رئیسی در دفاع از وزرای پیشنهادی‌اش به مجلس چه گفت؟

رئیس جمهوری:«سند تحول به عنوان چارچوب حاکم بر برنامه وزرای دولت بر اساس پنج رکن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی، اقتصاد مقاومتی، بهبود معیشت جامعه و توسعه روابط بین‌المللی است.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در معرفی اعضای کابینه، ۹ کارگروه تخصصی، سوابق و کارنامه وزرای پیشنهادی را بررسی کرد، گفت: در انتخاب وزرا تحت‌تأثیر هیچ جریان و گروه خاصی قرار نگرفتم، البته پیشنهادهای زیادی از گروه‌های مختلف برای معرفی افراد برای دولت ارسال شد.

شهروند آنلاین:  سیدابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم اظهار کرد: «برای ابتکار بسیار خوبی که مجلس شورای اسلامی نسبت به بررسی وضعیت وزیران پیشنهادی کرد، سخنان آنها را در کمیسیون‌های اصلی و فرعی شنید و وقت بسیار خوبی گذاشت، باید صمیمانه از رئیس مجلس برادر مجاهدم دکتر قالیباف و هیأت‌رئیسه و رئیس کمیسیون‌ها و اعضای آنها تشکر کنم.»

رئیسی گفت: «سند تحول به عنوان چارچوب حاکم بر برنامه وزرای دولت بر اساس پنج رکن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، تعالی فرهنگ اسلامی، اقتصاد مقاومتی، بهبود معیشت جامعه و توسعه روابط بین‌المللی است. زنجیره کامل فرآیند تحولی در هر حوزه شامل توصیف و تحلیلی واقع‌بینانه از وضع موجود، تصویرسازی از آینده و همچنین بررسی و ریشه‌یابی علل چالش‌ها، برنامه‌ریزی ساختاری، انسانی و مالی دولت و دیگر قوا مدنظر قرار گرفته است. همچنین کاهش نقش‌های تصدی‌گرایانه و افزایش نقش میدان‌سازی دولت برای به صحنه آمدن و بسیج نیروی انسانی نخبه که پیشگام تحول‌خواهی هستند، از دیگر نکات مهم برنامه است.»

رئیس‌جمهوری گفت: «تمامی برنامه‌ها به نحوی تهیه شده که با هدف پیشرفت کشور و عدالت‌سازی باشد. عدالت‌محوری در شایسته‌سالاری است و رویکرد عدالت‌محوری در تضمین حقوق همه مردم مطرح می‌شود. در فعال‌سازی با رویکرد خانواده‌گرا و حمایت همه‌جانبه از خانواده برنامه شکل می‌گیرد. برای تحول در دو محور عدالت و پیشرفت، با مشارکت همگانی برنامه دولت تحول‌های چرخش‌آفرین زیر را دنبال می‌کند:

یک. چرخش از  بروکراسی کُندکننده و فسادخیز به نفع سازوکارهای جلب مشارکت عمومی.

دو. تغیر رویکرد از اقدامات صرفا مقابله‌ای با فساد به اقدامات پیشگیرانه از فساد.

سه. تغییر سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی.

چهار. تغییر رویکرد از بخشی‌نگری و پایتخت‌نگری به فعال‌سازی ظرفیت‌ها در سراسر کشور براساس آمایش سرزمینی.

پنج. گذار از تصمیم‌گیری موسمی به تصمیم‌گیری کارشناسی و نخبگانی.

شش. تغییر رویکرد مداخله به حمایتی در بازار سرمایه.

هفت. ممانعت از تغییر پی درپی مقررات به ایجاد ثبات.

هشت. افزایش نقش دولت در تنظیم‌گری و تسهیل‌گری در فضای کسب‌وکارها.

نه. تغییر رویکرد اقتصاد سنتی منابع و توجه به اقتصاد پیشرفته و اصولی.

ده. تغییر رویکرد از صادرات مبتنی بر مواد خام به صنعتی پیشرفته.

یازده. تغییر رویکرد اداره کشور از اقتصاد نفتی.

