من، قاسم جعفری، 15 سال ممنوع‌الکار بودم!

نامه تند کارگردان تلویزیون به رئیس صداوسیما

قاسم جعفری در نامه‌ای که در خبرگزاری مهر منتشر شده، نوشته که جدیدترین سریالش «زندگی زیباست» را شرحه‌شرحه کرده‌اند و بعد از آن هم ادعا کرده که فقط به دلیل نپذیرفتن ساخت سریال‌های سفارشی، امنیتی و شعاری از سال ۱۳۸۵ تا امروز حق فعالیت در صداوسیما را نداشته. او همچنین گفته که اگر این روزها تکه‌پاره‌های «زندگی زیباست» بعد از سه سال توقیف بر روی آنتن شبکه دو رفته، به دلیل پذیرفتن بی‌چون و چرای سانسورهای بی‌رحمانه‌ و بسیار کودکانه‌ای است که در تاریخ سریال‌سازی این مرز و بوم تازگی دارد…

سریال پرحاشیه و جنجالی «زندگی زیباست»شهروندآنلاین: قاسم جعفری، کارگردان سریال «زندگی زیباست» که در چند هفته اخیر به دلیل سانسورهای پرشمار و کم‌سابقه سریالش در شبکه دو حاشیه‌ساز و جنجالی شده بود، در واکنش به حواشی مختلف و البته سانسور و حذفیات باورنکردنی سریالش به رئیس صداوسیما نامه نوشت.

جعفری با سابقه ساخت سریال‌های پرمخاطب و موفقی چون «مسافری از هند»، «خط قرمز» و البته «کمکم کن» که امسال بعد از 15 سال دوری از رسانه ملی با سریال «زندگی زیباست» به تلویزیون بازگشته، با اشاره به حذفیاتی که گریبان‌گیر سریال آخرش شده، به رئیس رسانه ملی هشدار می‌دهد که ادامه این رویکرد در قبال هنرمندان، باعث دوری مردم این سرزمین از صداوسیما و برنامه‌هایش خواهد شد…

من، قاسم جعفری…

قاسم جعفری پشت صحنه سریال «زندگی زیباست»

قاسم جعفری در آغاز با تأکید بر اینکه به رغم تمام دشواری‌ها و بحران‌های این سرزمین قصد خروج از ایران را ندارد، خطاب به رئیس سازمان صداوسیما خود را «کارگردان سریال شرحه‌شرحه‌شده زندگی زیباست» نامیده و شرحی از کارنامه خود داده: «با یک جست‌وجوی ساده متوجه خواهید شد قاسم جعفری، سازنده پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون از جمله «مسافری از هند» (با ۹۶درصد بیننده)، «خط قرمز» (با ۹۰درصد بیننده) است. سریال «کمکم کن» (با ۹۴درصد بیننده) را به عنوان اولین سریال ماورایی تلویزیون ساخته و فقط به دلیل نپذیرفتن ساخت سریال‌های سفارشی، امنیتی و شعاری از سال ۱۳۸۵ تا امروز (یعنی ۱۵سال) حق فعالیت در صداوسیما را نداشته‌ام و اگر این روزها تکه‌پاره‌های «زندگی زیباست» بعد از سه سال توقیف بر روی آنتن شبکه دو رفته، پذیرفتن بی‌چون و چرای سانسورهای بی‌رحمانه و بسیار کودکانه‌ای است که در تاریخ سریال‌سازی این مرز و بوم تازگی دارد. سرنوشت سریال من مثال درختی است که از ریشه قطعش کرده‌اند و تنه درخت را در خاک خشکی قرار داده و می‌خواهند بی‌آب و کود سبز باشد و بار دهد.»

موارد سانسور

قاسم جعفری در ادامه به موارد سانسور در سریال «زندگی زیباست» اشاره کرده است: «بیش از ۶۰۰دقیقه یا به عبارتی ۱۵ قسمت از سریالم را سانسور کرده‌اید، عنوانش را از عشق به زندگی زیباست تغییر داده و هشت قسمت ابتدایی سریال که معرف هویت قهرمان‌های سریال بوده را بدون نمایش حتی یک سکانس حذف کرده‌اید، بدون اطلاع من به عنوان خالق اثر، سریال را تدوین و صداگذاری کرده و بر آن موسیقی گذاشته و بدون اعلام قبلی و به یکباره روانه آنتن کرده‌اید و کارمند تهیه‌کننده‌تان در تمام رسانه‌ها و سایت‌ها اعلام می‌کند سریال بدون سانسور در حال پخش است و وقتی دیگر هنرمندان سریال در مورد سانسور می‌گویند، با قدرتی که در اختیار دارید قدیمی‌ترین خبرگزاری مملکت را وادار به حذف مصاحبه از روی سایت می‌کنید.»

نخبه‌کشی

جعفری با اشاره به اینکه «شک ندارم جوابی به این نامه‌ام نخواهید داد و فقط برای ثبت در حافظه مردم کشورم این نامه را می‌نویسم» به گزارش خبرگزاری مهر، مخاطبان صداوسیما را مردمی نامیده که «دیگر چشم‌شان به رسانه میلی شما نیست و فرستنده‌هایشان رسانه غبارگرفته شما را نمی‌بینند، چون با هر نگاه، صدا و تصویری مخالفت می‌کنید، نخبه‌کشی مرام‌تان شده و چشم وگوش‌هایتان را بر حقیقتی که در جامعه رخ داده بسته‌اید.»

قاسم جعفری می‌پرسد: «کجا هستند کارگردانانی که با آثارشان مخاطب را پای تلویزیون می‌نشاندند؟ کجاست عادلی که یک تنه بار همه ورزش رسانه را با برنامه‌اش به دوش می‌کشید؟ چرا مزدک میرزایی‌ها ناچار به ترک وطن می‌شوند؟ مرا متهم نکنید که معاندم و همه اینها را می‌گویم چون دنبال رفتنم، من در این خاک ریشه دارم، خون بسیاری از عزیزانم بر روی این خاک و برای دفاع از وطن ریخته شده، بهترین‌هایم در این سرزمین آرمیده‌اند. نه قصد مهاجرت دارم و نه پناهندگی »

کارگردان سریال «زندگی زیباست» یک بار دیگر سختگیری‌های غیرمعمولی صداوسیما در زمان ساخت سریالش را بازگو می‌کند: «بد نیست بدانید از صفر تا صد تولید این سریال تحت بیشترین نظارت‌ها بوده. حتی یک‌بار به مدت یک ماه فیلمبرداری توسط مدیر شبکه دو تعطیل شده تا مجددا بررسی‌های کارشناسانه‌تری صورت بگیرد. مدیر محترمی که از سال ۱۳۵۸ تاکنون بر بسیاری از مسندهای فرهنگی کشور تکیه زده؛ ولی سه سال تمام از پخش سریالی که به سفارش خودش ساختم جلوگیری کرد، در اولین مواجهه‌اش در زمان ساخت سریال فقط تأکید کرد سریالی بسازم که پایه‌های میزش سست نشود!»

حیف و میل بیت‌المال

کارگردان سریال‌های «مسافری از هند» و «خط قرمز» می‌پرسد: «چه کسی باید جواب حیف و میل بیت‌المالی را بدهد که هزینه ساخت ۱۵ قسمت به نمایش درنیامده سریال من شد؟ چرا بعد ۴۲ سال مدیریت فرهنگی در سطوح مختلف همچنان باید شرایط فرهنگی‌مان این باشد؟»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.