چه شغل‌هایی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند؟

خطر زوال عقل در کسانی که شغل‌هایی دارند که ذهن را تحریک می‌کند، کمتر است

آیا شغل ما با خطر زوال عقل در سنین پیری مرتبط است؟ تحقیقات جدید می‌گوید بی‌ربط نیست! محققان از کاهش خطر زوال عقل برای صاحبان شغل‌هایی که ذهن را تحریک می‌کند و به فعالیت وامی‌دارد، خبر داده‌اند.

فرشته کیانی: تحقیقات نشان داده است خطر زوال عقل برای کسانی که شغل‌شان ذهن را تحریک‌ می‌کند و به فعالیت وامی‌دارد، در سال‌های بعد نسبت به آنان که چنین مشاغلی ندارند، کمتر است.

دانشمندان با بررسی بیش از 100هزار شرکت‌کننده در انگلستان، ایالات متحده و اروپا، ارتباط کار و بیماری‌های مزمن، ناتوانی و مرگ‌ومیر را بررسی کردند.

محقق ارشد این مطالعه می‌گوید آخرین یافته‌ها نشان می‌دهد تحریک ذهنی در بزرگسالی می‌تواند شروع زوال عقل را به تعویق بیندازد. این مطالعه طیف وسیعی از مشاغل را بررسی کرد، از کارکنان بخش‌های دولتی گرفته تا کارگران.

محققان گفتند در حالی که مدت‌هاست گمان می‌رود «تحریک شناختی» می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند یا آن را به تعویق بیندازد، تاکنون آزمایش‌ها بر اساس نمونه‌های کوچک و مداخلات کوتاه‌مدت انجام شده و نتایج متناقضی به‌ دنبال داشته است.

 دکتر سارا ایماریسیو، سرپرست مرکز تحقیقات آلزایمر انگلستان گفت: «همه نمی‌توانند شغل‌شان را انتخاب کنند، اما مطالعاتی از این دست، اهمیتِ جست‌وجوی فعالیت‌هایی را که به فعال نگه‌داشتن مغز کمک می‌کند، اعم از کار یا سرگرمی، نشان می‌دهد.»

آنان توضیح می‌دهند ممکن است تحریک ذهنی با سطح پایین‌ برخی پروتیین‌ها که ممکن است برخی از فرآیندهای خاص را در مغز مختل کنند، مرتبط باشد.

در آغاز این تحقیق، «تحریکِ شناختی» در محل کار شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری شد و آنان 17 سال زیر نظر گرفته شدند تا مشخص شود آیا دچار زوال عقل شده‌اند یا خیر.

در این تحقیق عواملی مانند سن، جنس، تحصیلات، شیوه زندگی و عوامل خطر زوال عقل در دوران کودکی و بزرگسالی در نظر گرفته شد. محققان دریافتند بروز زوال عقل با در نظرگرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار (از جمله سن، جنس، تحصیلات و سبک زندگی) در هر 10هزار نفر در گروه دارای تحریکِ ذهنیِ بالا 4.8 و در گروه با تحریکِ ذهنیِ کم 7.3 بود.

محققان اذعان کردند این مطالعه «مشاهده‌ای» است (محقق به‌ صورت غیرفعال فقط وقایع را مشاهده یا آنها را تحلیل می‌کند. مداخله‌ای روی افراد مورد مطالعه انجام نمی‌شود)، بنابراین نمی‌تواند ارتباط علت و معلولی را ثابت کنند، اما گفتند نقطه قوت اصلی، گستردگی این تحقیق است. آزمایشی تکمیلی تحریک ذهنی را برای 87 شغل بخش دولتی اندازه‌گیری کرد.

نتیجه اینکه «این تحقیق روی بیش از 100هزار شرکت‌کننده نشان داد افرادی که دارای مشاغل تحریک‌کننده شناختی هستند در مقایسه با افرادی که مشاغل غیرمحرک دارند، کمتر در معرض خطر زوال عقل هستند.»

پروفسور میکا کیویماکی، نویسنده ارشد، از موسسه اپیدمیولوژی و مراقبت‌های بهداشتی کالج دانشگاهی لندن، گفت: «یافته‌های ما این فرضیه را تأیید می‌کند که فعالیت ذهنی در بزرگسالی ممکن است شروع زوال عقل را به تعویق بیندازد. افرادی که تحریک ذهنی بالاتری داشتند در 80 سالگی و افرادی که تحریک ذهنی کمی داشتند در 78 سالگی دچار میزانی از زوال عقل شدند. این نشان می‌دهد میانگین تأخیر در شروع بیماری حدود یک‌سال‌ونیم است، اما احتمالا تفاوت چشمگیری بین افراد وجود دارد.»

دانشمندان دریافتند خطر زوال عقل برای افرادی که شغل‌شان ذهن را به فعالیت وامی‌دارد، در دوران کهنسالی کمتر از کسانی است که چنین شغل‌هایی ندارند. Photograph: iStock

کسانی که تحریک مغزی بالایی داشتند شامل کارمندان ارشد دولتی، مدیران تولیدی و عملیات، روسا و مدیران اجرایی بودند. کسانی که تحریک مغزی کمی داشتند شامل صندوقداران، کارگرانِ بخش کشاورزی، شیلات، حمل‌ونقل، اپراتورهای ماشین‌آلات سنگین و… بودند.

دکتر سارا ایماریسیو، سرپرست مرکز تحقیقات آلزایمر انگلستان گفت: «این مطالعه بزرگ و قوی به مجموعه‌ای از شواهد اضافه می‌شود که نشان می‌دهند فعالیت ذهنی برای کمک به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل مهم است. تحقیقات قبلی نشان داده بود فعال نگه‌داشتن مغز به ایجاد ذخایره شناختی کمک می‌کند، نوعی انعطاف‌پذیری که به مغز کمک می‌کند راحت‌تر ارتباطات خود را دوباره برقرار و در صورت بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر به مدت طولانی‌تری کار می‌کند.»

او ادامه داد: «این تحقیق جدید همچنین پروتیین‌هایی را در پلاسمای خون افراد شناسایی کرده که ممکن است به این فرآیند مرتبط باشند و تحقیقات دیگر باید این یافته را با جزئیات بیشتری بررسی کند.»

ایماریسیو گفت: «همه نمی‌توانند شغل‌شان را انتخاب کنند، اما مطالعاتی از این دست، اهمیتِ جست‌وجوی فعالیت‌هایی را که به فعال نگه‌داشتن مغز کمک می‌کند، اعم از کار یا سرگرمی، نشان می‌دهد. در حال حاضر مشخص نیست کدام فعالیت‌ها در ایجاد ذخایره شناختی مفیدترند، بنابراین چه در مشاغل تحریک‌کننده ذهن، چه خواندن و چه یادگیری زبان، یافتن چیزی که از آن لذت می‌برید، مهم است.»

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.