دوازده. تغییر رویکرد از بودجه‌ریزی سنتی به بودجه‌ریزی براساس عملکرد.

سیزده. توجه بیش از پیش به فرصت‌های اقتصادی روستا.

چهارده. افزایش سازوکار حمایتی از گروه‌های محروم به صورت پایدار.

پانزده. صیانت از محیط‌زیست و کمک به نهادی‌های مردمی.

او ادامه داد: «ما برنامه آنی و فوری با محوریت مشکلات پیش‌روی دولت تهیه کردیم، همچنین برنامه میان‌مدت و بلندمدتی نیز وجود دارد که به زودی در اختیار نخبگان و نمایندگان قرار می‌گیرد. اولویت اول ما در دولت مهار کرونا و ارتقای وضعیت بهداشتی در کشور است. تسریع در واکسیانسیون عمومی، اجرای پروتکل‌ها و ارتقای سطح درمان اولویت اول ماست.»

رئیس‌جمهوری گفت: «اولویت بعد ثبات اقتصادی، بهبود شاخص‌های کلان و تقویت معیشت مردم و تقویت فضای کسب‌وکار است. وضعیت فعلی نتیجه گره‌زدن اقتصاد به خواست دیگران، شرطی‌کردن اقتصاد و مشکلاتی از این دست است، تورم بالای 44درصد مرکز آمار یا بیش از 55درصد بانک مرکزی، کسری بودجه، افت ارزش پول، کاهش قدرت خرید مردم، رشد نقدینگی و بدهی دولت از جمله این مسائل هستند. حل این مسائل امکان‌پذیر است و نیاز به برنامه و همچنین نیروی کارآمد و پیگیری و نظارت اجرای آنها دارد.»

رئیسی گفت: «دانش، تعهد کاری، روحیه انقلابی و فسادستیزی، مردمی‌بودن از شاخص‌های مورد تأیید برای انتخاب اعضای کابینه بوده است. تلاش کردیم جوانگرایی و تجربه‌گرایی در کنار هم قرار بگیرد. روش انتخاب به این نحو بود که در فراخوان نخست چهره‌های بسیاری معرفی شدند و مشارکت مردم در این امر برای دولت بسیار مفید بود. وزرای پیشنهادی غیر از دو وزیر محترمی که در اواخر مشخص شدند، بقیه ده‌ها بار اسامی‌شان تکرار شده است. بعد از پیشنهادات اسامی به 9 کارگروه تخصصی ارسال شد تا صلاحیت‌شان برای کار بررسی شود. استعلام از مراجع ذیصلاح چه در بیرون و چه در درون دولت انجام شده است.»

او ادامه داد: «ما سراغ بسیاری از افراد که نامشان در ذهن شماست، رفتیم. برخی از دوستان ترجیح‌شان در مجلس بود، مانند آقای نیکزاد و آقای امیرآبادی. مطلقا در انتخاب افراد سفارش فامیلی و نسب نبوده است. سعی کردیم افراد شایسته را معرفی کنیم. شاخص‌های رهبری برای انتخاب افراد برای شنیدن نیست و ما هم برای انتخاب‌ها به آنها توجه کردیم. من کسی نیستم که با فشار و تحمیل کاری را انجام دهم و در روحیه من نیست، پیشنهاداتی درباره افراد شد اما ما در انتخاب افراد به هیچ‌وجه تحت‌تأثیر جریان خاصی نبودیم. وزرای پیشنهادی مطلقا تحت فشار فرد یا گروه خاصی انتخاب نشده‌اند. ممکن است ترکیب را به نوعی ببینید که متنوع هستند، بله چون سعی کردیم افراد شایسته را پیدا و معرفی کنیم و به این امر توجه داشتیم.»

رئیس‌جمهوری بیان کرد: «حقیقتا در بررسی وضعیت و صلاحیت وزرا تلاش شده به محورهایی که همواره مورد تأکید رهبر انقلاب اسلامی است تا تلاش کنیم افرادی را به کار بگیریم که کارآمدی، تعهد، ارزشی‌بودن، مردم‌گرایی، جوانی در آنها مورد توجه باشد. شرایط کشور به نحوی است که برون‌رفت از این شرایط را برای ما تسهیل کنند.»

