مردی که می‌خواست جیمز باند را بکشد

درگذشت بازیگر فیلم‌های اورسون ولز، تروفو، زینه‌مان، کلمان، بونوئل و آلن رنه

سینمای دنیا یکی دیگر از نقش منفی‌های درخشانش را از دست داد. هنرپیشه‌ای که در فیلم‌های کارگردان بزرگ موج نوی فرانسه، از جمله فرانسوا تروفو، ژاک ریوت و آلن رنه ایفای نقش کرده بود.

پولاد امین،  شهروند آنلاین: مایکل لونزدل، بازیگری که سینمادوستان جهان او را بیشتر با ایفای نقش منفی یکی از معروف‌ترین فیلم‌های مجموعه جیمز باند، یعنی «مون‌ریکر»، مردی که می‌خواست جیمز باند را بکشد به یاد می‌آورند، در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

گاردین درباره مایکل لونزدل نوشته که این هنرپیشه انگلیسی-فرانسوی که در شاه‌نقش کارنامه‌اش نقش مقابل جیمز باند را در فیلم «مون‌ریکر» ایفا کرده بود، حاصل ازدواج مردی انگلیسی با زنی فرانسوی بود که ویژگی‌های مثبت هر دوی این ملیت‌ها را در خود داشت.

او که روزهای ناآرام جنگ جهانی دوم را به همراه خانواده در مراکش تحت کنترل فرانسه گذرانده بود.

لونزدل تا شانزده سالگی، یعنی زمانی که در سال ۱۹۴۷ به پاریس نقل مکان کردند، نشانی از علاقه به بازیگری نشان نداده بود و دلش می‌خواست هنر نقاشی را پی بگیرد.

لونزدل تا شانزده سالگی، یعنی زمانی که در سال ۱۹۴۷ به پاریس نقل مکان کردند، نشانی از علاقه به بازیگری نشان نداده بود و دلش می‌خواست هنر نقاشی را پی بگیرد.

اما عشق بود که او را به وادی بازیگری رهنموم شد. در واقع سینمای دنیا وجود بازیگری به نام مایکل لونزدل را مدیون بازیگری روس به نام تانیا بالاکواست، که لونزدل را عاشق کرد و بعد هم با خود به کلاس‌های بازیگری برد.

آغاز فعالیت هنرپیشگی مایکل لونزدل دهه ۵۰ میلادی بود، و از آن به بعد او را می‌شود در بی‌شمار فیلم فرانسوی و انگلیسی دید.

در حقیقت دوزبانه بودن لونزدل گستره وسیعی از نقش‌های مختلف را پیش روی او باز کرده بود.

انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها همزمان خواهان همکاری با او بودند و لونزدل هم آن‌قدر باهوش بود که بتواند بهترین‌ها را انتخاب کند.

او در فیلم‌های بزرگانی چون اورسون ولز، فرانسوا تروفو، فرد زینه‌مان، رنه کلمان، لوییس بونوئل، ژاک ریوت، آلن رنه و بی‌شمار کارگردان بزرگ دیگر ایفای نقش کرد.
 مردی که می‌خواست جیمز باند را بکشد
لونزدل جایزه سزار، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در نقش راهب فیلم «در باب خدایان و انسان‌ها» در کارنامه‌اش دارد

مایکل لونزدل که در سال‌های اخیر چندان پرکار نبود، با فیلم‌های معروف و موفقی چون «محاکمه» اورسون ولز، «پاریس می‌سوزد» رنه کلمان، «عروس سیاه‌پوش» و «بوسه‌های دزدکی» فرانسوا تروفو، «روز شغال» فرد زینه‌مان و «شبح آزادی» لوییس بونوئل در تاریخ سینما ماندگار شده است.

از دیگر فیلم‌های مهم لونزدل می‌توان به «مون‌ریکر»، «بازمانده روز»، «نام گل سرخ» و سریال «آدم‌های اسمایلی» اشاره کرد.

لونزدل هم‌چنین جایزه سزار، معادل فرانسوی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای بازی در نقش راهب فیلم «در باب خدایان و انسان‌ها» در کارنامه‌اش دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.