حال ایران خوب نیست

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در روز جمعه خبر فوت 527 نفر دیگر اعلام شد و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۳۹هزار و ۱۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند.

آمارها نشان می‌دهد مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۴میلیون و ۳۵۹ هزار و ۳۸۵ نفر رسیده و بیش از ۹۶ هزار و ۷۴۲ نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند. در حال حاضر 7هزار و۱۵۴ هزار نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند و متأسفانه حال بیش از 4هزار نفر از آنها وخیم است.

این در حالی است که ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و این آمارها نشان می‌دهد که در حال حاضر حال کشور خوب نیست.

وضعیت مرگ‌ومیر در حالی در ایران بالاست که با کمبود تخت در بیمارستان‌ها روبه‌رو هستیم. ویدیوهایی که بیشتر در فضای مجازی منتشر می‌شود، به کمبود تخت در بیمارستان‌ها و حتی تابوت برای جا‌به‌جایی بیماران اشاره دارد. این وضعیت در حالی همچنان ادامه پیدا می‌کند که بحث کمبود دارو و سرم نیز بحث روز بسیاری از شبکه‌های خبری است؛ موضوعی که گاهی برخی از مسئولان آن را تأیید و گاهی رد می‌کنند.

تزریق واکسن اگر شدت نیابد

مدتی است که واکسیناسیون بر اساس گروه‌های سنی در کشور در حال انجام است و تا کنون آنهایی که به مرز 50 هم رسیده‌اند، یک دوز از واکسن را تزریق کرده‌اند اما این به معنی ایمنی نیست و برخی از کارشناسان بر این باورند که اگر در زمان دو ماه واکسیناسیون به‌ طور کامل انجام نشود و بیش از 70درصد از افراد واکسینه نشوند، نمی‌توان امیدی به موثربودن واکسن داشت.

وضعیت بحرانی در پایتخت

در چند روز گذشته مشهد جزو بحرانی‌ترین شهرهای کشور قرار داشت و میزان مرگ‌ومیر و نبود امکانات برای بیماران نام این شهر را در صدر اخبار قرار داده بود اما با وجود این، تهران نیز از این قاعده مستثنی نیست و با وجود اینکه واکسیناسیون در بسیاری از استان‌ها در این چند هفته شدت گرفته است، تهران وضعیت قرمز خود را حفظ کرده است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در این‌ باره می‌گوید: «عدد مولد پایه که نشان‌دهنده وضعیت کنترل بیماری است، هم‌اکنون در تهران بالای یک است و هر زمان این عدد به یک یا زیر آن برسد، می‌توان کاهش شاخص‌ها را پیش‌بینی کنیم؛ بنابراین برای هفته آتی نیز کماکان تهران در وضعیت قرمز است.»

او توضیح داده بود که به دنبال فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر ضرورت بازآرایی نوین برای کنترل بیماری در خیز پنجم، در نشستی که با حضور معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها و مدیران ارشد بهداشتی استان تهران برگزار شد، احیای دوباره و بازنگری طرح شهید سلیمانی نیز مورد بحث و بررسی  قرار گرفت.

زالی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری تأکید می‌کند: «‌با توجه به گسترش ویروس در سطح شهر باید با بیماریابی مناسب، افزایش تست‌های تشخیصی، تسریع واکسیناسیون، شناسایی گروه‌های پرخطر و ایزولاسیون آنها، فراهم‌کردن فضا و سازه‌های مناسب بتوانیم گسترش بیماری را کاهش دهیم.»

او بر این باور است که ویروس کرونا یک ابرچالش جهانی است و صرفا مربوط به کشور ما نیست و طبیعتا مشکلات و چالش‌های بسیاری نیز در این راستا وجود دارد که باید با همراهی هم بر آن فائق بیاییم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت به پیچیدگی‌های سوش دلتا و درمان سخت آن به شهروندان تهرانی اشاره کرده و تصریح می‌کند: «کماکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به‌ طور جدی رعایت کرده و حتی افرادی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، باز هم احتیاطات لازم را به کار برده و رعایت کنند؛ زیرا نبرد با این سوش مستلزم ارتقای سطح دانش همگانی جدید از نظر نحوه انتقال و سرایت بیماری و اعمال پروتکل‌های بهداشتی است.»

زالی وضعیت بیماری را در تهران با وجود همه اقدامات همچنان بحرانی می‌داند و تأکید می‌کند:‌ «متأسفانه اکنون میزان مراجعان سرپایی در تهران بالای ۲۰هزار نفر است و زمانی که به زیر ۲۰هزار نفر تقلیل یابد و ۴۸ساعت ادامه داشته باشد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که سایر شاخص‌ها نیز تغییر کند.»

وضعیت همچنان بحرانی است

آمارهای مرگ‌ومیر و بستری همچنان بالاست و این سویه جدید را این خبر خطرناک‌تر می‌کند که بچه‌ها نیز از تیررس کرونای دلتا در امان نیستند.

فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر به این موضوع اشاره و تأکید می‌کند که در مقایسه با موج‌های قبلی میزان ورودی اطفال مبتلا به کرونا به بیمارستان حداقل دو برابر شده است؛ زیرا به اعتقاد او، تمایل این سویه از ویروس کرونا (دلتا) بیش از سویه‌های دیگر به سنین پایین‌تر است.