در ادامه رئیسی به دفاع از وزرا پرداخت که  در ادامه می‌خوانید؛

 وزارت آموزش و پرورش

چند نکته مهم وجود دارد؛ مسأله فرهنگ، آینده‌سازان، معلمان و فرهنگیان، توجه به توانمندی‌سازی معلمان از نظر علمی و معیشتی مورد توجه و تأکید ماست. مسأله توجه به سند تحول آموزش و پرورش مورد تأکید ماست و اجرایی می‌شود. توجه به مسأله شورای عالی آموزش و پرورش بسیار برای ما اهمیت دارد، ما این شورا را تشکیل می‌دهیم و من خودم خدمت عزیزان هستم. در همه ادوار مسأله آموزش و پرورش مطرح شده است اما باید حل شود. رابطه خانه و مدرسه به صورت کاملا سازمانی و سیستمی باید اجرا شود. من در آستان قدس رضوی که بودم، از دانشگاه فردوسی خواستم برخی اساتید معرفی شوند تا ما از وجودشان استفاده کنیم؛ در بخش تربیت بدنی، روانشناسی، تبلیغ و… چهره‌های خوبی جذب شدند و در بحث آموزش و پرورش آقای دکتر باغ گلی خوب عمل کردند.

پس از آنکه ما از تولیت آستان قدس خارج شدیم، برخی علیه ایشان به انتشار گزارش و شب‌نامه و… انجام دادند. ما در آموزش و پرورش مسأله تخصص را در نظر گرفتیم، ایشان معلمی را در تمامی مقاطع تجربه کرده است. ممکن است درباره تجربه او بحث مطرح شود که درست است، اما اداره مجموعه‌ای با هفت هزار دانش‌آموز و هزار معلم و همکاری با آموزش و پرورش به نظر ما تجربه خوبی برای ایشان علاوه بر دانش تخصصی است. البته اختیار برای رأی‌دادن به مجلس است اما ما همه گزینه‎‌ها را بررسی کردیم و کارگروه‌ها به تمامی وزرا نمره دادند و ما بر اساس آن انتخاب‌ها را انجام دادیم و من وزرا را هم می‌شناختم، باز هم از فیلتر کارگروه‌ها عبور می‌کردند.

وزارت ارتباطات

برنامه ما در این وزارتخانه هوشمندسازی، فعال‌سازی و تسریع این حوزه است و معتقدیم آقای دکتر زارع‌پور از نظر تجربه و تخصص در این حوزه کارآمد هستند.

وزارت اطلاعات

دکتر خطیب به نظر ما از نظر تجربه و تخصص بسیار باسابقه هستند و ان‌شاءالله در جریان مدیریتی بتوانند بدنه انقلابی وزارت را کاملا در جهت پیشگیری و مبارزه با فساد و جلوگیری از نفوذ و صیانت از نظام و مردم در برابر هجوم‌ها ایجاد و پیش ببرند.

 وزارت اقتصاد

ما آقای خاندوزی را با توجه به شناختی که از این مجموعه دارند و همچنین تخصص و علمی که دارند، انتخاب کردیم. ما چهره‌ای را می‌خواهیم که نظام مالی دولت را فعال و اصلاح کند، فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشد، بهره‌وری را ارتقا دهد و مدیریت کلان را ساماندهی کند و همچنین شفافیت را پیگیری کند. ما چهره جوان فسادستیزی را برای این حوزه می‌خواهیم و مصمم‌بودن را در ایشان می‌بینیم. تیم اقتصادی دولت با مسئولیت هماهنگی معاون اول کار خواهد کرد، چه تیم اقتصادی به معنای خاص و چه به معنای عام.

 وزارت خارجه

آقای امیرعبداللهیان هم دارای تجربه و دانش و هم دارای سابقه هستند و فردی بسیار خوشنام هستند. اولویت به اقتصاد در تعاملات خارجی به‌ویژه با همسایگان، فعال‌کردن دیپلماسی اقتصادی، بهبود روابط و… که برنامه ما هستند و به همین دلیل ایشان را انتخاب کردیم.

