مصرف ۲۷ میلیارد و ۸۰ میلیون نخ در پنج ماه

بررسی سه آمار عجیب از افزایش قاچاق ،کاهش تولید و افزایش صادرات سیگار

آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تولید سیگار در پنج ماهه اول امسال ۱۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته، اما صادرات این محصول با افزایش ۱۸۴ درصدی و قاچاق سیگار با افزایش۶۳.۲ درصدی مواجه بوده است.

 

بر اساس این آمار در پنج ماهه اول امسال ۲۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید ۱۹ میلیارد و ۷۹۰ میلیون نخ در پنج ماهه اول سال گذشته ۱۲.۴ درصد کاهش داشته است.

در پی این کاهش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف در پنج ماه ۲۷ میلیارد و ۸۰ میلیون نخ برآورد شده، برآورد قاچاق سیگار هم ۶۳.۲ درصد افزایش، از چهار میلیارد و ۵۱۰ میلیون نخ سیگار در پنج ماهه اول سال قبل به هفت میلیارد و ۳۶۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است.

در میانه تیر ماه، رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی از عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه این صنعت طی سه ماه قبلش خبر داد و گفت که این مسئله باعث شده تولید هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی متوقف شود.

البته در حاشیه آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت نیز به این مسئله اشاره شده و تحریم‌ها، عدم تأمین به موقع مواد اولیه و مشکالت تخصیص ارز از جمله دلایل کاهش تولید سیگار عنوان شده که البته شیوع بیماری کوید ۱۹ هم مزید بر علت شده است.

بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی ۷۰ درصد صنعت دخانیات از طریق واردات تامین می‌شود که عمده آن مربوط به توتون است. همچنین این صنعت ۵۰ هزار نفر اشتغال مستقیم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم در بخش توزیع، کشاورزی و حمل و نقل دارد و نیاز سالانه آن برای واردات ۳۰۰ میلیون یورو است. از طرف دیگر این صنعت سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی دارد که در صورت محقق نشدن آن این مبلغ به کسری بودجه اضافه می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.