رابرت مالی: آینده برجام با «علامت سوال بزرگی» روبه‌روست

گزینه‌های آمریکا برای ادامه مذاکرات با ایران چیست؟

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با نشریه پولیتیکو دیدگاه‌هایش را درباره چالش‌های موجود در مسیر از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مطرح کرد و تیم او در حال آماده‌کردن برخی برنامه‌های احتمالی برای حالتی است که ایران و آمریکا طی ماه‌های آینده به توافق نرسند.

 شهروند آنلاین: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با نشریه پولیتیکو درباره مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین که آغاز دور هفتم آن به بعد از تشکیل کابینه دولت جدید ایران موکول شده است، سرنوشت برجام[توتفق هسته‌ای] را «یک علامت سوال بزرگ» تلقی کرد.

مالی تهران را به عدم همکاری متهم کرده و مدعی شده بازگشت آمریکا به برجام «چیزی نیست که کاملا تحت کنترل ما باشد.»

مالی در این گفت‌وگو چندبار از اینکه بگوید آمریکا چند درصد فرصت دارد به توافق بازگردد، خودداری کرد و با گفتن اینکه «اگر درصد بگویم خیلی کمکی بهتان نکرده‌ام»، مطرح کرد که متغیرهای زیادی درباره آنچه ایرانی‌ها انجام خواهند داد یا نخواهند داد، وجود دارد.

او در این راستا افزود: «ما آماده از سرگیری مذاکرات هستیم که اگر فکر نمی‌کردیم (رسیدن به یک توافق) میسر باشد، آماده آن نبودیم.»

طبق نوشته پولیتیکو، رابرت مالی گفته تیم او درحال آماده‌کردن برخی برنامه‌های احتمالی برای حالتی است که ایران و آمریکا طی ماه‌های آینده به توافق نرسند. به گفته او، یکی از آن برنامه‌ها این است که واشینگتن و تهران، توافق کاملا جداگانه‌ای امضا کنند. برنامه دیگر، اعمال برخی تدابیر تنبیهی با همکاری متحدان اروپایی است.

رابرت مالی به صورت مشخص درباره اینکه تدابیر تنبیهی آمریکا و اروپا چه مواردی را شامل خواهد شد،  توضیح نداده است.

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین گفته از نظر او، تنها حالت منطقی این است که بازگشت به برجام گزینه پیش‌روی دوطرف باشد، چراکه هم ایران و هم آمریکا گفته‌اند که این را می‌خواهند. مالی تصریح کرده تأخیر در آغاز مذاکرات به دلیل بی‌اعتمادی ایجادشده در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» و سیاست «فشار حداکثری» او و همچنین انتقال قدرت سیاسی در ایران است.

مالی می‌گوید از نظر او واقعا منطقی است که  «احتمال بازگشت به توافق وجود داشته باشد»، چون هم آمریکا و هم ایران، حتی در دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جدید ایران، گفته‌اند این چیزی است که مطلوبشان است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران علاوه بر این مطرح کرد: «اما توجیه کاملی برای در میان بودن یک علامت سوال وجود دارد. اگر هنوز به یک توافق نرسیده باشیم، مذاکرات ادامه پیدا می‌کنند، اگر توسعه‌های هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند و ایران به انجام‌دادن اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای ادامه داد، به تحریکات منطقه‌ای آنها اشاره‌ای نمی‌کنم که بحثش جداست (یعنی به توافق هسته‌ای ارتباطی ندارد).»

او اضافه کرد: «چنانچه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران ادامه پیدا کنند و ایران برداشتن گام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای را ادامه دهد- تازه اگر از فعالیت‌های تحریک‌آمیز منطقه‌ای‌اش هم صرف‌نظر کنیم- این، ما را به مسیر دیگری (یعنی دورشدن از توافق هسته‌ای) هدایت می‌کند.»

او تأکید کرد: «این مسأله باعث می‌شود ما کاملا واقف باشیم که [رسیدن به] توافق، امر محتوم نیست و واقف باشیم این سوال که آیا می‌توانیم به برجام بازگردیم یا نه، سوالی بجاست و واقف باشیم که لازم است برای دنیایی آماده باشیم که در آن قصد ایران بازگشت به توافق نیست و دست‌کم نمی‌خواهد این کار را به نحوی واقع‌گرایانه انجام دهد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.