وزارت بهداشت

و در حوزه وزارت بهداشت ما گزینه‌های بسیاری داشتیم، آقای عین‌اللهی استاد تمام دانشگاه هستند. در حوزه بهداشت و درمان همه ایشان را می‌شناسند که به‌عنوان یک چهره انقلابی همواره دغدغه‌مند هستند و در میدان حاضرند و نگاه به مردم و ضعفا همواره در کارنامه ایشان بوده و ان‌شاءالله بتوانند با کارآمدی مشکلات کرونا را مدیریت کنند.

 وزارت کار

دکتر عبدالملکی دارای تجربه و همچنین تخصص دانشگاهی هستند. دانش اقتصادی ایشان در حوزه بنگاه‌های اقتصادی و همچنین تجربه موفق در حوزه اشتغال که مسأله مهم کشور است و ما برای حل آن به مردم قول دادیم و به همین دلیل مسئول این حوزه باید دارای توانایی کافی باشد. ایشان با نیروی جوانی، پاک‌دستی و تخصص اگر مورد رأی اعتماد نمایندگان قرار گرفتند، فعالیت خواهند کرد.

وزارت کشاورزی

نمایندگان محترم می‌دانند آقای ساداتی‌نژاد نسبت به این حوزه کاملا تخصص و تجربه دارد و در پیشنهاد اکثر گروه‌ها ایشان حضور داشتند. ایشان می‌تواند با رویکرد جهادی، دانش و تخصص مشکلات این حوزه را برطرف کند. البته در برخی از وزارتخانه‌ها برخی از بخش‌ها ضعیف و برخی قوی هستند. به‌عنوان نمونه در وزارت کشاورزی جهاد ضعیف است و ما در این دوره بخش جهادی را پیگیری خواهیم کرد.

 وزارت دادگستری

آقای امیرحسین رحیمی با امور دولت، کشور و همچنین مجلس بسیار آشنا هستند و از تجربه و دانش کافی برخوردارند.

 وزارت دفاع

در وزارت دفاع نیروهای مسلح از انتخاب آقای امیری آشتیانی خوشحال شدند. چهره خوشنام و کارامد در نیروهای مسلح کشور است.

وزارت راه

آقای رستم قاسمی مدت‌ها در قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان یکی از پیمانکاران اقدامات مهمی انجام داده است. گزینه‌های دیگری مطرح بودند و نمایندگان نظراتی درباره افراد در روز تحلیف به من ارایه کردند و موضوع مهم ما در این حوزه ساخت یک‌میلیون مسکن در هر سال است و ایشان در این جهت برنامه دارند و برای ما مهم است که این وعده عملی شود.

وزارت صمت

انتخاب سیدرضا فاطمی امین برای وزارت صنعت، معدن و تجارت باید گفت وزارتخانه اهمیت بسیار زیاد برای دولت دارد چون نیازمند روحیه جهادی و انقلابی، شجاعت، تعهد، کارآمدی و مردم‌داری است. من ایشان را در زمانی که در آستان قدس حضور پیدا کردم، شناختم که مشکلات شرکت‌ها را حل کردند و شفافیت خوبی را ایجاد کردند.

وزارت علوم

آقای زلفی گل مسئول مجمع بسیج استان هستند، استاد دانشگاه نیز هستند و دارای روحیه انقلابی و تحول‌گرایند. ایشان چهره علمی شناخته‌شده در کشور و جهان هستند و با توجه به مدیریت خوبی که در دانشگاه بوعلی داشتند، ان‌شاءالله در این حوزه موفق باشند.

 وزارت فرهنگ و ارشاد

باید بگویم فرهنگ موضوع اصلی ما و پیشران در دولت است و ما چهره‌های مطرح‌شده را بررسی کردیم و در مجموع کسی که دارای دانش و تجربه در این حوزه است، معرفی شد. من چون در مسأله فرهنگ حساس بودم، علاوه بر تشکیل جلسه با کارگروه و بررسی گزینه‌ها، من با برخی از اعضا تماس گرفتم و نظرشان را به صورت شخصی از متخصصان جویا شدم. اهالی فرهنگ و هنر بدانند که آزادی را ما به شما ندادیم بلکه خدا داده است و ما تضمین‌کننده این آزادی‌ها هستیم تا ظرفیت اصحاب فرهنگ شکوفا شود.

