پدر علم کویرشناسی ایران درگذشت

پرویز کردوانی نقش مهمی در پیشبرد علم کویرشناسی و مقابله با خشکسالی داشت

زنده‌‌یاد پرویز کردوانی مطالعات میدانی فراوانی در مناطق کویری و بیابانی ایران از خود به جای گذاشت و خدمات او نقش مهمی در پیشبرد علم کویرشناسی و مقابله با خشکسالی داشت.

شهروندآنلاین: پرفسور پرویز کردوانی دارنده نشان درجه یک دانش و چهره ماندگار که به «پدر علم کویرشناسی ایران» شهرت داشت، در نود سالگی دارفانی را وداع گفت.

او در سال ۱۳۱۰ در گرمسار متولد شد، پدرش حسین علی بلوکباشی از ملاکان منطقه بود. پرفسور کردوانی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در گرمسار گذراند و پس از اخذ مدرک دیپلم از مدرسه رازی (فرانسوی) در تهران برای ادامه تحصیل در رشته عمران کویر به آلمان عزیمت کرد. در سال ۱۳۴۵ موفق به اخذ مدرک دکترا با بالاترین امتیاز شد و پس از بازگشت از آلمان در دانشکده کشاورزی ارومیه به فعالیت پرداخت. او سپس به دانشگاه تهران رفت و از سال ۱۳۴۸ در این دانشگاه مشغول تدریس شد. او مدیریت کل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران را در بین سال‌های ۱۳۴۸تا ۱۳۵۴ بر عهده داشت و بنیانگذار و رئیس مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران (۱۳۵۴ تا ۱۳۵۸) بود.

زنده‌یاد پرویز کردوانی مطالعات میدانی فراوانی در مناطق کویری و بیابانی ایران از خود به جای گذاشت و خدمات او نقش مهمی در پیشبرد علم کویرشناسی و مقابله با خشکسالی داشت. او استاد نمونه دانشگاه تهران بود و جایزه مهرگان علم را به خاطر تألیف بهترین کتاب سال در زمینه محیط زیست را کسب کرد.
او در پنجمین همایش چهره‌های ماندگار (سال ۱۳۸۴) به عنوان چهره ماندگار در زمینه جغرافیا معرفی شده‌ است. عضویت در بنیاد مطالعات آسیای شبکه آب خاورمیانه، عضو هیأت امنای صلح سبز، رئیس کمیته بیابان‌زدایی انجمن متخصصان محیط زیست ایران و بیش از ۲۰ کتاب دانشگاهی و ده‌ها مقاله علمی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و آلمانی ثمرات عمر گرانبهای ایشان بود. علاوه بر سخنرانی‌های متعدد در جوامع علمی بین‌المللی، بارها از تلاش‌های این چهره ماندگار در ایران و دیگر کشورها تجلیل شد.
مجسمه او در زادگاهش گرمسار و تفرجگاهی به نام پارک پروفسور پرویز کردوانی در جاده گرمسار تجلیلی به پاس یک عمر تلاش بی‌دریغ پدر علم کویرشناسی ایران است.

فقدان این چهره ارزشمند علمی که در تمام دوران زندگی پرثمرش، قلبش برای آبادانی ایران و پیشرفت‌های علمی می‌تپید، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.