهرام عین‌اللهی: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

رستم قاسمی: وزارت راه و شهرسازی

امیر سرتیپ محمدرضا قرایی آشتیانی: وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

محمدعلی زلفی گل: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

عیسی زارع‌پور: ارتباطات و فناوری اطلاعات

او در ادامه درباره بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزیران پیشنهادی رئیس‌جمهوری گفت: «نامه رئیس‌جمهوری در ساعت ۱۳ و ۳۵ دقیقه روز چهارشنبه نامه به دست ما رسید که زمان صحن علنی مجلس به پایان رسیده بود. اما بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس موظف به تشکیل جلسه علنی برای اعلام وصول هستیم.»

قالیباف با اشاره به برنامه کلی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: «اسامی در چند صفحه و ضمیمه به مجلس ارسال شده که در سامانه بارگذاری می‌شود. همچنین مواردی همچون تجربه، تخصص مرتبط، شرح حال وزرا، برنامه و سوابق علمی و اجرایی و سایر امتیازات قابل استناد در سامانه در اختیار همه نمایندگان قرار می‌گیرد.»

او از وزرا خواست تا تمام برنامه‌های خود را در این سامانه قرار دهند و افزود: «این سامانه سبب رجوع همه نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همین امروز این لیست به کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارسال می‌شود، گفت: «وظیفه ما بررسی برنامه‌های وزرا در مهلت یک هفته‌ای در کمیسیون‌ها و تطبیق آن با اسناد بالادستی و قوانین است، لذا کمیسیون‌ها نقش مهمی در این‌باره دارند.»

قالیباف ادامه داد: «گزارش کمیسیون‌ها درباره وزرا به صحن بسیار مهم است و از کمیسیون‌ها خواهش می‌کنم بر اساس فرمتی که در سامانه تهیه شده است، نظرات خود را به‌طور روشن و شفاف اعلام کنند. البته اگر یک کمیسیون مبنای دادن نظر بود، یک کمیسیون ۱۰ دقیقه فرصت دارند نظر خود را در صحن اعلام کنند و اگر چند کمیسیون قرار بود نظرات خود را اعلام کنند، باید نظرات  تخصصی خود را به مدت ۵ دقیقه اعلام کنند.»

او با بیان اینکه مبنای تصمیم‌گیری مجلس مبتنی بر توانایی، کارآمدی، پاسخگویی، برنامه، اسناد بالادستی و چابکی در تصمیم‌گیری است، گفت:‌ «این موارد در قانون نیز آماده است که ما مبنا قرار خواهیم داد. در بررسی‌ها نیز به این نکته توجه شود که رئیس دولت  رئیس‌جمهوری است و ایشان وظیفه پیشبرد کارها را به عهده داشته و این مسئولیت را پذیرفتند و می‌خواهند با این تیم کار کنند.»

 قانون در رأی اعتماد حرف آخر را به عهده مجلس گذاشته است اماباید انصاف داشته باشیم

قالیباف تأکید کرد:‌ «این صحبت من به این معنا نیست که مجلس به کل این فهرست رأی دهد، زیرا در این صورت نیاز نبود این فهرست در مجلس مطرح شود. اینکه قانون رأی اعتماد و حرف آخر را به عهده مجلس گذاشته است، شکی نیست اما باید ما نیز انصاف داشته باشیم.»
رئیس مجلس توضیح داد: «بررسی برنامه و صلاحیت وزرا در کمیسیون‌های تخصصی تا ظهر سه‌شنبه هفته جاری انجام می‌شود؛ جلسات امروز و فردای صحن مجلس از ساعت ۸ تا ۹ و ۳۰ دقیقه خواهد بود و بعد از آن بر اساس جدول زمان‌بندی مشخص شده وزرا در کمیسیون‌های تخصصی حضور پیدا می‌کنند.»

او خاطرنشان کرد: «از روز شنبه (۳۰ مرداد) جلسات رأی اعتماد در صحن علنی مجلس آغاز می‌شود که ان‌شاءالله تا سه‌شنبه یا حداکثر چهارشنبه هفته آینده کار بررسی صلاحیت‌ها به اتمام برسد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.