 وزارت کشور

دکتر وحیدی به‌عنوان کسی که بناست کشور را تدبیر و مودن اهمیت دارد و کسی است که می‌تواند با نگاه راهبردی وزارت کشور را به نحوی مدیریت کند که دغدغه همه دوستان برطرف شود. او سابقه دانشگاهی و همچنین وزارت در حوزه‌های گوناگون را دارد.

 وزارت میراث فرهنگی

نگاه آقای ضرغامی در ارتباط با مسأله گردشگری با محوریت فرهنگ ایرانی و اسلامی است، این مسأله بسیار مهم است و حرفش هم زده شده پیش از این اما در عمل چندان اتفاقی رخ نداده و با احترام به تمامی مسئولان سابق این اتفاق در دولت سیزدهم رخ خواهد داد.

 وزارت نفت

در حوزه وزارت نفت بررسی انجام شد تا چهره معروف و متخصص با تجربیات کارآمد انتخاب شوند و دکتر اوجی بهترین گزینه بودند. او دارای تجربه و همچنین دانش مربوط در حوزه نفت و گاز هستند و ان‌شاءالله بتوانند اقدامات جهادی را انجام دهند. همچنین درباره فروش نفت که ممکن است نگرانی وجود داشته باشد، تدابیر و برنامه‌های بسیار خوبی اندیشیده شده است.

وزارت نیرو

  ما در حوزه آب و برق عقب‌ماندگی داریم که باید جبران شود. اگر به برنامه توسعه ششم توجه می‌شد، ما امروز شاهد قطعی برق نبودیم. آقای محرابیان هم وزارتخانه را می‌شناسند و هم تجربه دارند و این مجموعه را می‌شناسند و در حوزه نیروگاه‌ها دارای سابقه قابل قبولی هستند. مسأله آب هم موضوع اصلی است که به آن توجه خواهد شد.

وزارت ورزش

آقای سجادی هم دارای سابقه قهرمانی هستند و هم در حوزه دانشگاهی به شکل تخصصی در این حوزه تحصیل کرده‌اند و دارای سبقه قابل توجهی هستند و گزینه بسیار مطلوبی برای این حوزه هستند.

رئیسی در پایان گفت: «من وزرا را معرفی کردم و آن شرطی که حضرت آقا در مراسم تنفیذ بیان کردند را من نیز با وزرا دارم و تا زمانی که روحیه انقلابی، فسادستیزی و مردم‌داری در این دوستان باشد، ما نیز با آنها خواهیم بود. این ویژگی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. من این مجموعه را سالم و کارآمد می‌دانم اما در اینجا مسأله مهم نگاه نمایندگان است. وزیرشدن دوشرط دارد؛ اول معرفی و سپس کسب رأی اعتماد مجلس. نظر نمایندگاه به‌عنوان بهترین مشاوران مورد قبول من خواهد بود، چون می‌دانیم که از نظر دغدغه‌مندی نظر خواهید داد و بسیار قابل احترام است. پیشرفت در این میدان نیازمند همراهی دولت و مجلس است و همه ما را برای حل مشکلات با هم می‌بینند و انتظار مردم این است. ما کمیسیون‌های تخصصی را بهترین همراه و مشاور خود می‌دانیم و ما با نگاه دغدغه‌مندانه همکاران‌مان در مجلس بتوانیم کار را پیش ببریم و نشان دهیم که در عمل از اصحاب ما می‌توانیم هستیم و یقین داریم با عنایت خداوند متعال موفق خواهیم شد که مشکلاتی که امروز پیش پای مردم است و دولت هم با آنها مواجه است، با همکاری و کمک مجلس و عمل به رهنمودهای رهبری این مشکلات را باز کنیم و گشایشی در زندگی مردم ایجاد شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.