بررسی صلاحیت کابینه رئیسی کلید خورد

فرصت ۱۵۰ دقیقه‌ای رئیس‌جمهوری برای دفاع از وزیران پیشنهادی

کمیسیون‌های تخصصی در هفته گذشته ۲۷۰ جلسه با ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم برگزار کرده‌اند

شهروندآنلاین: مجلس شورای اسلامی در نخستین روز هفته و آخرین روز تعطیلی‌های سراسری کرونا کار رسیدگی به صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه سیدابراهیم رئیسی را آغاز می‌کند.

بر پایه اعلام سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، جلسات رأی اعتماد به صورت دو شیفت برگزار می‌شود و مجلس در این دوره نطق میان‌دستور نخواهد داشت  و براساس پیش‌بینی، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد یافت. پس از پایان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی، رأی‌گیری کلی برای وزرای پیشنهادی در جلسه علنی انجام می‌شود که تا کنون تصمیم بر برگزاری این رأی‌گیری به صورت الکترونیکی بوده است. پس از پایان رأی‌گیری نتایج رأی نمایندگان مجلس به هر یک از وزرای پیشنهادی اعلام خواهد شد.

ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس از این قرار است که در زمان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی، ابتدا رئیس دولت دو ساعت‌ونیم فرصت دارد در صحن علنی مجلس حضور یابد و از برنامه‌های دولت و وزیران خود دفاع کند. در ادامه نوبت به ۵ نماینده موافق و ۵ نماینده مخالف می‌رسد که درباره کلیات برنامه دیدگاه‌های خود را ارایه کنند.

سپس بررسی صلاحیت و برنامه‌های هر یک از وزیران بر اساس حروف الفبا با ارایه گزارش کمیسیون مرتبط هر وزیر آغاز می‌شود. پس از آن دو نماینده موافق و دو نماینده مخالف هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت دارند دیدگاه‌های خود را درباره هر وزیر ارایه دهند و وزیر پیشنهادی هم ۳۰ دقیقه می‌تواند از برنامه‌های خود دفاع کند.

پس از پایان بررسی صلاحیت تمام وزیران پیشنهادی که پیش‌بینی می‌شود چهار روز ادامه داشته باشد، برای تأیید یا ردکردن هر وزیر جداگانه در صحن علنی مجلس رأی‌گیری می‌شود.

در روز اول بررسی وزرا، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری گزارش این کمیسیون را درباره بررسی صلاحیت حسین باغ‌گلی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش می‌خواند.

بر اساس اعلام هیأت‌رئیسه مجلس، کمیسیون‌های تخصصی در هفته گذشته ۲۷۰ جلسه با ۱۹ وزیر پیشنهادی کابینه سیزدهم برگزار کرده‌اند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.