او می‌گوید: «بخش عفونی و قسمتی  از سایر بخش‌ها در بیمارستان به بستری کودکان کرونایی اختصاص پیدا کرده است اما با وجود این، تلاش کردیم تا برخی بیماران را به شکل سرپایی درمان کنیم تا کمتر نیازمند تخت باشند. در این شرایط حتی نوزادان هم گرفتار کرونا می‌شوند و همیشه چند نوزاد به دلیل کرونا بستری هستند. از طرفی ۲۰درصد بخش ICU به وسیله اطفال مبتلا به کرونا پر می‌شود.»

چوبدار به این نکته اشاره کرده بود که این مراجعات تا جایی افزایش یافته که مجبور شدیم کلینیک تنفسی مستقلی باز کنیم که هر روز یک فوق تخصص، تعداد زیادی بیماران کرونایی می‌بیند و خیلی از آنها را سرپایی درمان می‌کند.

این فوق تخصص نوزادان بر این باور است که در مقایسه با موج‌های قبلی میزان ورودی اطفال مبتلا به کرونا به بیمارستان حداقل دوبرابر شده است. البته در اطفال مرگ‌ومیر خیلی زیاد نیست؛ اما بیماران دارای نقص سیستم ایمنی یا کسانی که تحت شیمی‌درمانی هستند، بیماران پیوندی و… بیشتر در معرض مرگ‌ومیر قرار دارند.

چوبدار درباره میزان مراجعات روزانه به بیمارستان علی‌اصغر، تصریح کرد: «روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ مراجعه داریم که با شک به کرونا مراجعه می‌کنند که مورد آزمایش قرار می‌گیرند و برخی حتی با آزمایش منفی، اما سی‌تی‌اسکن مثبت پیدا می‌کنند و سایر معاینات بالینی شک به کرونا را تقویت می‌کند.»

رئیس بیمارستان علی‌اصغر ادامه می‌دهد: «اکنون کاملا لب به لب حرکت می‌کنیم و همیشه ۹۵ تا ۱۰۰درصد تخت‌های ما پر است و تا کنون شانس آوردیم که هیچ‌ مریضی را بازنگرداندیم، اما اگر شرایط به همین منوال پیش رود، مبتلا به این موضوع خواهیم شد.»

چوبدار با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، ادامه می‌دهد:  «متأسفانه گاهی با والدینی مواجه می‌شویم که اعلام می‌کنند خودشان انتخاب کردند که واکسن نزنند و در پاسخ به چرایی این انتخاب خود می‌گویند چون ما فلان واکسن را دوست داشتیم؛ در حالی که با اعلام سازمان جهانی بهداشت بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دست‌مان می‌رسد. اگر واکسیناسیون عمومی به ۷۰درصد برسد، احتمالا چرخه انتقال عفونت در کشور شکسته می‌شود و برای اینکه اطفال مبتلا نشوند، بزرگسالان باید با تزریق واکسن به کنترل چرخه ویروس کمک کنند تا شرایط تزریق واکسن به کودکان در دنیا فراهم شود.»

در شرایط سختی که همه مردم در آن گرفتار شده‌اند، شرایط روحی و جسمی کادر درمان نیز رو به افول رفته و آنها نیز خسته و فرتوت شده‌اند و این موضوع می‌طلبد تا همه در کنار هم شرایط را تا حدودی تعدیل کنند.

عباسعلی یزدانی، عضو هیأت‌مدیره انجمن مددکاران اجتماعی در این‌باره می‌گوید: «بخش بزرگی از رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی به دلیل این است که مردم توجیه نشده‌اند و فلسفه رعایت پروتکل‌ها برایشان روشن نشده است. اگر افراد مطمئن باشند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند سلامت خود و خانواده‌شان را ارتقا ببخشد، حتما آن را رعایت خواهند کرد، اما مردم هنوز به این باور نرسیده‌اند که این توصیه‌ها، توصیه‌های سیاسی نیست.»

او تأکید می‌کند: «‌بر اساس اخبار و اظهارات متخصصان، جریان پاندمی کرونا درحال پیچیده‌ترشدن است؛ شکل‌ها و گونه‌های جدیدی از ویروس ظاهر می‌شوند و انواع جدید ویروس، سابقه‌ای در تاریخ پزشکی ندارد. این موضوع کار را برای پزشکان و متخصصان تیم درمانی و مردم سخت‌تر می‌کند. از سوی دیگر، این بیماری در دنیا با فشارهای متنوعی به لحاظ اجتماعی، زیست‌محیطی و در ایران به لحاظ اقتصادی همراه بوده که همین روند نیز، تحمل وضعیت را سخت‌تر کرده است.»

او با اشاره به اینکه در کشور ما این پاندمی با  فشارهای اقتصادی همراه شده است، ادامه می‌دهد: «با توجه به طولانی‌شدن دوره پاندمی بیماری کرونا، سبک زندگی مردم که برآمده از تاریخ، آداب و رسوم مقبول بوده، مختل شده و به مرور هم جذابیت اخبار از بین رفته است و اکنون فقط خستگی آن باقی مانده است. ممکن است مردم دیگر توان اینکه بخواهند اخبار بد جدید را گوش کنند، نداشته باشند و این موضوع باعث می‌شود کمتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.»

عضو هیأت‌مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: «ناچاریم برای توسعه جامعه و بسیاری از داشته‌هایی که به خاطر آنها هزینه دادیم، همبستگی اجتماعی را یادآوری کنیم؛ به یاد آوریم که همه ما به یکدیگر مرتبط هستیم و اگر سلامت یک‌ نفر به خطر می‌افتد، سلامت همه افراد آن جامعه نیز به خطر می‌افتد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.